عصر بازار

پیشنهاد بکرِ بیمه گر اتکایی بزرگ دنیا به ایران

عصر اعتبار- از زمان توافق برجام با سیلی از شرکت های خارجی مواجه شدیم که خواهان فعالیت و همکاری با بازار بیمه ایران هستند به طوری که حدوداً ۴۰ شرکت ملاقات داشته اند و به همین دلیل کارگروه تحریم به پساتحریم تبدیل شد تا در مورد انجام اقدامات لازم در دوران پسا تحریم، بررسی کارشناسی صورت گیرد.

پیشنهاد بکرِ بیمه گر اتکایی بزرگ دنیا به ایران
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار»، مینا صدیق نوحی با اعلام این مطلب، با اشاره به شکل گیری کارگروه پساتحریم در بیمه مرکزی  گفت: از سال 89 تا کنون صنعت بیمه با تحریم شدید رو به رو بوده است به طوریکه در زمان تحریم سوئیفت بسته شد و امکان نقل و انتقال ارز نیز مقدور نبود اما با تمام این اوصاف در طول دوران تحریم از حیث نگهداری ریسک و ارائه پوشش به ریسک های بزرگ ظرفیت سازی بسیار خوبی در صنعت بیمه انجام شد که این ظرفیت سازی باید در دوران پسا تحریم نیز حفظ شود و مورد توجه قرار گیرد.
    * نسبت پوشش اتکایی در دوران تحریم تغییر کرد
    معاون اتکایی بیمه مرکزی به سیاست افزایش سرمایه شرکت های بیمه ای در دوران تحریم اشاره کرد و گفت: قبل از شروع تحریم ها، سرمایه تاسیس شرکت های بیمه ای 40 میلیارد تومان بود اما در زمان شروع تحریم ها، حتی سرمایه تاسیس شرکت های بیمه ای افزایش پیدا کرد تا شرکت های بیمه ای تقویت شوند و ظرفیت نگهداری ریسک در آنها افزایش پیدا کند.
    وی ادامه داد: قبل از شروع تحریم ها گاهاً 80 درصد ریسک های بزرگ را به خارج واگذار می کردیم و حدوداً  20 درصد آن ریسک ها در داخل کشور نگهداری میشد اما در دوران تحریم این نسبت برعکس شد به طوریکه هم اکنون قسمت اعظم ریسکها در داخل کشور و قسمت ناچیزی از آن به خارج واگذار می شود.
    * خریداری 700 میلیون یورو پوشش اتکایی از بازارهای اروپا
    نوحی ضمن بیان این نکته که قسمت عمده پوشش های اتکایی ما قبل از دوران تحریم به بازارها و شرکت های اروپایی واگذار شده بود، به فعالیت صنعت بیمه ایران با لویدز، مونیخ ری و شرکت های تراز اول فرانسوی، آلمانی، سوئیسی و انگلیسی قبل از آغاز  تحریم ها اشاره کرد.
    وی در مورد میزان پوشش اتکایی ایران به شرکت های اروپایی قبل از دوران تحریم گفت: در آن زمان از بازارهای اروپایی 700 میلیون یورو پوشش اتکایی برای خسارت های فاجعه آمیز در رشته های آتش سوزی و مهندسی خریداری کرده بودیم که در این میان بازارهای آسیایی و افریقایی سهم اندکی داشتند اما این نسبت ها در دوران تحریم تغییر کرد به طوریکه برای اولین بار در سال 80 تحریم ها به بدنه ی صنعت بیمه اثر کرد و  از سال 2001 و پس از حادثه 11 سپتامبر  به مرور واگذاری ریسک های ما به بازار های اروپایی کاهش پیدا کرد.
    * ضرر نکردیم بلکه سود بردیم
    این مقام مسئول در بیمه مرکزی با بیان اینکه در دوران تحریم سهم واگذاری های ریسک به بازار  های اروپایی به صفر رسید، گفت: در این دوران شرکت های اروپایی و شرکت هایی که دارای سرمایه و سهامدار امریکایی بودند، از فعالیت با بازار بیمه ایران ممنوع شدند در نتیجه از سال 89 به بعد که تحریم های اتحادیه اروپا علیه ایران اعمال شد، واگذاری های اتکایی ما به بازارهای خاورمیانه و افریقایی و آسیایی افزایش پیدا کرد و به این ترتیب در سال 91 حجم واگذاری های اتکایی ما به بازارهای افریقایی و خاورمیانه به 40 درصد و  بازارهای آسیایی نیز به 52 درصد از کل واگذاری ها رسید.
    وی در عین حال تصریح کرد: در دوران تحریم نه تنها زیانی متوجه بخش اتکایی صنعت بیمه نشده بلکه با توجه به اینکه تاکنون خسارت فاجعه آمیزی به اتفاق نیافتاده، مقادیر قابل توجهی نصیب ما شده به این دلیل که ریسک کمتری به خارج واگذار شد و بر همین مبنا حجم حق بیمه پرداختی کمتر و نگهداری بیشتر شده ضمناً پوشش اتکایی تا حد یک میلیارد یورو در رشته های آتش سوزی و مهندسی خریداری شد.
    * حق بیمه پرداختی قبل از تحریم و بعد از تحریم
    به گفته او، در سال های قبل از تحریم، حق بیمه پرداختی ما از بابت واگذاری ریسک به خارج حدود 108 میلیون دلار بود اما هم اکنون و در سال  جاری ما تنها 7 میلیون دلار حق بیمه پرداخت شده است.
    * تحت شرایطی حاضریم با اروپایی ها و سایر بازارهای بین المللی کار کنیم
    وی در ادامه به توافق برجام- برنامه جامع اقدام مشترک و توافق اولیه برای رفع تحریم ها از اقتصاد ایران و ورود هیات های اقتصادی اروپایی به کشور پس از توافق هسته ای اشاره کرد و افزود:  شرکت های اروپایی تخصص بالایی در بیمه دارند و اغلب در رتبه بندی های خوبی قرار گرفتند بنابراین همانطور که در گذشته با شرکت های اروپایی وارد کار شدیم هم اکنون نیز در صورتی که اروپایی ها به دنبال رونق بیمه در کشور ما باشند. ما حاضریم در چارچوب برنامه های خود و اقتصاد مقاومتی با اروپایی ها همکاری داشته باشیم و بخشی از ریسک های فاجعه آمیز و کلان خود را پس از استفاده بهینه از ظرفیت بازار بیمه داخل کشور، به آنها واگذار کنیم.
    * هند و روسیه تا آخرین لحظه با ما همکاری داشتند
    نوحی در عین حال متذکر شد: البته این امر بدان معنا نیست که کشورها و شرکت هایی را که در طول دوران تحریم از ما حمایت کردند، فراموش کنیم و بنا داریم که با آنها همچنان مراوده داشته باشیم. و حتی روابط خود با آنها را در اولویت قرار دهیم. به گفته وی، برخی کشورها منجمله هند و روسیه در دوران تحریم تا آخرین لحظه با ما همکاری داشتند.
    * مونیخ ری، به ایران آمد/ پیشنهاد بکرِ بیمه گر اتکایی بزرگ دنیا به ایران
    معاون اتکایی بیمه مرکزی از مذاکره با شرکت های فرانسوی، آلمانی، سوئیسی و ژاپنی و اعلام آمادگی آنها برای ورود در بازار بیمه ایران خبر داد و افزود:  شرکت مونیخ ری آلمان ظرفیت عظیم و قابل توجهی را برای پوشش ریسک های رشته های مختلف بیمه ای به ما اعلام کرده است که بعد از پایان تحریم ها قابل ارائه است.
    او در ادامه به وضعیت شرکت مونیخ ری آلمان به عنوان یکی از شرکت های تراز اول دنیا اشاره کرد و گفت: شرکت مونیخ ری آلمان یکی از شرکت های اتکایی بزرگ در دنیاست که حق بیمه تولیدی این شرکت 41 میلیارد دلار است.
    * فرانسوی ها بروکرهای خود را راهی بازار بیمه ایران کردند/ سوئیس، اکوری را به ایران اعزام کرد
    وی گفت: بوروکرهایی از سوی شرکت های اتکایی بزرگ فرانسوی به ایران آمدند و علاوه بر این شرکت اکوری سوئیس هم در مذاکره ای سازنده ، ظرفیت خیلی خوبی را برای پوشش ریسک در رشته های مختلف بیمه ای به ما پیشنهاد داده است.    
    * ژاپنی ها مشتاق خرید سهام شرکت های بیمه ایرانی
    این عضو هیات عامل بیمه مرکزی همچنین ضمن اعلام خبرِ آمادگی سه شرکت بزرگ بیمه ای ژاپنی برای فعالیت در بازار بیمه ایران گفت: توکیومرین، سومپو و میتسویی از شرکت های بزرگ ژاپن هستند که 90 درصد بازار بیمه ژاپن در دست این سه شرکت بیمه ای است که هم اکنون این سه شرکت در حال بررسی بازار بیمه ایران هستند و هم اکنون پیگیر بررسی قوانین و مقررات تاسیس شرکت بیمه در ایران، خرید سهام شرکت های بیمه ایرانی و تاسیس شرکت مشترک بیمه ای هستند ضمن اینکه تا کنون برای پوشش ریسک به میزان 200 میلیون دلار اعلام آمادگی کردند.
    * فقط 40 میلیارد دلار حق بیمه تولیدی یک شرکت ژاپنی است
    وی در ادامه با بیان این نکته که شرکت های بیمه معتبر دنیا با میزان حق بیمه های تولیدی سنجیده می شوند، افزود: حق بیمه تولیدی گروه بیمه ای توکیومرین ژاپن به عنوان یکی از غول های بزرگ بیمه ای دنیا، 20 میلیارد دلار در داخل ژاپن  و حدوداٌ 20 میلیارد دلار در خارج است این درحالیست که کل بازار بیمه ایران حدوداً 8/6 میلیارد دلار است. 
    نوحی اظهار داشت: به نفع صنعت بیمه ماست که شرکت های خارجی بیشتری با ما وارد همکاری شوند تا ظرفیت اتکایی کشور بالا رود.
    نوحی اظهار داشت: چنانچه شرکت های خارجی ایده های جدید به بازار بیمه ما عرضه کنند به نفع صنعت بیمه ماست که شرکت های خارجی بیشتری با ما وارد همکاری شوند تا ظرفیت رشد و ضریب نفوذ بیمه در کشور بالا رود.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر اعتبار ( https://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو