عصر بازار

رشد واقعی بورس در راه است

فنر ارز پس از برجام رها نخواهد شد

عصر اعتبار- وزیر امور اقتصادی از رشد واقعی بورس بعد از اجرای بسته رونق اقتصادی خبر داد و گفت: با اجرایی شدن بسته رونق اقتصادی و برجام، فنر ارز رها نخواهد شد و قیمت معقول خواهد شد.

فنر ارز پس از برجام رها نخواهد شد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۴ - ۲۰:۳۰:۰۰

    به گزارش  پایگاه خبری «عصراعتبار» به نقل از مهر، علی طیب نیا در حاشیه جلسه امروز شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی در جمع خبرنگاران در خصوص تاثیر اجرای بسته رونق اقتصادی بر روی بازار سرمایه گفت: بازار سرمایه، آئینه تمام نمایی از اقتصاد کشور است و آن چیزی را نشان می دهد که در بخش واقعی اقتصاد می گذرد. بر این اساس انتظار این است که با رونق در بخش واقعی اقتصاد، بازار سرمایه نیز رونق داشته باشد.

    رشد واقعی در انتظار بازار سرمایه

    وزیر امور اقتصادی و دارایی در پاسخ به پرسشی افزود: با توجه به اینکه به زودی تحریمها نیز در عمل لغو خواهد شد، بنابراین انتظار رونق را در بخش واقعی اقتصاد داریم و اگر این بخش رونق یابد به تبع آن بازار سرمایه نیز از رشد مناسبی برخوردار خواهد شد.

    وی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر احتمال رشد حباب گونه در بازار سرمایه گفت: با توجه به اینکه اتفاقات در بخش واقعی اقتصاد در حال رخ دادن است، به نظر می رسد باید منتظر رشد مناسب بازار سرمایه طی ماههای آینده بود.

    تحلیل وزیر اقتصاد از آینده نرخ ارز

    طیب نیا در ادامه در پاسخ به پرسشی مبنی بر وضعیت نرخ ارز در پس از اجرای بسته رونق اقتصادی گفت: کشوری که درآمدهای ارزی آن کاملا وابسته به نفت است، زمانی که قیمت این کالا در بازارهای جهانی نصف می شود و درآمد ارزی کشور ناشی از صادرات نفت به بیش از یک دوم کاهش می یابد باید نوساناتی از نرخ ارز را داشته باشد اما خوشبختانه  شاخص مقاومتی اقتصاد ایران به شدت افزایش یافته است.

    این عضو کابینه دولت تصریح کرد: به طور قطع تکانه ای در قیمت نفت سال گذشته وارد شد؛ اگر طی سالهای 90 و 91 رخ می داد حتما آثار بسیار شدیدی در نوسان نرخ ارز داشت در حالی که هم اکنون نوسانات نرخ ارز به مراتب کمتر از تورم است در حالی که درآمد ارزی کشور به شدت کاهش یافته اما ضریب مقاومتی اقتصاد ایران اجازه تکانه های شدید ارزی را نداده است.

    فنر نرخ ارز رها نخواهد شد

    وزیر امور اقتصادی و دارایی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه ممکن است منجر به افزایش جهش وار در نرخ ارز در آینده شود گفت: افزایش جهش وار در ارز رخ نخواهد داد چرا که این افزایش زمانی در اقتصاد ایران رخ می دهد که قیمت نفت کاهش می یابد، بنابراین اگر در شرایط کاهش قیمتی نفت شاهد نوسان شدید نبودیم نباید انتظار داشت که در آینده هم این افزایش رخ دهد.

    تورم در تیر و مرداد منفی شد

    طیب نیا با تشریح سه پیش شرط ورود سرمایه گذاران خارجی به کشور گفت: برای اینکه سرمایه گذاران چه داخلی و چه خارجی در اقتصاد یک کشور وارد شوند ثبات اقتصاد کلان، محیط کسب و کار متناسب و وجود قوانین و مقررات حامی منافع سرمایه گذاران نیاز است.

    وزیر اموراقتصادی و دارایی افزود: ثبات اقتصاد کلان هم اکنون در اقتصاد ایران به چشم می خورد و همین امر پیش بینی پذیری برای سرمایه گذاران را امکان پذیر کرده است، ضمن اینکه محیط کسب و کار نیز باید به نحوی باشد که هزینه های مبادلاتی را افزایش نداده و تاثیر منفی بر روی سرمایه گذاری نگذارد.

    وی خاطرنشان کرد: خوشبختانه قوانین سرمایه گذاری خارجی در ایران یکی از مترقی ترین قوانین دنیا است و بر همین اساس سرمایه گذاران را جذب خواهد کرد.

    طیب نیا در ادامه به ثبات اقتصاد کلان طی دو ماه اخیر اشاره و خاطرنشان کرد: تمام هم و غم دولت معطوف به این موضوع بوده و نتیجه آن هم کاهش معنی دار تورم است به نحوی که از دی ماه سال قبل تا شهریورماه امسال متوسط نرخ تورم به صورت ماهانه نیم درصد بوده و نرخ تورم در تیر و مرداد نیز منفی شده است، ضمن اینکه نرم تورم نقطه به نقطه نیز در شهریورماه به 11.7 درصد رسیده است.

    وزیر اموراقتصادی و دارایی تصریح کرد:  با روندی که هم اکنون در پیش است در آینده ای نزدیک تورم تک رقمی را شاهد خواهیم بود و وقتی تورم مهار شود آرامش و ثبات در بازار ارز و سایر بازارها را خواهیم داشت.

    وی خاطرنشان کرد: هم اکنون استقبال سرمایه گذاران خارجی برای ورود به ایران بسیار مناسب است و همین امر نشان از مناسب بودن وضعیت سرمایه گذاری است.

    طیب نیا بار دیگر تاکید کرد ایران در شراکت با خارجی ها به دنبال افزایش واردات کالا نیست بلکه هدف ما جذب سرمایه گذاری مستقیم خارجی در کشور و انتقال دانش فنی است.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر اعتبار (https://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی