عصر بازار

نوسانات سکه طلا در ۴۰ روز گذشته را ببینید

پس از تصویب برجام سکه طلا چقدر ارزان شد؟

عصر اعتبار- بررسی نوسانات نرخ خرید و فروش سکه طلا در ۴۰ روز گذشته حاکی از عدم اطمینان به سرمایه گذاری در این بازار بوده و با رسیدن به ایام محرم و صفر نیز از تعداد معاملات آن کاسته شد.

پس از تصویب برجام سکه طلا چقدر ارزان شد؟
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصراعتبار» به نقل از خبرآنلاین، از زمان تصویب برجام در مجلس شورای اسلامی تا به امروز بازار سکه طلا در کشور با نوساناتی روبرو شد که تحلیلگران این نوسانات را به عوامل مختلفی همچون نرخ طلای جهانی، نوسانات نرخ دلار و انتظار مردم برای رسیدن به ماه های محرم و صفر می دانند.

    بر اساس این گزارش، این در حالی است که نوسانات قیمت طلای جهانی هم در این دوره تاثیراتی بر افزایش و کاهش قیمت انواع سکه طلا در بازار داخلی گذاشت.

    محمد کشتی‌آرای رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران نیز با اشاره به وضعیت بازار طلا در دوهفته اخیر، اظهار کرد: «قیمت جهانی طلا حدود 5 روزی است که در حال افزایش است و وقتی قیمت جهانی طلا نوسان پیدا می کند بر بازار داخل هم تاثیر گذار است. با این حال در یکی دوهفته اخیر بیشترین تاثیر را از سوی بازار ارز داشتیم و با توجه به اینکه افزایش قیمت ارز رخ داد به دنبال آن قیمت طلا و سکه هم در بازار داخلی افزایش پیدا کرد.»

    رئیس اتحادیه فروشندگان و سازندگان طلا و جواهر با اشاره به کاهش قیمت ارز در روزهای تصویب جزییات برجام اضافه کرد: «با اینکه در این دو روز شاهد افت قیمت در بازار ارز بودیم اما قیمت جهانی طلا افزایش پیدا کرد و این باعث شد تا قیمت سکه در این دوهفته اخیر از 920 هزار تومان به 942 هزار تومان افزایش داشته است.»

    کشتی آرای با اشاره به عدم تاثیر محرم و سفر بر قیمت جهانی طلا بر خلاف تصور مردم، اعلام کرد: «قیمت جهانی طلا در این چند روزه که در آستانه محرم هستیم افزایش پیدا کرده و بر خلاف تصور مردم این ماه تاثیری بر روی قیمت جهانی طلا نمی گذارد اما اتفاقی که می افتد اینست که با شروع محرم و صفر و مناسبت های اینچنینی داد و ستد در هر بازاری کاهش پیدا می کند و در هر حال حاضر هم این اتفاق افتاده و تا پایان دهه اول محرم نیز ادامه دارد.»

    وی با اشاره به تاثیر غیر مستقیم برجام بر روی بازار طلا، بیان کرد: «از آنجا که برجام بر قیمت ارز تاثیر گذار است طبیعتا می توان گفت بر روی بازار طلا هم تاثیر گذار خواهد بود و می توان به عنوان عاملی غیر مستقیم از آن یاد کرد.»

    نگاهی به نوسانات قیمت دلار در دوره زمانی یاد شده یعنی از 19 شهریور تا روز گذشته که آخرین روز معاملات بازار بود نشان می دهد نرخ دلار در محدوده 3.405 تومان تا 3.505 تومان نوسان داشت. این در حالی است که بیشترین کاهش در روز تصویب جزئیات برجام در مجلس اتفاق افتاد.

    پس از تصویب برجام اما قیمت سکه بهار آزادی طرح قدیم در محدوده 909 تا 955 هزار تومانی متغیر بود که نشان از 44 هزار تومان افزایش در گرانترینزمان معاملات این سکه در بازار دارد. در آخرین معاملات روز گذشته آخرین قیمتی که در بازار به ثبت رسید 940 هزار تومان بود.

    قیمت سکه بهار آزادی طرح امامی در این دوره از قیمت 910 هزار تومان تا 958 هزار تومان افزایش داشت. در 40 روز گذشته نرخ این کالا در بازارها با نوسان 48 هزار تومانی مواجه شد. روز گذشته در پایان معاملات بازار آخرین قیمت ثبت شده برای سکه طرح جدید 942 هزار تومان بود.

    نیم سکه بهار آزادی در بازار معاملات سکه روز 19 شهریور به قیمت 466 هزار تومان معامله شد. اما تا روز گذشته در بالاترین قیمت به نرخ 477 هزار تومان خرید و فروش شد.بازه نوسانات نیم سکه حدود 11 هزار تومان در 40 روز گذشته بود. در آخرین روز معاملات هفته جاری نیم سکه بهار آزادی با قیمت 470 تومان خرید و فروش شد.

    قیمت ربع سکه بهار آزادی که طرفدار بیشتری در بازارها دارد در روز تصویب کلیات برجام در مجلس، به قیمت 256 هزار تومان ثبت شده بود. اما در دوره زمانی مورد بررسی با نوسانی حدود 9 هزار تومانی در بالاترین قیمت به 247 هزار تومان رسید. 

    روز گذشته آخرین قیمت ربع سکه بهار آزادی با کاهش 8 هزار تومانی در 40 روز به قیمت  248 هزار تومان به ثبت رسید.

    سکه 1 گرمی اما در این بین با نوسانی 3 هزار تومانی از 169 هزار تومان به 172 هزار تومان رسید. سکه 1 گرمی که در اعیاد به شدت مورد استقبال خریداران قرار دارد روز گذشته با کمترین قیمت دوره زمانی یاد شده به نرخ 168 هزار تومان معامله شد.

     

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر اعتبار (https://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

     

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو