عصر بازار

دوراهی نظام بانکی یونان برای تامین کمک‌های مالی

عصر اعتبار- بانک‌های یونانی به یک دور دیگر از کمک‌های سرمایه‌‌ای نیاز دارند. رابرت آرمسترانگ و اولیور رالف در برنامه تحلیلی «فایننشال‌تایمز» به نام «لکس»، درباره نیاز بانک‌های یونانی به سرمایه و بهترین روش جذب آن گفت‌وگو می‌کنند.

دوراهی نظام بانکی یونان برای تامین کمک‌های مالی
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از اقتصادنیوز، اولیور رالف درباره نیاز بانک‌های یونانی به سرمایه نوشته است و بسیاری از مخاطبین حتی از شنیدن این مطلب که هنوز بانک‌های یونان سرپا هستند،‌ متعجبند. بنابراین در وهله اول باید به این بانک‌ها آفرین گفت. آرمسترانگ از اولیور رالف پرسید بانک‌های کشور به چه مقدار سرمایه احتیاج دارند و چگونه باید آن را تأمین کنند؟

    رالف در پاسخ گفت: هر دو سؤال به هم بستگی دارد و جوابش نیز چندان روشن نیست. در توافق بین دولت یونان و حوزه یورو، کمک 25 میلیارد یورویی به طور بالقوه وجود دارد. بنابراین این پول به طور بالقوه می‌تواند به بانک‌های یونان راه پیدا کند. اما این سؤال مطرح می‌شود که بانک‌ها به چه مقدار کمک نیاز دارند؟!

    او ادامه داد: 12 ماه پیش بانک‌ها بعد از آخرین تست استرس، گواهی دریافت کردند. چیزی که الآن به آن نیاز داریم این است که نهادها درباره میزان خسارت وارده در سال جاری، تصمیم‌گیری کنند. 12 ماه بسیار سختی بوده است؛ بانک‌ها برای مدت طولانی بسته بودند و اقدامات کنترل سرمایه و غیره صدمه زیادی به نظام بانکی و اقتصاد یونان وارد کرده است.

    رالف افزود: نهادها می‌توانند دیدگاه بدبینانه‌ای اتخاذ کرده و بگویند خسارت زیادی به بار آمده و یک بار برای همیشه این مشکل را حل می‌کنیم،‌ یعنی از تمام پولمان برای کمک به سرمایه بانک‌های یونانی استفاده خواهیم کرد.

    به گفته رابرت آرمسترانگ،‌ رئیس ستون «لکس»، اگر یونان بخواهد سلامتی‌اش را بازیابد، به هر حال به یک نظام بانکی کارآمد نیاز دارد. پس چرا از مقامات نخواهیم که تمام پول را به سیستم تزریق کنند؟ در اروپا، این کار سرمایه‌گذاری‌ خوبی به شمار می‌رود زیرا درونش یک اقتصاد شکست خورده وجود ندارد.

    اولیور رالف در این خصوص گفت: این کار اگرچه از بسیاری جهات منطقی به نظر می‌رسد، اما خطر اینجاست در این صورت کل نظام بانکی یونان، در اختیار دولت خواهد بود و این مسئله به ذهن می‌رسد که وقتی نظام بانکی در اختیار دولت قرار گیرد، با آن چه خواهد کرد؟

    او با قیاس پول زیاد در اختیار دولت با راه دیگر، یعنی پول کم در اختیار بخش خصوصی، ادامه داد: بخش خصوصی اما ادعا می کند که خیر، ما سال گذشته به نظام بانکی پول وارد کردیم و به مقدار خیلی بیشتری نیاز نداریم. اگر این سرمایه بسیار زیاد را وارد کنیم، افراد زیادی را که سال گذشته در بانک سرمایه‌گذاری کردند،‌ از دور خارج می‌کنیم.

    رالف تأکید کرد که این اقدام باعث سخت‌تر شدن دسترسی بانک‌ها به بازارهای سرمایه در آینده خواهد شد.

    رالف به عنوان معاون ستون «لکس» در فایننشال‌تایمز، موضع گیری‌‌اش را درباره برتری روش پول زیاد عمومی یا پول کم و خصوصی در نظام بانکی یونان، این‌گونه تشریح کرد: درباره این موضع حساس، نباید افراطی برخورد کرد. برخی از سرمایه‌گذاران معتقدند که به پول بیشتری نیاز نیست و برخی دیگر مخالفند. اما به نظر من یونان باید محتاطانه رفتار کند، زیرا اگر برنامه سرمایه‌گذاری امسالش کافی نباشد، و اقتصاد به مشکل بخورد،‌ باید پول بیشتری وارد سیستم کنند که موجب از بین رفتن تمام اعتبار خواهد شد.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر اعتبار ( https://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو