عصر بازار

سیف:اعلام رشد اقتصادی بهار؛ به زودی

وضعیت نرخ ارز در ماه‌های آینده

عصر اعتبار- رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرد: رشد اقتصادی فصل بهار به زودی اعلام می شود.

وضعیت نرخ ارز در ماه‌های آینده
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار»، ولی الله سیف در حاشیه جلسه دوشنبه شب شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی در جمع خبرنگاران در پاسخ به پرسش خبرنگار مهر درباره زمان اعلام نرخ رشد اقتصادی فصل بهار گفت: بانک مرکزی به زودی این نرخ را اعلام خواهد کرد.

    رئیس کل بانک مرکزی در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار مهر مبنی بر آینده قیمت ارز بعد از اجرایی شدن بسته رونق اقتصادی در نیمه دوم سال اظهارداشت: همانطور که در بورس اتفاقات مختلف می تواند منجر به رفتار هیجانی شود، برخی اوقات بازار ارز نیز متاثر از خبرهای هیجانی و زودگذر تکانه هایی را تجربه می کند اما طی دو سال گذشته به دلیل شفافیت و دسترسی سهل و آسان به اطلاعات و آمار، کمتر شاهد هیجانات و نوسانات ناشی نرخ ارز بودیم.

    وی تصریح کرد: علیرغم اینکه خبرهای مهمی در اقتصاد ایران اعلام شده اما در بازار ارز اثر نگذاشته که به دلیل شفافیت در اقتصاد ایران بوده ولی آنچه مسلم است وقتی رشد 8 درصدی اقتصادی محقق شود،  یعنی بخش واقعی تولید افزایش یافته و منجر به افزایش پول ملی می شود و به تدریج اثر تقویت پول ملی در کاهش قیمت ارزهای خارجی نمایان خواهد شد.

    رئیس کل بانک مرکزی خاطرنشان کرد: در سال 90 درآمدهای ارزی کشور 119 میلیارد دلار بوده که این رقم در سال 93 به 60 میلیارد دلار رسیده است،  ضمن اینکه بعد از تکانه شدید نفتی فقط 4 درصد به قیمت ارز در بازار اضافه شده است.

    سیف در ادامه در پاسخ به پرسش مهر درباره نحوه ارائه وام 25 میلیون تومانی خودرو به مردم تصریح کرد: قطعا ارائه این وام منجر به تحریک تقاضا خواهد شد، زیرا تا پیش از این، وام خودرو 15 میلیون تومان با بهره 22 درصدی بود اما هم اکنون همین وام به میزان 25 میلیون تومان و با نرخ سود 16 درصدی به مردم ارائه می شود. وی گفت: یک فرد برای خرید خودرو می تواند پیش پرداخت اندکی داشته باشد و مبلغ وام را نیز طی 7 سال بازپرداخت کند.

    رئیس کل بانک مرکزی همچنین درباره ارائه وام برای خرید لوازم خانگی اظهارداشت: وامی که برای خرید لوازم خانگی به مردم ارائه می شود، منجر به ایجاد یک فضای رقابتی و نیز دسترسی به کالای مناسب از سوی مردم خواهد شد و بنابراین فروشندگان باید این وام را پس از اعمال تخفیف لحاظ کنند کنند، چرا که یک بازار رقابتی بوجود آمده و بر این اساس اگر فروشندگان تخفیف ندهند، رقبای آنها کالا را با قیمتی ارزان تر در اختیار مردم می گذارند.

    وی در پاسخ به سئوالی مبنی بر انگیزه بانکها برای اعطای تسهیلات 16 درصدی به خریداران کالا گفت: بانکها 2 درصد سود از این محل بدست می آورند که یک سود معقول است،  این در شرایطی است که بانک مرکزی وام را با نرخ 14 درصد به بانکهای عامل می دهد و آنها با سود 2 درصدی آن را با نرخ 16 درصدی در اختیار مردم می گذارند.

    سیف درباره پیشنهاد اتحادیه لوازم خانگی مبنی بر جایگزنی سبد کالای لوازم خانگی به جای اعطای وام خاطرنشان کرد: نمی توان قدرت انتخاب را از مشتریان گرفت و به آنها تحمیل کرد که حتما در کنار خرید ماشین لباسشویی، پلوپز هم بخرند، بنابراین بانک مرکزی با چنین شیوه در تحریک تقاضا موافق نیست.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر اعتبار ( https://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی