عصر بازار

چشم انداز ۱۵ شاخص اقتصاد ایران در سال نخست پسا تحریم

رشد ۱۸ درصدی بخش نفتی ایران؛ ذخایر ارزی ۱۴۱ میلیارد دلار می‌شود

عصر اعتبار- صندوق بین المللی پول با انتشار چشم انداز اقتصادی ایران در نخستین سال پس از لغو تحریم ها، رشد اقتصادی ۴.۴ درصدی، تورم ۱۱.۵ درصدی، رشد ۱۸ درصدی بخش نفتی، صادرات ۹۰ میلیارد دلاری، و ذخایر ارزی ۱۴۱ میلیارد دلاری را برای این سال پیش بینی کرد.

رشد ۱۸ درصدی بخش نفتی ایران؛ ذخایر ارزی ۱۴۱ میلیارد دلار می‌شود
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از تسنیم، صندوق بین المللی پول لحظاتی پیش جدیدترین گزارش منطقه ای خاورمیانه، شمال آفریقا و آسیای مرکزی را منتشر کرد.

    صندوق بین المللی پول در این گزارش ارزیابی خود از شاخص های کلان اقتصادی کشورهای منطقه از جمله ایران را ارائه کرده است.

    بر اساس این گزارش که با فرض اجرایی شدن توافق هسته ای تهیه شده است وضعیت اقتصادی ایران در سال آینده بسیار بهتر نسبت به سال جاری خواهد بود.

    *رشد 18 درصدی بخش نفتی ایران در سال آینده

    این نهاد بین المللی رشد اقتصادی 0.8 درصدی را برای ایران طی سال جاری برآورد کرده و پیش بینی نموده است در سال 2016 رشد اقتصادی ایران به 4.4 درصد برسد.

    بر همین اساس تولید ناخالص داخلی ایران از 396.9 میلیارد دلار در سال جاری به 416.2 میلیارد دلار در سال آینده خواهد رسید.

    با برداشته شدن تحریم نفتی، بخش نفتی ایران رشد قابل ملاحظه ای را در سال آینده تجربه خواهد کرد و در حالی که این بخش در سال 2015 رشد منفی 0.3 درصدی را می بیند در سال آینده با رشد 18 درصدی مواجه خواهد شد.

    صندوق بین المللی پول انتظار ندارد بخش غیرنفتی ایران بهره چندانی از توافق هسته ای ببرد به طوری که رشد یک درصدی در سال جاری را به رشد 2.8 درصدی در سال آینده می رساند.

    بر اساس این گزارش تولید نفت ایران در سال جاری 3.08 میلیون بشکه در روز بوده که انتظار می رود این رقم در سال آینده به 3.68 میلیون بشکه در روز برسد.

    تولید گاز نیز از معادل 2.78 میلیون بشکه در روز نفت طی سال جاری به معادل 2.81 میلیون بشکه در روز نفت در سال 2016 خواهد رسید.

    پیش بینی شده است صادرات نفت ایران که در سال جاری 1.24 میلیون بشکه در روز برآورد شده در سال آینده به 1.81 میلیون بشکه در روز برسد.

    صادرات گاز نیز که امسال معادل 150 هزار بشکه در روز نفت بوده در سال آینده نیز در همین رقم باقی خواهد ماند.

    *نقدینگی 18 درصد رشد کرد

    صندوق بین المللی پول در ادامه گزارش خود نرخ تورم ایران برای امسال را 15.1 درصد و برای سال آینده 11.5 درصد پیش بینی کرده است.

    اقتصاد ایران امسال رشد 18 درصدی نقدینگی را تجربه کرده و پیش بینی می شود در سال آینده رشد نقدینگی به 15.6 درصد برسد.

    این گزارش صادرات ایران در سال 2015 را 74.3 میلیارد دلار و واردات ایران را 75.2 میلیارد دلار برآورد و پیش بینی کرده است در سال آینده صادرات این کشور به 90.5 میلیارد دلار و واردات به 88.7 میلیارد دلار برسد. بر این اساس تراز تجاری ایران که در سال جاری منفی است در سال آینده مثبت حدود 2 میلیارد دلار خواهد بود.

    *ذخایر ارزی 129 میلیارد دلاری ایران

    تراز حساب های جاری ایران نیز رشد قابل توجهی خواهد داشت و از 1.6 میلیارد دلار در سال جاری به 5.5 میلیارد دلار در سال 2016 خواهد رسید.

    صندوق بین المللی پول در این گزارش همچنین ذخایر رسمی ارز و طلای ایران را در پایان سال 2015 بالغ بر 129 میلیارد دلار برآورد کرده که نسبت به سال قبل 18.3 میلیارد دلار افزایش خواهد یافت. ذخایر ارزی ایران در پایان 2014 بالغ بر 111.6 میلیارد دلار اعلام شده بود.

    پیش بینی شده است ذخایر ارز و طلای ایران در سال 2016 به 141.6 میلیارد دلار افزایش یابد.

    دیون خارجی ایران نیز که در سال 2014 معادل 1.4 درصد تولید ناخالص داخلی بوده در سال جاری به معادل 2.5 درصد تولید ناخالص داخلی افزایش یافته و پیش بینی می شود بدهی ایران در سال 2016 بیشتر شود و به معادل 2.8 درصد تولید ناخالص داخلی برسد.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر اعتبار (https://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی