عصر بازار

استاد دانشگاه «جان هاپکینز» توضیح می‌دهد:

چرا مطالعه ارزش پول کشورهای جنگ‌زده اهمیت دارد؟

عصر اعتبار- استیو هانکه، استاد دانشگاه «جان هاپکینز»، در شبکه تلویزیونی «بلومبرگ» به تحلیل وضعیت تورم و ارزش پول ملی کشورهای جنگ‌زده‌ای مانند سوریه پرداخت و اهمیت مطالعه ارزش پول این کشورها را توضیح داد.

چرا مطالعه ارزش پول کشورهای جنگ‌زده اهمیت دارد؟
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از اقتصادنیوز، استیو هانکه رد پول‌ کشورهای جنگ‌زده را دنبال می‌کند. او درباره علل انجام این کار و اهمیت آن به تلویزیون بلومبرگ گفت: یکی از جنبه‌های اهمیت موضوع این است که مردم بتوانند درباره وقایع کشوری مانند سوریه یا ونزوئلا، یک دیدگاه کلی به‌دست بیاورند.

    هانکه تأکید کرد که داده‌های رسمی در خصوص این کشورها منتشر نمی‌شود و ادامه داد: در کشوری مانند ونزوئلا که در حال حاضر بیشترین نرخ تورم در دنیا را دارد: تورمی بین 600 تا 700 درصد سالانه؛ اگرچه بانک مرکزی کشور هیچ گزارشی در این خصوص نداده‌ است.

    هانکه درباره پول سوریه در میان آشفتگی کنونی، ‌تصریح کرد: ارزش برابری پوند سوریه به کاهش تدریجی‌اش (نه ناگهانی، بلکه تدریجی) ادامه می‌دهد. نرخ تورم نیز تقریباً بین 70-80 درصد در سال ثابت مانده‌است. بنابراین،‌ اگر در بحبوحه جنگ، پول کشور را در بازار سیاه (بازار آزاد) نظر بگیرید و نرخ ارز را دنبال کنید، می‌توان آن را به نرخ تورم سالانه ضمنی تعبیر کرد.

    هانکه افزود: در مورد سوریه نیز، از دو سمت روسیه و آمریکا پروپاگاندای زیادی درباره جبهه‌های جنگ وجود داشت. چه کسی می‌داند؟ اما من می‌دانم نرخ تبادل ارز در بازار سیاه چه تغییراتی کرده و این نرخ از زمان مداخله روسیه، تغییر چندانی نداشته است. من این تغییرات را به دقت مطالعه می‌کنم و اگر نرخ ارز در بازار سیاه ثابت شده و تورم کاهش یابد، تعبیر من این خواهد بود که دولت بشار اسد اعتماد به نفس بیشتری پیدا کرده و در جبهه جنگ نیز برتری پیدا کرده‌است.

    مجری «بلومبرگ» گفت: شما به این روش پول و ابرتورم را دنبال می‌کنید و آن را به وقایع سیاسی داخلی کشور مربوط می‌کنید. از این اطلاعات چه استفاده‌ای می‌توان کرد؟

    استیو هانکه در جواب گفت: در جایی مانند ونزوئلا، نرخ تورم ضمنی سالانه بسیار بالاتر از حدی است که هر بانک سرمایه‌گذاری پیش‌بینی کرده بود. در نتیجه مشکلات ونزوئلا همواره بیش از آن چیزی بوده است که مردم ونزوئلا فکرش را می‌کنند. این وضع، موقعیت‌های تجاری بسیاری فراهم می‌کند زیرا برآورد کاملاً دقیقی از نرخ تورم وجود دارد.

    به گفته هانکه، وقتی نرخ تورم از سالانه 25 درصد بالاتر برود، از دیدگاه تجارت می‌توان گفت که بازار اوراق قرضه موقعیت خوبی است.

    مجری «بلومبرگ» با اشاره به واکنش مقامات پرسید: حتی اگر تورم بالا در کشورهایی مانند سوریه یا ونزوئلا به طور رسمی تأیید نشده باشد، مقامات این کشورها از چه اهرم‌های سیاستی می‌توانند استفاده کنند تا تورم کاهش یابد؟

    استاد دانشگاه «جان هاپکینز» گفت: مقامات تورم بالا را به رسمیت نمی‌شناسند، زیرا نمی‌خواهند با واقعیت روبرو شوند. مورد سوریه کمی متفاوت است زیرا در آنجا جنگ داخلی در حال وقوع است. نکته اینجاست که بازار سیاه نه‌تنها به شما می‌گوید چه کسی در صحنه نبرد برتری دارد، بلکه چه کسی در بانک مرکزی سوریه، نرخ ارز سوریه را بالا می‌برد.

    هانکه تأکید کرد که اگر پوند سوریه پرقدرت شود، متوجه می‌شویم که بانک مرکزی سوریه توانسته ذخیره ارز خارجی تهیه کند تا تقاضای ارز خارجی را برطرف کند. مطالعه بازار سیاه و پول کشورها، دیدگاه خوبی از وقایع در اختیارمان می‌گذارد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر اعتبار ( https://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی