عصر بازار

«استارتاپ ویکند»ها به دانشگاه های ایران آمدند

زیرساخت ها برای تبدیل «علم به ثروت» آماده است؟

عصر اعتبار- علم کاروانی جهانی است. در این کاروان همگان باید یکدیگر ارتباط داشته باشند و با زبان مرسوم با یکدیگر مواجه شوند. در این کاروان جهانی آنچه بیش از پیش منجر به موفقیت گروه ها می شود، وجود ایده ها و خلاقیت های نو است.

زیرساخت ها برای تبدیل «علم به ثروت» آماده است؟
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از  خبرآنلاین، سخنی معروف در علم امروز دنیا وجود دارد که می گوید:«علم کاروانی جهانی» است. هم اکنون بزرگترین یافته های علمی در دنیا، با کار گروهی ، فرامرزی و بعضا فرا قاره ای بدست می آید و یکی از مصادق تایید کننده آن « جایزه نوبل» است که طی چند سال اخیر جوایز خود را کمتر به یک فرد، بلکه بیشتر به گروهی از دانشمندان اعطا می کند. این اتفاق یعنی کاروان جهانی علم حالا همه کشورها را مجاب به توجه به دو نکته مهم کرده، کار گروهی و دیپلماسی علمی. همچنین به تعبیری عامیانه زیاد بودن دست در این کاروان جهانی باعث شده، گروهی بیش تر موفق تر شوند که خلاق ترند و ایده های ناب تری برای تبدیل علم به ثروت دارند.



    آغاز تبدیل علم به ثروت در دره سیلکون

    
یکی از اولین تلاش ها برای تبدیل علم به ثروت در دنیا و در آمریکا آغاز شد در منطقه به نام « دره سیلیکون». این منطقه در کشور آمریکاست که از طرفین به ایالت های سانفرانسیسکو، کالیفرنیا و پنینسولا محدود می شود و دانشگاه معتبر استنفورد نیز در جوار آن قرار گرفته است. از قسمت شرق، خلیج کوچک سانفرانسیسکو این منطقه را محدود می کند و در قسمت غرب نیز رشته کوه های سانتاکروز آن را احاطه کرده است.

    تاریخچه ایجاد «دره سیلیکون» را گاراژی می‌دانند که در دههٔ سال 1930 میلادی دو دانشجوی مهندسی دانشگاه استنفورد به نامهای دیوید هیولت و ویلیام پاکارد یا همان بنیان گذاران شرکت اچ.پی فعالیت خود را در آن آغاز کرده بودند. در واقع این دانشجو نطفه ابتدایی ایجاد بزرگترین پارک علم و فناوری جهان را پایه گذاری کردند که امروز به مادر پارک های فناوری معروف شده است. این دو دانشجو در ادامه شرکت «HP» را راه اندازی کردند و اولین قدم ها برای تبدیل علم به ثروت برداشته شد. اگر چه امروزه بیشتر کشورهای جهان موفق شده اند خود را به سطح قابل ملاحظه ای از پیشرفت برسانند و بخشی از توسعه فناوری جهان را به خود اختصاص دهند، اما دره سیلیکون همچنان به عنوان نخستین و بزرگ ترین پارک فناوری جهان محسوب می شود.
    برخی کارشناسان معتقدند دره سیلیکون به خودی خود ارزش چندانی ندارد و این شرکت های بزرگ بودند که توانستند بر ارزش این منطقه بیفزایند. علت رونق این منطقه هرچه باشد باید اعتراف کرد هم اکنون بزرگ ترین تصمیمات فناوری جهان در سیلیکون گرفته می شود و به همین خاطر اگر دره سیلیکون را نبض فناوری دنیا بنامیم، اغراق نکرده ایم. از جمله مهم ترین شرکت هایی که هم اکنون در این منطقه فعالیت می کنند می توان به ل، سیسکو، DreamWorks،eBay، Electronic Arts، AMD، IBM، گوگل، یاهو، مایکروسافت، اینتل، HP، اوراکل، سیمانتک و ... اشاره کرد.


    پارک های علم و فناوری بستر تبدیل علم به ثروت

    حالا جدای از چگونگی آغاز ایده تبدیل علم به ثروت، بحث بستر های این اتفاق مطرح می شود. هم اکنون کشور های دنیا به روشنی دریافته اند که تبدیل علم به محصول یا ثروت در محیط های به اسم پارک های علم و فناوری صورت می گیرد. فضایی که از فضای آکادمیک دانشگاه تا حد زیادی فاصله می گیرد و راه برای تبدیل ایده ها به محصولات آغاز می شود. کشور آمریکا حدود 65 سال پیش، فرانسه 55 سال پیش و ژنی ها 45 سال پیش اولین پارک های علم و فناوری خود را راه اندازی کردند و اگر بخوانید بدانید یکی از علت های عقب ماندگی کشور ما در این مورد چیست، بد نیست بدانید اولین پارک علم فناوری ما به صورت محدود حدود 12 سال پیش راه اندازی شد.

    براساس آخرین درجه بندی های صورت گرفته، دره سیلیکون در آمریکا، مرکز سوفیا آنتی پولیس فرانسه در اروپا و شهرک علمی سوکوبای ژن در آسیا به ترتیب بزرگ ترین پارک های فناوری دنیا محسوب می شوند.

    دره سیلیکون و در اصل پارک علمی دانشگاه استنفورد در اوایل دهه 1950 تاسیس شد و پارک های فناوری سوفیا آنتی پولیس و شهرک علمی سوکوبای ژن به ترتیب در دهه 1960 و 1970 فعالیت خود را آغاز کردند. طبق آمارهای رسمی منتشر شده، هم اکنون بیش از 500 پارک علمی در دنیا وجود دارد که البته این تعداد با سرعتی زیاد رو به افزایش است.

    آمریکا با بیش از 150 پارک علمی در صدر مراکز معتبر علمی جهان قرار دارد که پس از آن ژن با 111 پارک در رتبه دوم قرار گرفته است. چین نیز کوشش خود را برای توسعه پارک های علمی در اواسط دهه 1980 آغاز کرد و هم اکنون حدود 100 پارک در این کشور ایجاد شده است.

    استار تاپ ویکند ها ابزار تبدیل علم به ثروت

    به بحث اصلی خود باز می گردیم که« استارتاپ ویکند» ها هستند. در بالا اشاره شد علم کاروانی جهانی است. در این کاروان همگان باید یکدیگر ارتباط داشته باشند و با زبان مرسوم با یکدیگر مواجه شوند. در این کاروان جهانی آنچه بیش از پیش منجر به موفقیت گروه ها می شود، وجود ایده ها و خلاقیت های نو است که در پارک های علم و فناوری به عنوان بستر ایجاد می شود. اما این ایده ها چگونه باید تبدیل به کار گروهی شوند و به اجرا در بیایند؟
    
استار تاپ ویکند (Startup Weekend) یک رویداد در سراسر دنیاست که در 3 روز متوالی (در انتهای هفته) بر‌گزار می‌گردد. در این برنامه شرکت کنندگان پر انگیزه‌ای شامل برنامه نویسان، مدیران تجاری، عاشقان استار، بازاریاب‌ها و طراحان گرافیک گرد هم می‌آیند تا طی 54 ساعت ایده هایشان را مطرح کنند، گروه تشکیل بدهند و هر گروه ایده‌ای را اجرا کند.

    این برنامه جهانی تا بحال بیش از یک هزار بار در بیش از 480 شهر دنیا بر‌گزار شده و شبکه پهناوری از مشتاقان کارآفرینی را پدید آورده است. در استار تاپ ویکند ایده‌های زیادی مطرح می‌شوند اما آنچه در این برنامه اهمیت فراوان دارد فقط سه چیز است. اجرا، اجرا و فقط اجرا! این برنامه از ساعت 6 بعدازظهر روز چهارشنبه آغاز و تا ساعت 9 شب روز جمعه ادامه دارد.

    در این برنامه شرکت کنندگان (کمتر 100 نفر در 10 تیم) همگی در یک فضای مشترک قرار می‌گیرند و با کمک مربیان خبره که از میان کارآفرینان موفق انتخاب می‌گردند ایده‌ها را به کسب و کار تبدیل می‌نمایند. در پایان برنامه تیم‌ها پروژه‌های خود را به هیئتی از داوران که از میان جامعه سرمایه‌گذار و اساتید دانشگاهی و کارآفرینان هستند، ارائه می‌نمایند. این رویداد در سطح جهانی توسط برندهای معتبری همچون گوگل، مایکروسافت، آمازون و ... حمایت تجاری می‌ شود. 
حالا پای این رویداد در ایران نیز باز شده است.

    زیرساخت های علمی کشور برای تبدیل علم به ثروت آماده است؟

    هم اکنون وزارت علوم و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، اهمیت وجود پارک های علم و فناوری در کشور را به خوبی درک کرده اند. آمار های دولتی نشان می دهد تعداد پارک های علم و فناوری در کشور از 28 پارک در سال 1389 به 36 پارک در سال 1394 رسیده است. همچنین تعداد شرکت های دانش بنیان مستقر در پارک های علم و فناوری از 41 شرکت در سال 1391 به 586 شرکت در سال 1394 رسیده است. علاوه بر این بودجه مصوبه پارک های وابسته به وزارت علوم از 322681 میلیون ریال در سال 1389 به 1483536 میلیون ریال در سال 1394رسیده است که نشان از توجه به این موضوع در دولت یازدهم دارد.

     

    اما با توجه به سرعت بالای فناوری در جهان، رشد بالای پارک های علم و فناوی و افزایش روز به روز صادرات محصولات دانش بنیان در کشور های رقیب، آیا زیرساخت ها به اندازه کافی وجود دارد؟ پاسخ منفی است. گواه این مسئله سهم کشور های دنیا از کل بودجه مصرفی تحقیق و پژوهش در دنیاست که در آن آمریکا، اتحادیه اروپا، ژتاپن و چین سردمداری می کنند و ردی از کشورهای اسلامی و کشور های خاورمیانه به چشم نمی آید.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر اعتبار ( https://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    نویسنده: محمد حسین نجاتی
    برچسب ها
    پورسعید خلیلی