عصر بازار

افزایش وام در بسته خروج از رکود مسکن

عصر اعتبار- تحریک بخش مسکن یکی از مهمترین موضوعاتی است که در جریان بسته خروج از رکود اقتصادی از سوی دولت برای نیم دوم سال مطرح شده است.

افزایش وام در بسته خروج از رکود مسکن
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از مهر، پس از اعلام سیاست دولت مبنی بر پرداخت 7500 میلیارد تومان یارانه به بانک‌ها برای ارایه تسهیلات به بخش‌های مختلف جهت ایجاد رونق اقتصادی، بخش مسکن هم به عنوان یکی از این بخش‌ها مورد توجه قرار گرفته است.

    اینطور که از صحبت‌های مسئولان اقتصادی کشور به نظر می آید، قرار است تسهیلاتی برای رونق به این بخش تزریق شود اما اینکه تسهیلات در حوزه ساخت مسکن است یا خرید وفروش، هنوز به طور کامل تشریح نشده است.

    البته در تابستان امسال بود که وزیر راه و شهرسازی توانست پس از یکسال رایزنی با مسئولان بانک مرکزی، رقم وام خرید مسکن را به 80 میلیون تومان افزایش دهد. در واقع این سیاست برای افزایش قدرت خرید مردم و رونق بازار خرید و فروش مسکن انجام شد اما از آنجایی که دریافت این وام مشروط به سپرده گذاری یکساله در بانک مسکن است، هنوز آثار اجرای این سیاست در بازار مسکن دیده نمی شود.

    از سوی دیگر، انبوه سازان معتقدند تسهیلاتی که برای رونق بازار مسکن داده می شود، باید به تولیدکننده برسد نه خریدار، چرا که تولیدکنندگان می‌توانند با عرضه بیشتر مسکن علاوه بر رونق بازار از تورم در این بخش هم جلوگیری کنند.

    البته برخی دیگر معتقدند تسهیلات به خریداران از مهمترین عواملی است که موجب رونق مسکن می شود، چرا که قدرت خرید به عنوان یکی از فاکتورهای مهم خرید مسکن است که در حال حاضر در میان متقاضیان وجود ندارد.

    در حال حاضر گروه دیگری از انبوه سازان معتقدند شرایط رکود مسکن به مرحله‌ای رسیده که حتی وام به خریداران هم می‌تواند برای این بخش مفید باشد، در واقع آنها معتقدند همین که خریداران وارد بازار مسکن شوند، ساخت مسکن هم رونق پیدا می‌کند بنابراین فقط وام به تولیدکننده، راه نجات بخش مسکن نیست.

    همچنین حسام عقبائی در گفتگو با مهر در خصوص افزایش وام مسکن معتقد است که وقتی وام مسکن افزایش پیدا کند، قدرت خرید بالا رفته و شبکه خرید مسکن افزایش پیدا می‌کند. به گفته این فعال بخش مسکن، در چنین بازاری عرضه و تقاضا متوازن شده و رونق به وجود می آید.

    رئیس کمیسیون تخصصی مشاوران املاک با تاکید بر اینکه با افزایش وام مسکن، مشکلات رکود در این بازار برطرف می شود، افزود: در حال حاضر رکود به تمامی بخش‌های مسکن رسیده و همه زیربخش‌ها را با مشکل مواجه کرده است بنابراین وام می‌تواند قدرت خرید مردم را بالا برده و این بخش را رونق بدهد.

    بنابراین نظرات مختلفی در این بخش وجود دارد و هنوز سیاست‌های وزارت راه و شهرسازی برای این بخش مشخص نشده است. هرچند که در موضوع بافت‌های فرسوده مقرر شده است که براساس مصوبه دولت (ماده 4 تبصره 21 قانون بودجه کشور) دولت بخشی از هزار و 200 میلیارد تومان یارانه‌های تسهیلات مسکن برای اقشار آسیب پذیر، روستایی، ساماندهی مسکن در بافت‌های فرسوده، سکونتگاه‌های حاشیه شهرها و مسکن مهر را به این بخش اختصاص دهد.

    اما در سایر بخش‌ها هنوز سیاست خاصی اعلام نشده است. در این باره حامد مظاهریان معاون وزیر راه و شهرسازی اعلام کرده که در بسته خروج از رکود بخش مسکن، وام‌های مختلف نیز دیده شده است.

    به گفته وی، عملیاتی شدن افزایش وام جعاله از 10 به 20 میلیون تومان با توجه به زمان رونمایی از وضعیت مسکن در بسته خروج از رکود، هنوز مشخص نیست و باید در این بسته گنجانده شود.

    مظاهریان در خصوص پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی به کارگروه تدوین بسته خروج از رکود اقتصادی، گفت: پیشنهاد ما حداکثر مبلغ لازم برای خروج مسکن از رکود با استفاده از تسهیلات خرید است. قیمت نهایی این وام هنوز تایید نشده و تا پایان این هفته مشخص خواهد شد.

    از سوی دیگر، چندی پیش انبوه سازان از توافق ضمنی با بانک مسکن برای افزایش وام ساخت به 100 میلیون تومان خبر دادند. به گفته آنها، وام 100 میلیونی ساخت به انبوه سازن با سود مشخص تعلق می گیرد، البته هنوز مصوبه نهایی این وام اعلام نشده است اما با توجه به سیاست دولت برای خروج از رکود، تعریف این وام در بسته جدید خروج از رکود، بعید به نظر نمی‌رسد.

    براین اساس به نظر می‌رسد به زودی تسهیلات جدیدی به بخش مسکن تزریق می‌شود که این وام‌ها می‌تواند تحرک را در بازار مسکن به وجود آورد اما اینکه این وام‌ها تورم زا هستند یا خیر، موضوعی است که تا زمان اجرای این سیاست‌ها مشخص نمی‌شود.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر اعتبار ( https://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو