عصر بازار

مقایسه سهم درآمد مالیاتی ایران و کشورهای توسعه یافته از تولید ناخالص داخلی

عصر اعتبار- سازمان همکاری‌های توسعه اقتصادی با مقایسه سهم درآمد مالیاتی ایران و کشورهای توسعه یافته از تولید ناخالص داخلی، اعلام کرد سهم ایران ۵ درصد و سهم کشورهای توسعه یافته تا ۶۰ درصد است.

مقایسه سهم درآمد مالیاتی ایران و کشورهای توسعه یافته از تولید ناخالص داخلی
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از فارس، براساس اعلام صندوق بین المللی پول، سهم درآمد مالیاتی ایران از تولید ناخالص داخلی تنها 5 درصد است، این در حالی است که براساس آمارها اکثر کشورهای پیشرفته، تا 60 درصد از GDP آنها به درآمد مالیاتی‌شان مربوط می‌شود.

    براساس گزارش OECD سازمان توسعه همکاری‌های اقتصادی، 56.86 درصد تولید ناخالص داخلی سوئد را درآمدهای مالیاتی این کشور تشکیل می‌دهد. پس از آن، دانمارک با رقم 56.22 درصد جایگاه دوم و فرانسه با رقم 54.01 درصد جایگاه سوم را به خود اختصاص داده است.

    براساس این گزارش، اکثر کشورهایی که درآمد مالیاتی آنها سهم بیشتری در تولید ناخالص داخلی دارد، جزو کشورهای توسعه‌یافته هستند، به طوری که اسپانیا 52 درصد تولید ناخالص داخلی اسپانیا از محل درآمدهای مالیاتی تأمین می‌شود. ژاپن (50.59 درصد) پرتغال (50.29 درصد) هلند (50.13 درصد)، اطریش (50 درصد)، رژیم صهیونیستی (50 درصد)، کانادا (49.53 درصد)، فنلاند (49.09 درصد)، ایرلند (48 درصد)، ایتالیا (47.84 درصد)، آلمان (47.48 درصد)، استرالیا (46.5 درصد).

    براساس این گزارش، بیشترین سهم درآمد مالیاتی از تولید ناخالص داخلی مربوط به جزیره آروبا در ساحل شرقی ونزوئلا با رقم 60 درصد است.

    براساس این گزارش، میزان سهم درآمد مالیاتی از تولید ناخالص داخلی در کشورهای کانادا، آمریکا و ایتالیا کمتر از میانگین اتحادیه اروپا است. کشورهای آلمان، فرانسه، انگلستان، نروژ، ژاپن، فنلاند، سوئد و آروبا سهم به مراتب بیشتری از اتحادیه اروپا دارند.

    سهم درآمد مالیاتی سوئد در تولید ناخالص داخلی در سال 1993 به میزان 46.5 درصد بوده که در سال 2014 به رقم 42.7 درصد رسیده اما در سال 2015 این رقم به 56.86 درصد جهش یافته است.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر اعتبار ( https://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی