عصر بازار

رفت و برگشت فلز زرد در محدوده ۱۱۸۰ دلار

دلار حامی اونس طلا شد

عصر اعتبار : اونس طلا روز گذشته‌ لحظاتی را در کانال ۱۱۸۰ دلار به سر برد تا دقایقی افت ۸ دلاری روز دوشنبه را به فراموشی سپرده باشد. هر اونس فلز زرد که در نخستین روز کاری هفته با ۸ دلار افت به قیمت ۱۱۷۰ دلار رسیده بود، روز گذشته را در محدوده ۱۱۶۰ دلار آغاز کرد، گرچه در ادامه روز تحت تاثیر افت ارزش دلار آمریکا به نوسان‌های افزایشی در محدوده ۱۱۷۰ دلار رو آورد.

دلار حامی اونس طلا شد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۴ - ۰۰:۱۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصراعتبار » به نقل از دنیای اقتصاد، اونس روز سه‌شنبه تا ساعت 7 بعدازظهر به وقت تهران به قیمت 1175 دلار رسید، گرچه هم اکنون که شما این گزارش را می‌خوانید ممکن است قیمت متفاوتی به‌عنوان قیمت نهایی دومین روز کاری هفته ثبت شده باشد.

    فشار دوشنبه، حمایت سه‌شنبه
    افت قابل‌توجه روز دوشنبه عمدتا ناشی از سودگیری معامله‌گران، تثبیت فنی و عوامل خارجی کاهشی بود. روز دوشنبه شاخص دلار شاهد جهش بود و بهای نفت خام نیز با افت روبه‌رو شد. اما مهم‌ترین اتفاق روز انتشار عدد رشد اقتصاد چین در سه ماه سوم سال 2013 بود که 9/ 6 درصد اعلام شد.
    این نخستین رقم زیر 7 درصد رشد در 7 سال گذشته بود. با این حال این آمار بهتر از پیش‌بینی‌ها بود تا انتظار ادامه کاهش رشد چین، اما کند شدن آهنگ این افت به وجود بیاید. با این همه چین روز دوشنبه داده‌های بد دیگری نیز منتشر کرد که مهم‌ترین آنها درباره برون‌داد صنعتی و دارایی‌های ثابت سرمایه‌گذاری بود.

    شاخص سهام شانگهای روز دوشنبه با افت روبه‌رو شد، اما دیگر بازارهای آسیایی وضعیت یکپارچه‌ای نداشتند.
    پایگاه اینترنتی کیتکو در گزارش جمع‌بندی روز دوشنبه خود به نکته دیگری که در بازار این روزها جلب توجه کرده نیز اشاره کرده است:‌ «اگر سقف بدهی آمریکا افزایش نیابد، دولت ایالات متحده احتمالا دوباره تعطیل خواهد شد. در سال‌های گذشته، بازار به این موضوع توجه زیادی نشان داده است. با این حال، معامله‌گران بازارها فعلا بر این باورند که تعطیلی دولت فدرال آمریکا چندان محتمل نیست. اگر این تفکر تغییر کند و دولت آمریکا در اوایل ماه نوامبر تعطیل شود، عصبیت در بازار تشدید خواهد شد.»

    اونس روز سه‌شنبه را در محدوده‌ای پایین‌تر آغاز کرد،‌ اما خیلی زود رو به نوسان‌های افزایشی گذاشت. مهم‌ترین دلیل این رشد،‌ افت شاخص دلار بود. افت دلار به دلیل رشد یورو بود. یورو در آستانه نشست بانک مرکزی اروپا که در آن بنا است چشم‌انداز سیاست‌های تحریکی معلوم شود، رشد کرد. همزمان ادامه بحث بر سر زمان افزایش نرخ‌های بهره فدرال رزرو نیز در بازار تداوم داشت. در هفته‌های گذشته آمارهای خوب و بدی از اقتصاد آمریکا منتشر شده که پیش‌بینی زمان افزایش نرخ بهره وجوه فدرال را پس از حدود یک دهه دشوار کرده است.

    در این شرایط تحلیلگر ارشد «ای ان زد بانک» معتقد است تقاضای جهانی طلا در ماه اکتبر بار دیگر با افت نسبی روبه‌رو شده و این مساله تاثیر زیادی بر کاهش مقطعی بهای فلز زرد داشته است. به گزارش بلومبرگ، ویکتور تیان پیریا، تحلیلگر ‌ای‌ان‌زد بانک می‌گوید:‌ «انتشار آمارهای خوب اقتصادی آمریکا در روز جمعه موجب شده تا قیمت طلا بار دیگر روند نزولی داشته باشد. تقاضای طلا در ماه سپتامبر به‌طور چشمگیری افزایش یافت ولی در ماه اکتبر بار دیگر با کاهش روبه‌رو شده است.» اونس طلا در حالی در دو روز نخست هفته کاری جاری تحت فشار قرار گرفته که کارشناسان حرفه‌ای و سرمایه‌گذاران خرد انتظار رشد قیمت‌ها در 5 روز کاری این هفته را دارند.

    دردسر طلایی روسیه
    علاقه‌مندان به طلا روز سه‌شنبه علاوه بر اخبار بازار خبر جالب دیگری نیز دریافت کردند. بر اساس گزارش‌ها، نتیجه تجزیه و تحلیل کارشناسان اقتصادی نشان می‌دهد که به دلیل کاهش سرمایه‌گذاری در بخش اکتشاف معادن روسیه در سال‌های اخیر، این کشور تا 20 سال آینده با کمبود طلا و برخی کالاهای راهبردی معدنی دیگر روبه‌رو خواهد شد.
    به گزارش سایت طلا به نقل از پایگاه اینترنتی اینوست اورینتل، تحلیلگران اقتصادی معتقدند رشد تولید طلای روسیه به 350 تن در سال طی سال‌های اخیر موجب شده تا ذخایر طلای این کشور تا سال 2035 میلادی با افت شدیدی روبه‌رو شود و با توجه به عدم سرمایه‌گذاری لازم برای اکتشاف ذخایر جدید، روسیه با کمبود طلا طی 20 سال آینده روبه‌رو خواهد شد. علت اصلی این مساله بی‌توجهی به زمینه‌های فنی تولید طلا در روسیه است و همین طور بحران اقتصادی اخیر در این کشور که مانع از سرمایه‌گذاری کافی در بخش اکتشاف معادن شده است. در زمینه روش‌های تولید نیز ضعف فناوری و عدم دسترسی به فناوری‌های جدید و پیشرفته موجب از دست رفتن 27 درصدی طلا در روند تولید می‌شود.

    تا ابتدای سال 2014 میلادی بیش از 5935 معدن طلا در روسیه فعال بوده و کل ذخایر طلای این معادن 12900 تن برآورد شده است. در طول سال‌های 1991 تا 2014 میلادی، تولید و استخراج طلا در روسیه گل سرسبد فعالیت‌های معدنی به شمار می‌رفته است. دولت روسیه نیز نسبت به مشکلات صنعت طلا و تولید معدنی آگاهی دارد و یکی از مهم‌ترین اقداماتی که می‌تواند برای برون‌رفت از وضعیت کنونی انجام دهد، جلب سرمایه‌گذاری‌های خارجی است.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر اعتبار ( https://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی