عصر بازار

رشد دلار در سردی بازار

عصر اعتبار- دلار در روز سرد و کم تقاضای بازار، ۱۰ تومان رشد را تجربه کرد تا قیمت نهایی روز چهارشنبه ۳۴۶۰ تومان باشد. به گفته فعالان، ‌تحرکات معامله‌گران در آخر وقت سه‌شنبه و امیدواری برخی معامله‌گران به تقویت تقاضای حواله‌ای در هفته آینده از علل این رشد بودند.

رشد دلار در سردی بازار
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۴ - ۰۰:۲۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از دنیای اقتصاد، دلار در روز سرد و کم تقاضای بازار، 10 تومان رشد را تجربه کرد تا قیمت نهایی روز چهارشنبه 3460 تومان باشد. به گفته فعالان، ‌تحرکات معامله‌گران در آخر وقت سه‌شنبه و امیدواری برخی معامله‌گران به تقویت تقاضای حواله‌ای در هفته آینده از علل این رشد بودند. این در حالی است که در 4 روز ابتدایی هفته جاری به‌دلیل آغاز ماه محرم و اثرات روانی صدور فرمان لغو تحریم‌ها، این ارز، متقاضیان چندان زیادی نداشت. در این بین، برخی معامله‌گران ارزی امیدوارند دلار با بازگشت بازار به وضعیت عادی و خالی شدن اثر روانی خبر مربوط به رفع تحریم‌ها به محدوده قبلی قیمت یعنی بازه 3480 تا 3495 تومان بازگردد. در پنجمین روز هفته، با وجود افزایش دلار، سکه تمام بهار آزادی رشدی را تجربه نکرد و با همان قیمت بسته شده روز سه‌شنبه یعنی 943 هزار تومان به کار خود پایان داد. به این ترتیب، عدم رشد سکه در روز رشد دلار موجب شد که حباب قیمتی این فلز گرانبها منفی‌تر شود و به بیش از 15 هزار تومان برسد.

    تکرار یک تاکتیک

    در روزهایی که بازار ارز به‌دلیل آغاز ماه محرم و کنارکشیدن برخی معامله‌گران بزرگ با تقاضای چندان زیادی مواجه نیست، برخی از بازیگران غیررسمی با استفاده از یک تاکتیک تکراری قیمت را در راستای صعودی قرار دادند. این تاکتیک قدیمی همان خرید ارز در ساعات انتهایی روز و پس از پایان یافتن فعالیت بخش رسمی بازار است. در آخر وقت سه‌شنبه، برخی نوسان‌گیران کوچک به بازار آمدند و در نبود عرضه‌کننده رسمی بازار، با خریدهای جزئی، قیمت را در مسیر رشد قرار دادند. در نتیجه در آخر وقت سه‌شنبه دلار تا قیمت 3457 تومان بالا آمد. با وجود این رشد، دلار به واسطه تقاضای کم و کوچک بودن حجم عمده معاملات در روز چهاشنبه نوسان خاصی را تجربه نکرد و تنها توانست به قیمت 3460 تومان برسد. به اعتقاد برخی فعالان، امیدواری به افزایش تقاضای حواله‌ای در ابتدای هفته آینده و بعد از تعطیلات موجب شد که برخی معامله‌گران با تردید خود را در موقعیت خریدار قرار دهند. تردید این عده بیشتر به این مربوط است که جهت قیمتی دلار در هفته آینده برای اکثر آنها مبهم است. در حالی که برخی در انتظار کاهش بیشتر و شکستن مقاومت بازار به‌دلیل صدور فرمان لغو تحریم‌ها هستند،‌ عده دیگری اعتقاد دارند که بازار ارز از این خبر عبور کرده و می‌تواند با امید به شروع دوباره تقاضا، رشد بیشتری را تجربه کند.


    چهارشنبه جدا از افزایش دلار، قیمت یورو نیز افزایش یافت. در پنجمین روز هفته، 15تومان به ارزش یورو افزوده شد و این ارز به قیمت 3950 تومان رسید. تقویت ارزش این ارز در بازارهای جهانی عامل اصلی رشد آن بود. در مرکز مبادلات ارزی نیز نرخ رسمی یورو 71ریال رشد کرد و به قیمت 3402 تومان رسید. روز چهارشنبه در بازار سکه نیز قیمت‌ها چندان جابه‌جا نشدند و سکه تمام بهار آزادی نهایتا تغییری نسبت به روز گذشته را تجربه نکرد. سکون قیمتی سکه چهارشنبه در حالی اتفاق افتاد که این فلز گرانبها سه‌شنبه پس از سه کاهش پیاپی اولین رشد خود را تجربه کرده بود. سکه در ابتدای هفته جاری 8 هزار تومان از ارزش خود را از دست داد تا از نزدیکی کانال 960هزار تومان فاصله بگیرد و به قیمت 950هزار تومان برسد. این روند کاهشی در روزهای یکشنبه و دوشنبه نیز ادامه یافت. در دومین روز هفته سکه هزار تومان دیگر افت کرد و به قیمت 949 هزار تومان رسید؛ دوشنبه نیز کاهش 7هزار تومانی به ثبت رسید و قیمت سکه به 942 هزار تومان رسید. دوشنبه آخرین کاهش این فلز گرانبها بود. سه‌شنبه این فلز گرانبها اولین افزایش خود در هفته جاری را تجربه کرد و با هزار تومان رشد به قیمت 943 هزار تومان رسید، اما روز چهارشنبه روز سکون بازار بود. عدم رشد سکه در روز رشد دلار منجر به افزایش حباب منفی شد. تا ساعت 3 بعدازظهر روز چهارشنبه، ارزش ذاتی سکه 960 هزار تومان بود و اختلافی 17 هزار تومانی با نرخ بازاری آن داشت. این در حالی بود که سه‌شنبه حباب سکه حدود 16 هزار تومان بود. در این روز، قیمت نیم سکه و ربع سکه نیز نوسان چندانی را تجربه نکردند. چهارشنبه نیم سکه با هزار تومان افزایش به 471 هزار تومان رسید و ربع سکه بدون تغییر نسبت به روز سه‌شنبه روی قیمت 246 هزار تومان باقی ماند.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر اعتبار (https://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی