عصر بازار

از سوی بانک مرکزی؛

دستورالعمل حسابداری کارت اعتباری مرابحه ابلاغ شد

عصر اعتبار- بانک مرکزی در بخشنامه‌ای به بانک‌ها و موسسات اعتباری «دستورالعمل حسابداری کارت اعتباری مرابحه» که به عنوان یکی از حلقه‌ای متصل به «دستورالعمل اجرایی کارت اعتباری مرابحه» است را ابلاغ کرد.

دستورالعمل حسابداری کارت اعتباری مرابحه ابلاغ شد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از فارس، دستورالعمل حسابداری کارت اعتباری مرابحه توسط بانک مرکزی به شبکه بانکی ابلاغ شد.

    در بخشنامه این دستورالعمل که توسط بانک مرکزی خطاب به مدیران عامل بانک‌ها و موسسات اعتباری ابلاغ شده آمده است: همانگونه که استحضار دارند، دستورالعمل اجرایی کارت اعتباری مرابحه در سال جاری در کمیسیون مقررات و نظارت موسسات اعتباری بانک مرکزی تصویب و طی بخشنامه شماره 94/111364 مورخ 1394/5/4 به شبکه بانکی ابلاغ شد.

    یکی از حلقه‌های متصل به دستورالعمل اجرایی صدرالاشاره که می تواند در تبیین بهتر و اجرای صحیح و مطلوب تر دستورالعمل یادشده مؤثر باشد، عملیات حسابداری مربوط به نحوه ثبت و ضبط رویدادهای مالی مرتبط با کارت اعتباری مرابحه است. همچنین این مهم می تواند موجب ایجاد وحدت رویه، شناسایی و ثبت دقیق رویدادهای مالی مربوط و ارتقای شفافیت صورت‌های مالی مؤسسات اعتباری شود.

    با عنایت به مراتب ذکره شده، «دستورالعمل حسابداری کارت اعتباری مرابحه» به شرح پیوست در این بانک تدوین و در چهاردهمین جلسه مورخ 1394/7/5 کمیسیون مقررات و نظارت موسسات اعتباری به تصویب رسید.

    همان گونه که در متن ضوابط ابلاغی نیز تصریح شده است «دستورالعمل حسابداری کارت اعتباری مرابحه» در خصوص قراردادهای کارت مرابحه که از تاریخ 1394/6/4 به بعد منعقد و یا تمدید شده‌اند لازم‌الاجرا بوده و لذا آن بانک/ موسسه اعتباری غیربانکی موظف است؛ در چارچوب مفاد بندهای (39) و (40) استاندارد حسابداری شماره (6) با عنوان «گزارش عملکرد مالی» ثبت‌های حسابداری اصلاحی لازم را وفق مفاد دستوراعلمل ابلاغی، در دفاتر خود اعمال کند.

    از تاریخ اجرایی شدن دستورالعمل جدید، مقررات مغایر با آن از جمله بخشنامه شماره 91/29506 مورخ 1391/2/10 درخصوص «دستورالعمل حسابداری کارت اعتباری بر پایه عقد مرابحه» موضوع اولین جلسه مورخ 1391/1/16 کمیسیون اعتباری بانک مرکزی منسوخ می‌شود.

    با عنایت به موارد یادشده، خواهشمند است دستور فرمایند مقدمات اجرای موارد مطروحه تمهید و مراتب به قید تسریع، به تمامی واحدهای ذی‌ربط آن بانک/مؤسسه اعتباری غیربانکی ابلاغ و بر حسن اجرای آن تأکید و نظارت دقیق شود. همچنین مقتضی است ترتیبی اتخاذ شود تا نسخه‌ای از بخشنامه ابلاغی به واحدهای ذی‌ربط، به مدیریت کل نظارت بر بانک ها و مؤسسات اعتباری این بانک ارسال شود.

    متن کامل این دستورالعمل در اینجا قابل مشاهده است.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر اعتبار ( https://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو