عصر بازار

بررسی مشکلات خوشه صنعتی طلا و جواهر

عصر اعتبار- بیش از یک دهه از تشکیل خوشه های صنعتی در کشور می گذرد، ساماندهی جدیدی که زیر نظر شرکت شهرکهای صنعتی ایجاد شده تا بتواند پشتیبانی برای صنایع کوچک باشد.

بررسی مشکلات خوشه صنعتی طلا و جواهر
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایرنا، خوشه های صنعتی مجموعه ای از واحدهای تولیدی فعال و همگن هستند که در یک منطقه جغرافیایی خاص فعالیت کرده و با کمک سازمانها و انجمنهای صنفی و صنعتی، تشکیل یک شبکه می دهند تا بتوانند توانمندیها و ظرفیتهایشان را افزایش دهند.
    فرایند کار خوشه های صنعتی که گاه به آنها خوشه های کسب و کار نیز گفته می شود به ترتیب با شناسایی، امکان سنجی و مطالعه شناختی آغاز می شود تا شناختی از صنعت مورد نظر حاصل گردد.
    این کار توسط یک شخص حقیقی به نام 'عامل توسعه' خوشه صنعتی انجام می شود و بعد از آن طی حدود سه سال از طریق شناختی که نسبت به آن صنعت پیدا شده برنامه های عملی شکل می گیرد که از جنس تولید و مسایل آموزشی است.
    وقتی از خوشه ها و بطور مثال خوشه صنعتی طلا و جواهرات صحبت می شود همه واحدهای سنگ، واحدهای جواهرسازی و طلاسازی به عنوان ذی نفعان این خوشه بوده و تمام نهادهایی که در اطراف خوشه هستند نهادهای پشتیبان محسوب می شوند.
    تاکنون در خراسان رضوی 19 خوشه صنعتی شناسایی و برای 14 خوشه نیز امکان سنجی و طرح مطالعاتی فراهم شده است. از این تعداد نیز مطالعات پنج خوشه خاتمه یافته و یک پروژه با عنوان 'خوشه فرش' هنوز در دست مطالعه است.

    * جایگاه خوشه صنعتی طلا و جواهرات در خراسان رضوی
    خوشه صنعتی طلا و جواهرات از جمله خوشه های صنعتی فعال در خراسان رضوی است. برخلاف استانهای دیگر که بیشتر در زمینه زیورآلات طلا فعالیت دارند اکثر واحدهای تولیدی صنف طلا و جواهر خراسان رضوی در زمینه جواهرات فعال هستند.
    یادآوری این امر ضروری است که در این بحث وقتی سخن از جواهرات می شود منظور سنگ به اضافه فلز است اما وقتی سخن از زیورآلات طلایی است فقط طلا مد نظر است.
    75 درصد واحدهای تولیدی استان خراسان رضوی و شهر مشهد بر خلاف اصفهان، یزد و تهران 'جواهرساز' هستند، نه طلا ساز.
    هم اکنون 16 هزار و 100 نفر بطور مستقیم و 48 هزار و 300 نفر به شکل غیرمستقیم در صنف طلا و جواهر خراسان رضوی فعالیت دارند. دو انجمن، دو اتحادیه، دو تعاونی و دو شبکه نرم برای بازاریابی و طراحی در این عرصه ایجاد شده لذا توان و ظرفیت خوبی در خراسان رضوی وجود دارد که بناست در قالب شهرک طلا و جواهر ساماندهی شود.
    پس از سه سال کار توسعه در خوشه صنعتی طلا و جواهرات خراسان رضوی هم اینک سه واحد تولیدی و هشت واحد خدماتی در این خوشه صنعتی شکل گرفته اند. در آغاز راه افتادن خوشه صنعتی طلا و جواهرات جز اتحادیه مرتبط هیچ سازمان دیگری وجود نداشت ولی هم اکنون 11 سازمان با مسائل این خوشه صنعتی درگیر هستند.
    مسائل و مشکلات این خوشه صنعتی مشهد با حضور مسعود اصغریان مدیرعامل شرکت شهرکهای صنعتی خراسان رضوی، محمدجواد پیش بین مدیر توسعه خوشه صنعتی طلا و جواهرات مشهد و دبیر کانون ملی هماهنگی دانش و صنعت فیروزه و سنگهای قیمتی، عبدالصمد رحیمی مقدم رئیس اتحادیه صنف فیروزه و عقیق تراش و عقیق فروش مشهد، باقر معبودی نژاد رئیس اتحادیه طلا و جواهرات مشهد، محمدرضا وفادار نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهرات مشهد و جواد دریادل کارشناس خوشه های صنعتی شرکت شهرکهای صنعتی خراسان رضوی در میزگرد ایرنا در مشهد به بحث و تبادل نظر گذاشته شد.

    * نگاهی به گذشته و حال صنعت طلا و جواهر
    رئیس اتحادیه طلا و جواهرات مشهد گفت: ایران اگر نگوییم نخستین ولی یکی از خاستگاههای اصلی صنعت طلا و جواهر در جهان است لذا در گذشته ایرانیان از بهترین صنعتگران در عرصه طلا و جواهر بوده اند.
    باقر معبودی نژاد افزود: اما متاسفانه به نقطه صفر رسیده ایم و هم اکنون از استان خراسان رضوی هیچگونه صادراتی در این زمینه انجام نمی شود.
    وی گفت: این در حالی است که هم اینک به عنوان مثال در شهرک طلا و جواهر استانبول در کشور ترکیه فعالیت خیلی گسترده ای صورت می گیرد زیرا با غفلت ما، آنها به مراحل پیشرفته ای رسیده اند.
    رئیس اتحادیه طلا و جواهرات مشهد افزود: این در حالی است که بازارهای خوبی برای صادرات طلای ایران وجود دارد چنانکه روسای اتحادیه های طلا و جواهر شهرهای هرات و کابل افغانستان در سفر به مشهد اعلام کردند سالانه 15 تن محصولات طلای ما را خواستار هستند.
    وی ادامه داد: تشابهات فرهنگی ایران و افغانستان به خصوص نزدیکی هرات با خراسان رضوی موجب شده ذوق و سلیقه یکسانی میان مردم دو کشور وجود داشته باشد لذا باید از این فرصت نهایت بهره برداری را کرد.
    رئیس اتحادیه طلا و جواهرات مشهد گفت: مدعی هستیم بعد از نفت بهترین صادرات اشتغالزا و ارزآور، صنعت طلا و جواهر است.
    نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهرات مشهد نیز گفت: یکی از اهداف جمهوری اسلامی ایران کاهش و قطع وابستگی کشور به نفت است لذا باید دیدها را نسبت به صادرات عوض کرد. محمدرضا وفادار افزود: جهتگیری نسبت به طلا، جواهر و سنگهای قیمتی باید در مسیر صادرات سازماندهی و در مورد رفع موانع در تمامی صنایع از جمله طلا و جواهر کارگروههایی تشکیل شود.
    وی ادامه داد: صنعت طلا و جواهر صنعتی است که به حمل و نقل سنگین از جمله قطار، کشتی و فضای بزرگ برای تولید نیاز ندارد.
    او گفت: بدون دستگاههای خیلی پیشرفته و با حمایت جزئی و در حد یک نورد می توان درصد بالایی صنایع دستی تولید کرد که اگر حمایت شود می توان روزانه یک کیلوگرم طلا را در یک کارگاه 10 مترمربعی با پنج نفر شاغل تولید شود.
    وفادار افزود: در همین راستا طبیعی است که اگر تولید زیورآلات طلا و جواهرات حمایت شود بازار داخلی اشباع شده و نسبت به صادرات احساس نیاز می شود.
    عامل توسعه خوشه صنعتی طلا و جواهرات خراسان رضوی نیز می گوید هدف نهایی و غایی همه ما ایجاد اشتغال مولد و ارزش افزوده برای کشور است لذا نباید هیچ تعصبی بر روی طلا و یا نقره داشته باشیم.
    جواد پیش بین افزود: هم اکنون بخش اعظم تولیدات این حوزه در تایلند و ترکیه به نقره اختصاص دارد. وی گفت: هم اکنون از وجود صنعتگران نقره سازی در مشهد برخورداریم که قادر هستند هر سرویس ظریفی را در خوشه جواهرات تولید کنند که با طلا قابل مقایسه است.

    * عقب ماندگی در فناوری
    رئیس اتحادیه طلا و جواهرات مشهد در ادامه میزگرد ایرنا گفت: اعتراف می کنیم مصنوعات لوکسی که قبلا در ایران تولید می شد هم اکنون تولید نمی شود.
    معبودی نژاد افزود: ارائه مصنوعات لوکس در صنعت طلا و جواهر مستلزم دستگاهها و فناوری روز است که ما فاقد آن هستیم. وی ادامه داد: به همین خاطر هم اینک مصنوعات لوکس طلا و جواهرات از طریق قاچاق تامین می شود در حالی که می توان با توسعه و روزآمد نمودن فناوری کارگاهها جلوی این واردات بی رویه را گرفت.
    عامل توسعه خوشه صنعتی طلا و جواهرات خراسان رضوی هم در این خصوص گفت: ضعف فناوری یکی از نقاط فشار بر این صنعت و خوشه صنعتی بوده و است که برای حل این معضل با کمکهای اتحادیه و بقیه فعالان این عرصه در چهار سال توسعه خوشه قریب به 150 میلیارد ریال ماشین آلات جدید تولید وارد خوشه جواهرات مشهد شد.
    پیش بین افزود: گرچه این دستگاهها هم اکنون در جای جای مشهد کار می کنند ولی مهمتر از آن فرهنگ استفاده از این فناوری بود که در جواهرسازان ما به وجود آمد و موجب شد خودشان را به سمت به روز شدن پیش ببرند.
    وی بر خلاف نظر رئیس اتحادیه طلا و جواهرات مشهد گفت: هم اکنون محصولات تولیدی جواهرات مشهد با کارهای ایتالیایی خیلی زیبا، رقابت می کند.
    عامل توسعه خوشه صنعتی طلا و جواهرات خراسان رضوی افزود: به عنوان مثال من سه سرویس طلا و جواهر ساخت مشهد را تمام کردم و به شکل ناشناس، سفارش ساخت نمونه آن را به بازار تهران دادم اما همکاران تهرانی اعلام کردند این کار خارجی است و نمی توانند از روی آن بسازند.
    وی تاکید کرد: همین امر مزیت خوبی برای صنعتگران و خوشه صنعتی طلا و جواهرات مشهد به شمار می آید.

    * فقدان صادرات عامل نابودی صنعت
    کارشناس خوشه های صنعتی شرکت شهرکهای صنعتی خراسان رضوی در ادامه میزگرد ایرنا در مشهد گفت: اگر مسوولان به صادرات اهمیت ندهند صنعت طلا و جواهر در درازمدت نابود خواهد شد زیرا حتی اگر به فعالان خوشه جواهرات دیکته شود که فقط در بازار داخلی کار کنند، بعد از آن شاهد ورود رقیبان خارجی به بازار خواهیم بود.
    جواد دریادل افزود: فعالان تجاری و صنعتی ما با بازارهای جهانی ارتباط کمی دارند لذا به تدریج دانش و اطلاعاتشان از نوآوریهای روز دنیا کم می شود و توان رقابت را از دست می دهند و بعد از گذشت چند سال رقیبان در بازار داخلی ورود پیدا می کنند مثل اتفاقی که همین الان در خوشه مبل سازی خراسان رضوی افتاده است.
    وی ادامه داد: بعد از اینکه در صادرات مبلمان به فعالان این عرصه کمک نشد رقبایی مثل ترکیه وارد بازار ایران شدند و بدتر آن است که وقتی رقیب وارد منطقه جغرافیایی ما شد خارج کردنش هزینه بیشتری دارد.
    کارشناس خوشه های صنعتی شرکت شهرکهای صنعتی خراسان رضوی گفت: همین اتفاق برای صنعت پوشاک نیز افتاد لذا اگر به صنعت جواهرات کمک نشود سرنوشت آن مشابه صنعت پوشاک خواهد بود.
    وی افزود: تمام خوشه های صنعتی مشکلات مشابه دارند مثلا در خوشه کفش گفته می شود رقیب چینی دارد در صورتی که صنعت کفش ایران توان رقابت دارد زیرا حتی بالاتر از چین قرار دارد اما بی توجهی مسوولان نسبت به صادرات و کمک و حمایت منجر به شکست صنعتگران می شود.

    * موانع صادرات
    مدیرعامل شرکت شهرکهای صنعتی خراسان رضوی در میزگرد ایرنا گفت: ساز و کار صادرات طلا و جواهر هنوز در ایران فراهم نشده هر چند جواهرسازان و طلاسازان خراسان رضوی آماده صادرات هستند. مسعود اصغریان افزود: فعالان این صنعت حتی حاضر هستند قبل از صادرات، مواد اولیه کار خود را که همان شمش طلا است به صورت موقت وارد کشور کنند زیرا طلا پشتوانه ارز کشور در نظر گرفته شده و کشور نباید در این خصوص ضرر کند.
    وی ادامه داد: هر چند مکاتبات زیادی با گمرک، استانداری و نمایندگان مجلس برای رفع این مشکل صورت گرفته اما هنوز چنین ساز و کاری در خراسان رضوی برای صادرات وجود ندارد.
    مدیرعامل شرکت شهرکهای صنعتی خراسان رضوی گفت: این در حالی است که واحدهای زیادی هم اینک فعال هستند که توان صادرات سالیانه تا 50 تن جواهر و طلا را دارند و بازار این محصول در خارج از کشور نیز وجود دارد. وی افزود: به عنوان مثال در هرات افغانستان سالیانه حدود 15 تن طلا و جواهر مصرف می شود که خراسان رضوی توان تغذیه و تهیه آن را دارد.
    اصغریان ادامه داد: فعالان صنف طلا و جواهر خراسان رضوی اقدامات خوب و موثری در این عرصه انجام داده اند بطور مثال آقای یکی از فعالان این صنعت برندی را در 80 کشور ثبت بین المللی و در خارج از ایران مشتری پیدا کرده است اما برای صادرات مشکل دارد و 9 ماه طول کشیده تا محموله صادراتی وی صادر شود.
    وی در توضیح این موضوع گفت: بانک مرکزی به این صادرکننده اعلام کرده باید ارز حاصل از صادراتش را به بانک مرکزی بفروشد در صورتی که تمام صادرکنندگان ارزشان را یا در اختیار واردکننده و یا در اختیار صرافی قرار داده و در واقع آن را به قیمت بازار عرضه می کنند. مدیرعامل شرکت شهرکهای صنعتی خراسان رضوی افزود: بر این اساس یکی از محدودیتهای صادرات طلا و جواهر الزام صادرکننده به فروش ارز حاصل از صادراتش به قیمت بانک مرکزی آن هم فقط به همین بانک است.
    وی ادامه داد: اگر این صنف نتواند صادرات کند و از آن طرف هم نتواند خودش را با بازارهای جهانی مطابقت دهد نمی تواند حتی نیاز داخلی را برآورد کند.
    اصغریان گفت: طلا، جواهر و سنگهای قیمتی از نظر وزن سبک و قابل حمل هستند و ورود آن به کشور نیز تا میزان 80 گرم مجاز است لذا اگر صنف طلا و جواهر نتواند به نیازهای مردم پاسخگو باشد، افراد آخرین مدلهای جواهرات را با خود از خارج کشور می آورند و در این صورت این رشته از صنعت را که به شدت می تواند اشتغالزا باشد و به شدت ارزش افزوده ایجاد کند از دست می دهیم.
    رئیس اتحادیه صنف فیروزه و عقیق تراش و عقیق فروش مشهد نیز در ادامه میزگرد ایرنا گفت: پایه صادرات زیورآلات، طلا، نقره و سنگهای قیمتی اوایل پیروزی انقلاب اسلامی در سال 1359 گذاشته شد که در آن زمان مقرراتی برای صادرات این اقلام وجود نداشت اما هم اکنون مقررات دست و پاگیری وضع شده است.
    عبدالصمد رحیمی مدعی شد: در کشورهای دیگر برای ورود و خروج طلا منعی وجود ندارد و با ارائه فاکتور با برگه خرید این کار امکانپذیر است اما در مملکت ما طلا را می گیرند و می گویند قاچاق است.
    وی افزود: از جمله مقررات این است که نقره با ارزش 17 هزار ریال در هر گرم مشمول مقررات طلا و همین امر باعث شده طی 30 سال اخیر 80 درصد کارگاههای نقره کاری کشور تعطیل شوند گرچه اخیرا گفته اند می توانید نقره را صادر و در مقابل ارز حاصل از آن را وارد کنید.
    رئیس اتحادیه صنف فیروزه و عقیق تراش و عقیق فروش مشهد ادامه داد: صادرات، ریزه کاریهایی نیز دارد. یکی از آنها 'پست دی.اچ.ال' است که در جهان رونق دارد ولی در ایران رایج نیست.
    دی. اچ. ال(DHL)نام شرکت خدمات لجستیک و زیرمجموعهٔ شرکت دوچه پست بزرگترین شرکت پستی آلمان است. این شرکت در بیش از 180 کشور جهان دارای شعبه می باشد و هر ساله میلونها مرسوله پستی مشتریان خود را در سراسر جهان جا به جا می کند.
    رحیمی گفت: اگر شما از خارج از کشور بخواهید کالایی را به پست دی.اچ.ال بدهید از شما قبول می کنند اما می گویند در ایران با این که در پست دی.اچ.ال یک نماینده گمرک هم وجود دارد نمی توانند کالا را از گمرک ترخیص کرده و به مقصد تحویل دهند.
    وی افزود: هم اینک اگر کالایی مثل سنگهای قیمتی را به پست دی.اچ.ال تحویل بدهید که جنبه تجاری دارد از شما اظهارنامه مطالبه و عنوان می شود که یک مشت سنگ را پست دی.اچ.ال قبول نمی کند در حالی که در دنیای واردات و صادرات قسمت اعظم تجارتها با حجم کم را همین پست دی.اچ.ال به راحتی انجام می دهد.

    * گمرک و مشکلات آن
    دبیر کانون ملی هماهنگی دانش و صنعت فیروزه و سنگهای قیمتی گفت: معضل عمده گمرکی فقدان کدتعرفه خاص برای مصنوعات جواهر است که بخاطر این نقصان باید جواهرات و سنگهای قیمتی را لابه لای یک کدتعرفه دیگر پیدا کرد.
    جواد پیش بین افزود: این امر موجب ایجاد اشکال در آمارگیری است زیرا فیروزه و سنگهای قیمتی را با یک سری کالاهای تزئینی دیگر به خارج صادر می کنند.
    رئیس اتحادیه صنف فیروزه و عقیق تراش و عقیق فروش مشهد نیز گفت: نمی توان آماری دقیق از صادرات جواهرات و سنگهای قیمتی به دست آورد و طی سالها تنها یک نوبت این کار با کمک معاون وقت صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی خراسان انجام شد.
    رحیمی افزود: در آن زمان میزی در اختیار ما قرار گرفت و نماینده ای تعیین شد تا صادرات جواهرات و سنگهای قیمتی را دقیقا مشخص کند لذا طی سه ماه آمار صادرات جواهرات و سنگهای قیمتی 12 برابر شد.
    وی گفت: این بدان خاطر بود که کسانی که می دانستند خروج این کالا منع قانونی دارد با 'پته' کالای خود را اظهار کرده و در قالب صنایع دستی صادر می کردند.
    دبیر کانون ملی هماهنگی دانش و صنعت فیروزه و سنگهای قیمتی نیز گفت: در آن مقطع به آمار خوبی دست یافتیم اما به نظر من صادرات افزایش نیافت بلکه آمارها واقعی تر شد که خودش در برنامه ریزی تاثیر داشت در حالی که تا قبل از آن هیچ آماری در اختیار نداشتیم.

    * شرکتهایی برای مدیریت صادرات
    عامل توسعه خوشه صنعتی طلا و جواهرات خراسان رضوی نیز در ادامه میزگر ایرنا در مشهد گفت: باید شرکتهایی برای مدیریت صادرات در عرصه طلا و جواهر تشکیل شود.
    جواد پیش بین افزود: در صادرات این دو محصول نیز تمرکز باید بر روی جواهرات به جای زیورآلات طلا باشد چون حداقل بخشی از محصول 'سنگ' است که تابع هیچ فعل و انفعال بین المللی نیست.
    وی گفت: افت و خیز نرخ طلا در دنیا وابسته به متغیرهای گوناگون و بسیار لغزنده است اما در مورد برلیان، زمرد یا هر سنگ گرانبهای دیگر قیمتها همواره سیر صعودی دارند.
    عامل توسعه خوشه صنعتی طلا و جواهرات خراسان رضوی افزود: به همین خاطر آنهایی که در سطح ملی در کار طلا بوده اند از افت و خیز بازار متضرر شده اند اما افرادی که در کار جواهرات هستند ضرر کمتری دیده و توانسته اند بین قیمت سنگ و طلا توازن ایجاد کنند.

    * چالش کارشناس بانک مرکزی
    رئیس اتحادیه صنف فیروزه و عقیق تراش و فروش مشهد در ادامه میزگرد ایرنا گفت: 99 درصد صادرات سنگهای زینتی ایران از مشهد صورت می گیرد که سالیانه حداقل سه میلیون دلار ارزش دارد.
    عبدالصمد رحیمی افزود: بر این اساس ارزشگذاری و قیمتگذاری این سنگها به منظور صادرات نیز باید از مشهد انجام شود.
    وی ادامه داد: ارگانهای دولتی می خواهند ارقام واقعی صادرات را به دست آورند لذا اگر کارشناس مرتبط قیمتگذاری در مشهد مستقر باشد می تواند از کارشناسی اتحادیه طلافروشان و فیروزه فروشان به رایگان استفاده کند و نرخ روز را با استفاده از خبرگان موجود روی کالا بگذارد.
    رئیس اتحادیه صنف فیروزه و عقیق تراش و فروش مشهد گفت: در این صورت ارقام صادرات فوق العاده بالا می رود، چون بر روی کالا قیمت واقعی گذاشته می شود ضمن اینکه صادرکنندگان که عمدتا در مشهد هستند کارشان راحت می شود و نیاز به مسافرت ندارند.
    مدیرعامل شرکت شهرکهای صنعتی خراسان رضوی نیز گفت: باید کار ارزشگذاری، به یک کارشناس در همین استان تفویض اختیار شود یا اینکه یک کارشناس از تهران به صورت مقیم در مشهد حضور داشته باشد.
    مسعود اصغریان افزود: دلیلی ندارد یک محموله گران قیمت و ارزشمند را با هزار خطر به تهران ببرند که ارزشگذاری شود و باز به مشهد برگردانند تا کارهای گمرکی آن انجام شود.
    نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهرات مشهد نیز در ادامه میزگرد ایرنا گفت: اگر صادرکننده بخواهد 10 کیلوگرم طلا صادر کند باید روزها و شاید یک هفته این حجم طلا را در تهران جا به جا کند. محمدرضا وفادار افزود: به این ترتیب یک صادرکننده که برای صادرات یک کیلوگرم طلا تنها 30 میلیون ریال سود می کند باید جان و مالش را در خطر اندازد.
    وی ادامه داد: با این وجود بانک مرکزی اعلام کرده اگر قرار است کارشناسی این کار به بانک ملی کارگشایی مشهد انتقال یابد باید دو درصد هزینه کارشناسی پرداخت شود.
    نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهرات مشهد گفت: چون صحبت از طلا است دوستان فکر کرده اند همه این کار به اندازه طلا قیمت دارد حال آنکه آن طلا دوباره به گردونه بازار بر می گردد و فقط ارزش افزوده ای که رویش کار می شود به این هزینه نیاز دارد.
    عامل توسعه خوشه صنعتی طلا و جواهرات خراسان رضوی نیز گفت: برای این که زیربناها در خوشه صنعتی طلا و جواهرات مشهد ساخته شود دو نفر کارشناس در بانک مرکزی و 36 نفر ارزیاب در گمرک مشهد توسط خوشه آموزش داده شده اند و بارها این درخواست اعلام شده که پایانه تخصصی صادرات - واردات جواهرات و ارزشگذاری روی محموله های صادراتی به گمرک مشهد تفویض شود لذا مکاتبات زیادی نیز صورت گرفته که متاسفانه بی سرانجام مانده اند.
    جواد پیش بین افزود: مشهد به عنوان دومین کلانشهر بزرگ ایران این استحقاق را دارد و در این حوزه تولید صاحب مزیت است، البته تاکنون دوبار نامه موافقت با این امر تا روی میز رئیس کل بانک مرکزی هم رفته اما هر بار با تغییر رئیس کل همزمان شده است.
    وی گفت: این اقدامات انجام شده و سوابق آن نیز در بانک مرکزی وجود دارد اما مشخص نیست گره کار کجا است؟

    * قانون مالیات بر ارزش افزوده، اما و اگرها
    رئیس اتحادیه طلا و جواهرات مشهد گفت: بعد از سال 1388 که قانون مالیات بر ارزش افزوده در خصوص طلا اجرا شد رکود بازار طلا آغاز گردید و اکنون به اوج خود رسیده است.
    معبودی نژاد افزود: سود حاصل از فروش یک گرم طلا برای فروشنده کمتر از هفت درصد است و معمولا فروشندگان طلا با چهار یا پنج درصد سود، طلای خود را به فروش می رسانند.
    وی گفت: اگر قرار باشد 9 درصد برای مالیات بر ارزش افزوده بپردازیم مبلغ طلا خیلی سنگین شده و خریدار از خرید آن منصرف می شود.
    رئیس اتحادیه طلا و جواهرات مشهد افزود: باید از مابه التفاوت طلای نو که همان اجرت ساخت و سود باشد مالیات اخذ شود، نه از اصل طلا چون در این صورت قیمت طلا بسیار سنگین می شود و شمار خریداران طلا کاهش می یابد.
    وی ادامه داد: یکی از مشکلات اصلی این صنف همین است که موجب کساد بازار طلا و جواهر و تعطیلی کارگاهها شده است.
    معبودی نژاد گفت: هم اکنون 30 درصد کارگاههای طلا و جواهرات مشهد تعطیل شده اند اما اگر مشکلات ارزش افزوده حل، امکان صادرات مهیا و قوانین اصلاح و تسهیلاتی برای صنف طلا و جواهر در نظر گرفته شود این صنعت دوباره پا خواهد گرفت، در غیر این صورت به سرنوشت صنعت فرش و نساجی دچار خواهد شد.
    نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهرات مشهد نیز گفت: اگر یک هزارم حمایتهایی که از صنعت خودرو می شود در صنعت طلا صورت می گرفت تعداد زیادی اشتغال ایجاد می شد و این در حالی است که این صنعت آن میزان سرمایه را هم نمی خواهد.
    وفادار گفت: هم اکنون از 320 کارگاه تولیدی طلای مشهد تنها 60 کارگاه فعال است و این واقعا جای تامل دارد.

    * بگذارید طلا وارد کنیم!
    مبحث واردات طلا نیز از درخواستهایی بود که میزگرد ایرنا در مشهد به عنوان مطالبه فعالان خوشه صنعتی طلا و جواهرات استان خراسان رضوی مطرح شد. به این معنی که چون طلا در ایران پشتوانه پول ملی است و خروج طلا موجب تضعیف پول ملی می شود پس دولت اجازه دهد فعالان این صنف طلای خام را به صورت شمش وارد کنند و پس از تبدیل یه زیورآلات و جواهرات آن را صادر نمایند.
    مدیرعامل شرکت شهرکهای صنعتی خراسان رضوی گفت: فعالان این صنف و شرکت شهرکهای صنعتی به دنبال ورود موقت طلا به استان هستند و از بس مکاتبه با سازمانهای مختلف صورت کرده اند حجم آن به یک پوشه بزرگ تبدیل شده است.
    اصغریان افزود:در طی این مکاتبات و برای تحقق این امر هر روز یک دستگاه به ما معرفی شد. از ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز تا بانک مرکزی و گمرک ولی در نهایت موفق به تحقق این خواسته نشدیم.
    رئیس اتحادیه صنف فیروزه و عقیق تراش و عقیق فروش مشهد نیز گفت: حال که طلا پشتوانه اسکناس است و مانع صادراتش می شوند پس اجازه دهند وارداتش انجام شود.
    رحیمی افزود: طلا نرخ بین المللی دارد و وقتی وارد کننده آن را وارد می کند باید برای تعیین عیار به آزمایشگاه و نیز بانک مرکزی برود و در بانک مرکزی هم تعیین عیار و مجوز و تعیین ضرب می شود.
    وی گفت: پس از طی این مراحل، طلای وارداتی بر اساس نرخ بین المللی قیمت گذاری می شود و حقوق و عوارض گمرکی و ارزش افزوده باید پرداخت کنند. در چنین شرایطی چگونه می توان طلا را وارد کرد و ضرر نکرد. رئیس اتحادیه صنف فیروزه و عقیق تراش و عقیق فروش مشهد افزود: متاسفانه در چنین شرایطی کسی که مجبور است طلا را وارد کند به دنبال راهی ولو خلاف قانون می گردد که کالایش را وارد کند.
    رئیس اتحادیه طلا و جواهرات مشهد نیز گفت: پیرو پیگیریها روزنه های امیدی ایجاد شده تا بتوانیم در مقابل صادرات طلا و جواهر و نقره، ارز وارد و این ارز را در بازار آزاد ارائه کنیم.
    معبودی نژاد افزود: اگر طبق قانون بخواهیم طلا و شمش طلا وارد کنیم باید 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده بپردازیم که فقط ضرر و زیان دارد.
    وی گفت: شاید در موقع صادرات، مالیات بر ارزش افزوده به صادرکننده برگردد ولی متاسفانه کسانی که در تهران شمش طلا وارد کردند حال که می خواهند مصنوعات طلا را صادر کنند این مبلغ مالیات بر ارزش افزوده به آنها برگشت داده نشده است و مشکلات زیادی برایشان پیش آمده و در این شرایط کار مقرون به مصرفه نیست.

    * شهرک طلا و جواهر
    معبودی نژاد رئیس اتحادیه طلا و جواهرات مشهد ساخت شهرک طلا و جواهر را از نیازهای مبرم و اولیه فعالان صنف در این منطقه ذکر و بیان کرد: به منظور هماهنگی میان تولیدکننده، فروشنده، بازدیدکننده و صادرات به وجود چنین شهرکی نیاز است.
    مدیرعامل شرکت شهرکهای صنعتی نیز گفت: این شرکت زمینی را در موقعیتی خیلی خوب در اختیار دارد که حاضر است آن را برای ساخت شهرک طلا و جواهر مشهد به این صنف واگذار کند.
    اصغریان افزود: چشم اندازی که برای این شهرک تعریف شده جذب یک و نیم میلیون نفر گردشگر خارجی عمدتا عرب و علاقه مند به مصنوعات طلا و جواهر مشهد، صادرات زیورآلات طلا و جواهرات و ساخت نمونه ای از شهرک طلا و جواهر در ایران است.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر اعتبار ( https://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو