عصر بازار

تاثیر مصوبات رونق اقتصادی بر مسکن؛

وام خرید مسکن ۳۵ میلیونی ۶۰ میلیون تومان شد

عصر اعتبار- یک مقام مسئول در وزارت راه وشهرسازی از ۶۰ میلیون تومان شدن وام خرید مسکن ۳۵ میلیون تومانی با تصمیم شورای پول و اعتبار خبر داد و گفت: مصوبات دیشب دربلندمدت بر بازارمسکن اثر می‌گذارد.

وام خرید مسکن ۳۵ میلیونی ۶۰ میلیون تومان شد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از مهر، علی چگنی در خصوص مصوبات دیشب شورای پول و اعتبار، گفت: یکی از مصوبات این است که سقف تسهیلات صندوق یکم مسکن که برای شهر تهران 80 میلیون تومان، مراکز استان‌ها 60 میلیون تومان و سایر شهرها 40 میلیون تومان بود، الان علاوه بر تهران به سایر شهرهای هم تسری یافته و این شهرها هم می‌توانند از وام 80 میلیون تومانی استفاده کنند.

    وی با اشاره به مصوبه دوم شورای پول و اعتبار، اظهار داشت: مصوبه دوم مربوط به حساب ممتاز بانک مسکن است که این حساب در گذشته وام 35 میلیون تومانی خرید و ساخت و 10 میلیون تومانی جعاله در اختیار متقاضیان می‌گذاشت که الان این وام به رقم 60 میلیون تومان برای تهران، 50 میلیون تومان برای مراکز استان‌ها و 40 میلیون تومان برای شهرهای بالای 200 هزار نفر افزایش یافته است.

    مدیرکل دفتر برنامه ریزی و اقتصاد مسکن با بیان اینکه این وام از طریق سپرده گذاری و خرید اوراق در فرابورس در دسترس متقاضیان قرار دارد، افزود: متقاضیانی که قصد خرید واحد مسکونی دارند، می توانند از طریق فرابورس اقدام به خرید اوراق کرده و این وام را تهیه کنند، همچنین با سپرده گذاری مدت دار هم امکان دریافت این وام وجود دارد.

    چگنی با تاکید بر اینکه مصوبه دیگری که به طور مستقیم بر بازار مسکن اثر گذار باشد، در تصمیمات جلسه گذشته شورای پول و اعتبار نیست، گفت: کاهش سپرده قانونی بانک‌ها نزد بانک مرکزی از جمله مواردی است که به‌صورت غیرمستقیم در بازار مسکن تاثیر دارد، چرا که قدرت وام‌دهی بانک‌ها را افزایش می دهد و می تواند افزایش تسهیلات در بخش مسکن را به دنبال داشته باشد.

    وی با اشاره به اینکه در مصوبات دیشب شورای پول و اعتبار موضوع کاهش سود بانکی مطرح نشده است، ادامه داد: کاهش سود سپرده و تسهیلات از مواردی است که در مورد آن پیشنهاداتی مطرح شده اما هنوز مصوبه ای در این خصوص به تصویب نرسیده است.

    مدیر کل دفتر برنامه ریزی و اقتصاد مسکن در پاسخ به این پرسش که آیا این مصوبات تاثیری برای خروج از رکود مسکن دارد؟ افزود: این مصوبات در بلندمدت خوب است و به سمت هدف وزارت راه و شهرسازی که افزایش توان خریداران است، می رود اما در کوتاه مدت تاثیر چندانی ندارد.

    چگنی در خصوص اینکه آیا افزایش سقف تسهیلات صندوق ممتاز تاثیری بر نرخ اوراق می گذارد یا نه؟ گفت: این موضوع بستگی به تقاضا دارد، چراکه اگر تقاضا افزایش پیدا کند، ممکن است قیمت اوراق هم بالا برود.

    وی درباره بسته خروج از رکود مسکن که از سوی وزارت راه وشهرسازی به دولت پیشنهاد شده است، اظهار داشت: در این بسته موارد مختلفی دیده شده از جمله اینکه وام جعاله از 10 به 20 میلیون تومان افزایش پیدا کند، همچنین سقف تسهیلات صندوق پس انداز از 80 به 100 میلیون تومان افزایش یابد.

    در راستای کمک به رونق تولید در بخش مسکن در ارتباط با ارتقای قدرت خرید خانوارها و تشویق پس‌انداز متقاضیان مسکن، شورای پ. ل. اعتبار با موارد زیر موافقت کرد:

    *سقف فردی تسهیلات خرید و ساخت مسکن از محل صندوق پس‌انداز یکم و تسهیلات عادی بانک‌ها در شهرهای بالای 200 هزار نفر جمعیت به تمام مراکز استان‌ها (به جز تهران) تسری یافت.

    * با افزایش سقف فردی تسهیلات ساخت و خرید مسکن از محل حساب سپرده سرمایه‌گذاری ممتاز مسکن در سقف‌های 600، 500 و 400 میلیون ریال به ترتیب در شهر «تهران»، «مراکز استان‌ها و شهرهای بالای 200 هزار نفر جمعیت» و «سایر مناطق شهری» موافقت به عمل آمد.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر اعتبار (https://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو