عصر بازار

آغاز پرداخت دیه جان‌باختگان و مجروحان ایرانی فاجعه منا

عصر اعتبار- معاون سرپرست حجاج ایرانی با اشاره به اینکه پرداخت دیه جان‌باختگان و مجروحان فاجعه منا آغاز شده است، گفت: مستنداتی داریم که نشان می‌دهد نسبت به مجروحان ایرانی در نحوه امدادرسانی تبعیض صورت گرفته است.

آغاز پرداخت دیه جان‌باختگان و مجروحان ایرانی فاجعه منا
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۷:۰۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از فارس، حجت‌الاسلام و المسلمین مرقاتی در همایش بررسی ابعاد حقوقی،‌ سیاسی و فقهی فاجعه منا گفت: مسلمانانی که در روز دهم ذی الحجه و عید قربان جانت به جان آفرین تسلیم کردند و در حال احرام و مناسک حج بودند مهاجر الی‌الله و الی رسول هستند و بی شک فقط خداوند از اجر آنان آگاه است.

    معاون سرپرست حجاج ایرانی با بیان اینکه خود در فاجعه منا حاضر بودند و از تمام جزئیات با خبر هستند گفت: در روز دهم حجاج در منا حضور دارند و از طلوع تا غروب آفتاب باید رمی‌جمره انجام بدهند که طبق نظر شیعه پیرمردها و زنان از باب اضطرار می‌توانند در شب قبل رمی کنند.

    وی ادامه داد: سوق‌‌العرب چادر ایرانی‌ها نزدیک‌تر است و از این راه برای رفتن به رمی جمره استفاده می‌کردند و ما توصیه کردیم که کاروان‌ها صبر کنند و پس از رفع خستگی به رمی جمره بروند.

    مرقاتی در ادامه تصریح کرد: کسانی که ساعت 8 صبح برای رمی جمره رفتند با هدایت پلیس به خیابان 204 هدایت شدند و بعد جمعیت یک ساعت تمام در دمای 48 درجه سانتی‌گراد متوقف شده بود که بعد پلیس اعلام کرد راه بسته است و برگردید که مردم با شتاب برگشتند و به زمین خوردند و اینگونه به صورت دومینو روی هم ریختند.

    معاون سرپرست حجاج ایرانی در تشریح ابعاد مختلف فاجعه منا گفت: چند سؤال مطرح است یکی اینکه سال‌های گذشته که حاجیان حاضر در منا بیش از این تعداد بود چرا اینگونه اتفاق‌ها نمی‌افتاد و یا آیا آن افرادی که در امداد رسانی و یا هدایت مردم وظیفه داشتند نقش خود را به درستی ایفا کردند؟

    وی ادامه داد: یکی از عللی که آمار تعداد کشتگان را زیاد کرد بحث امداد رسانی ضعیف بود. بحث بعدی برخورد با مجروحین است هر پزشکی باید به هر بیماری که از هر دین آیین است کمک کند اما ما مستنداتی داریم که در این زمینه تبعیض وجود داشت و بر اساس اجتهادهای شخصی به برخی از مجروحین ایرانی ریسیدگی درست نشد.

    مرقاتی با بیان اینکه مسئله بعدی برخورد با اجساد بود گفت: آنها تمام اجساد را در کانتینرها می‌ریختند و بعضی از آنها متعفن شده بود و نیروهای ما باید در بین آنها می‌گشتند تا جان‌باختگان ایرانی را شناسایی کنند.

    معاون سرپرست حجاج ایرانی با اشاره به اینکه باید این علت معلوم شود که چه کسی زمینه این فاجعه را به وجود آورد گفت: امروز اعلام کردند که حدود 7 هزار نفر در این فاجعه کشته شدند.

    وی با اشاره به اقداماتی که سازمان حج و وزارت امور خارجه انجام داده است گفت: تصمیم گرفته شده تا مستنداتی که جمع‌آوری می‌شود ابتدا راستی‌آزمایی و سپس در خدمت گروه حقیقت‌یاب قرار بگیرد. زیرا بسیاری از فیلم‌ها و عکس‌هایی که از فاجعه منا منتشر شد دروغ و کذب بود.

    مرقاتی با اشاره به اینکه باید تمام اقدامات در این زمینه متمرکز شود گفت: حجاج بیمه عمر بودند و ما منتظر نشدیم تا عربستان سعودی غرامات را بپردازد و پرداخت دیه جان‌باختگان و مصدومان آغاز شده است.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر اعتبار ( https://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی