عصر بازار

بازار امروز جایی برای بازیگران کوچک ندارد

ورشکستگی ۱۹ کمپانی نفت‌وگاز‌ آمریکایی

عصر اعتبار- کاهش قیمت جهانی نفت، بسیاری از کمپانی‌های نفتی خرده‌پای آمریکایی را تا مرز ورشکستگی پیش برده؛ به‌طوری‌که در سال گذشته، ۱۹ کمپانی نفت و گاز آمریکایی، به‌دلیل کاهش درآمد و افزایش بدهی، ناچار شدند اعلام ورشکستگی کنند.

ورشکستگی ۱۹ کمپانی نفت‌وگاز‌ آمریکایی
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۲:۰۰

    به‌گزارش پایگاه خبری «عصراعتبار» به نقل از اقتصادنیوز، بدهی خالص اکتشاف و تولید نفت و گاز آمریکا، از 81 میلیارد دلار در سال 2010، به 169 میلیارد دلار در نیمه نخست سال 2015، افزایش یافته است. مهم‌ترین دلیل افزایش حجم بدهی‌های نفتی آمریکا، سقوط وحشتناک قیمت جهانی نفت خام است. درنتیجه، میزان درآمد کمپانی‌های نفتی آمریکا، در نیمه نخست سال 2015 میلادی، 30 میلیارد دلار کاهش یافته است.

    تلاطمات بازارهای نفتی، به فعالان خرده‌پای نفت و گاز آمریکا، بیش از کمپانی‌های عظیمی چون «اکسون» و «شورون» خسارت وارد کرده است. طبق برآوردهای مجله «فوربس»، در این بین، برخی بازیگران کوچکتر عرصه نفت، نظیر «سوئیفت انرژی»، «انرژی XXI»، «هالکون ریسورس» و «گودریچ پترولیوم»، ممکن است ناچار به اعلام ورشکستگی شوند. این کمپانی‌ها، حجم بالایی بدهی دارند و سال گذشته نیز بیش از 90 درصد سرمایه بازار خود را از دست داده‌اند.

    یک برآورد نشان می‌دهد، حدفاصل سال‌های 2005 تا 2014 میلادی، حدود 745 میلیارد دلار سرمایه، در ساسر جهان روانه پروژه‌های نفتی شده است. حجم بالایی از این سرمایه‌گذاری‌ها، باید برای پرداخت این بدهی‌ها، سوددهی داشته باشند اما قیمت نفت خام از ماه ژوئن تاکنون، بیش از 60 درصد افت کرده است. بنابراین، از یکسو توانایی این کمپانی‌ها برای پرداخت بدهی‌ کاهش یافته و ازسوی دیگر، حجم این بدهی‌ها افزایش یافته است.

    به‌گزارش مارکت رئالیست، موسسه مطالعاتی و تحلیلی IHS آمریکا اعلام کرد: در سال 2015، بیش از 200 میلیارد دلار نفت و گاز در جهان به فروش رسیده است. نظرسنجی‌های بلومبرگ پیش‌بینی می‌کند، سود اعلامی کمپانی‌های نفتی در سال 2015 میلادی، 181 میلیارد و 100 میلیون دلار باشد که این رقم در یک دهه اخیر بالاترین سود خواهد بود. سال گذشته، ثروت تحصیل شده کمپانی‌های نفتی 167 میلیارد و 100 میلیون دلار بوده است.

    بااین‌حال، کاهش قیمت نفت و فرآورده‌های نفتی، 19 کمپانی نفتی آمریکا را ناچار کرد تا در سال گذشته، اعلام ورشکستگی کنند. بسیاری از کمپانی‌های نفتی نیز در وضعیت تغییر فعالیت خود هستند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر اعتبار (https://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی