عصر بازار

امروز در بازارهای جهانی چه گذشت؟

افت ارزش دلار کانادا همزمان با تغییر دولت

عصر اعتبار- در معاملات امروز بازارهای جهانی،‌ به عنوان نشانه‌ای از کندی رشد اقتصادی در چین، شاخص سهام بازارهای نوظهور با افت مواجه شد؛ دلار کانادا نیز در حالی به طولانی‌ترین روند نزولی خود ادامه داد که روز گذشته دولت جدید این کشور انتخاب شد.

افت ارزش دلار کانادا همزمان با تغییر دولت
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از بلومبرگ، در معاملات امروز شاخص بازارهای نوظهور (MSCI) از بیشترین مقدار دو ماه اخیر خود پایین آمد؛ اتفاقی که به دلیل سقوط سهام چین در بازار هنگ‌کنگ رخ داد. شاخص سهام اروپا و آمریکا نیز با افت مواجه شد.

    امروز رینگیت مالزی برای سومین روز متوالی افت کرد؛ در حالی‌که وون کره جنوبی و روپیه اندونزی نیز تضعیف شدند. نفت خام آمریکا زیر 47 دلار معامله شد و کالاهای اساسی افت روز دوشنبه خود را ادامه دادند، در حالی‌که شاخص قیمت تولیدکننده کالاهای آلمانی سریع‌تر از حد انتظار سقوط کرد.

    بازار سهام
    شاخص سهام بازارهای در حال ظهور (ام‌اس‌سی‌آی) با افت 0.4 درصدی نسبت به روز گذشته مواجه شد؛ در حالی که شاخص هانگسنگ چین 1.1 درصد عقب نشینی کرد.
    شاخص استاکس اروپا نیز با 0.2 درصد کاهش، سیگنال‌هایی از عقب نشینی بازار سهام اروپا بعد از دوماه اوج‌گیری داد. معاملات آتی در شاخص داکس آلمان نیز با افت 0.3 درصدی مواجه شد، در حالی‌که شاخص قیمت تولیدکننده در این کشور 2.1 درصد نسبت به سال قبل کاهش یافت.

    شاخص تاپیکس ژاپن با رشد 0.3 درصدی باعث شد تا شاخص آسیا پاسیفیک تنها 0.2 درصد کاهش داشته باشد. شاخص آسیا پاسیفیک از سپتامبر سال جاری 8.1 درصد رشد را تجربه کرده بود. شاخص اس‌اندپی استرالیا 0.7 درصد کاهش یافت، در حالی که شاخص کاسپی درکره جنوبی 0.3 درصد رشد داشت.

    ارزها
    در طی معاملات امروز، وون کره جنوبی 1.2 درصد افت ارزش داشت که بیشترین کاهش اعتبار این واحد پولی از 12 آگوست بوده است؛ در حالی که رینگیت مالزی نیز یک درصد سقوط کرد. روپیه اندونزی هم 0.9 درصد نسبت به روز گذشته کاهش داشت و بات تایلند با افت 0.2 درصدی مواجه شد. شاخص بلومبرگ برای ارزهای بازارهای در حال ظهور سومین افت متوالی خود را تجربه کرد.

    دلار استرالیا بعد از دو روز افت ارزش، امروز 0.4 درصد تقویت شد. اقدامات بانک مرکزی استرالیا در نشست اکتبر نشان داد که قانون‌گذاران اقدام به کاهش نرخ بهره در سال جاری خواهند کرد. این امر موجب تقویت دلار استرالیا و افزایش تقاضا شد.

    یورو بعد از سه روز کاهش ارزش در رقم 1.1325 دلار ثابت ماند. افزایش گمانه‌زنی‌ها در مورد اینکه ماریو دراگی ( رئیس بانک مرکزی اروپا) اقدام به تقویت محرک‌های پولی خواهد کرد موجب ثبات این واحد پولی شده است. بعد از پیروزی لیبرال‌ها در انتخابات کانادا، هر دلار آمریکا معادل 1.3031 دلار کانادا معامله شد. 

    کالاهای اساسی
    هر تن مس در بورس فلزات لندن با 0.4 درصد کاهش قیمت، 5 هزار و 186 دلار معامله شد. این رقم کمترین مقدار قیمت این فلز از 9 اکتبر بوده است. مس بیشترین کاهش سه هفته گذشته را در روز دوشنبه و بعد از آمار اقتصادی ضعیف چین تجربه کرد. بر اساس این گزارش، نیکل نیز در بازار لندن با افت 0.5 درصدی مواجه شد و قلع و آلومینیوم نیز کاهش 1.3 و 0.7 درصدی را تجربه کردند. بهای طلا و نفت‌خام نیز در معاملات امروز با افزایش روبرو شد.

    اوراق قرضه
    ارزش اوراق خزانه ایالات متحده اندکی تغییر داشت.  این در حالی است که معامله‌گران احتمال افزایش نرخ بهره در سال جاری را تنها 30 درصد می دانند. در اروپا نیز اوراق قرضه با رشد اندکی روبرو شدند. آمار تورم ضعیف در حوزه یورو وکندی تقاضای جهانی، فشار مضاعفی بر ماریو دراگی برای افزایش محرک‌های پولی وارد کرده و بیش از 80 درصد اقتصاددانان انتظار چنین حرکتی را از سوی بانک مرکزی اروپا دارند.

     

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر اعتبار ( https://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی