عصر بازار

بخش خصوصی ایران و افغانستان سرمایه گذاری های مشترک خود را افزایش می دهند

عصر اعتبار- شرکت کنندگان در نشست مشترک سرمایه گذاران بخش خصوصی ایران و افغانستان تاکید کردند که با لغو تحریم های ایران، سرمایه گذاری های مشترک دو کشور در زمینه های مختلف افزایش می یابد و حجم تجارت تهران - کابل از دو میلیارد به سه میلیارد دلار در سال خواهد رسید.

بخش خصوصی ایران و افغانستان سرمایه گذاری های مشترک خود را افزایش می دهند
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار»به نقل از ایرنا، رایزن بازرگانی جمهوری اسلامی ایران در افغانستان امروز (دوشنبه) در این نشست گفت: ایران با گذر از حلقه تحریم ها و ایجاد رونق در حوزه تجارت بین الملل، به نقش فعالان اقتصادی افغان نیز توجه خواهد کرد و فرصت های متقابل و ظرفیت های فراوانی پیش روی سرمایه گذاران دو کشور قرار دارد که با برنامه ریزی های منسجم به بالفعل تبدیل خواهد شد.
    «محمدرضا کریم زاده» افزود: سال گذشته حجم تجارت افغانستان 8 میلیارد و 3 میلیون دلار بوده است که عمده این مبادلات از گمرکات 19 گانه متعلق به «هرات» واقع در شمال و هم مرز ایران، «توزخم» واقع در جنوب و همجوار پاکستان و «حیرتان» واقع در شمال افغانستان و هم مرز با ترکمنستان است.
    وی گفت که سرمایه گذاران ایران و افغانستان، با حرکت به سمت تاسیس شرکت های مشترک و کنسرسیوم های دو یا چند جانبه در حوزه های ترانزیت، معدن و صادرات مجدد، می توانند توان رقابت خود را با سایر شرکت ها یا کنسرسیوم های بین المللی، افزایش دهند.
    دکتر «وهاج محمد هاشم» رییس کمیته سلامت اتاق تجارت و صنایع افغانستان نیز فضای همکاری های اقتصادی مشترک بین ایران و افغانستان را با لغو تحریم ها بسیار مساعد توصیف کرد و گفت که برای افزایش همکاری های اقتصادی دولت های دو کشور باید تسهیلاتی را برای سرمایه گذاران طرف مقابل قائل شوند.
    معاون مالی و اداری اتاق تجارت و صنایع افغانستان نیز در این نشست گفت که فضای همکاری های اقتصادی بین تهران - کابل بسیار مناسب است و هم اینک برخی از سرمایه گذاران افغان در بندر چابهار ایران استقرار یافته اند و با دریافت زمین، سرمایه گذاری خود را در این بندر آغاز کرده اند.
    «احمد توفیق داوری» افزود که در صورت حمایت دولت های دو کشور از سرمایه گذاران بخش خصوصی، این همکاری ها بسیار افزایش خواهد یافت و زبان مشترک عاملی مهم در توسعه این همکاری ها است.
    وی گفت که نشست مشترک سرمایه گذاران بخش خصوصی ایران و افغانستان، ارزیابی های خود را توسعه روابط ارایه خواهند داد و در پایان به احتمال زیاد قراردادهایی بین طرفین به امضا خواهد رسید.
    معاون اتاق تجارت و صنایع افغانستان افزود: سرمایه گذاران ایرانی در بخش های خدمات، معادن و ساختمان و کالاهای ساختمانی در این نشست حضور یافته اند که انتظار می رود با انعقاد قراردادهای جدید بین دو طرف، حجم مبادلات ایران و افغانستان از حدود دو میلیارد دلار در سال تا دو سه میلیارد دلار افزایش یابد.
    هیات 16 نفره سرمایه گذاران بخش خصوصی ایران به ریاست «محمد صمدی» عضو هیات نمایندگان اتاق تجارت و صنایع ایران و رییس اتاق تجارت و صنایع استان خراسان شمالی در این نشست که تا روز چهارشنبه ادامه خواهد داشت، شرکت کرده اند.
    اعضای این هیات قرار است در زمینه های صنایع روشنایی و لوستر، تجهیزات پزشکی، انواع مبلمان های شهری و فضای سبز، ظروف یک بار مصرف، لوله های آبیاری، ماشین آلات زراعتی، کود کشاورزی، مواد اولیه زراعتی، انواع دیوار پوش، سقف کاذب، کاشی و سرامیک، ورق پلی اتیلن و فیبر نخ دار و نسوز در افغانستان به فعالیت تجاری بپردازند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر اعتبار ( https://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو