عصر بازار

عضو کمیسیون اقتصادی مطرح کرد:

کوتاهی در ابلاغ رتبه‌بندی بانکها

عصر اعتبار- عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: بانکها از جهت موقعیت تبلیغی، جذب سپرده و حفظ پایگاه خود نیازمند مواردی هستند که رتبه‌بندی‌هایی که از سوی بانک مرکزی اعمال می‌شود، می‌تواند در این زمینه اثربخش باشد.

کوتاهی در ابلاغ رتبه‌بندی بانکها
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۱ آبان ۱۳۹۴ - ۲۳:۵۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصراعتبار» به نقل از باشگاه خبرنگاران، ابوذر ندیمی  درخصوص رتبه‌بندی بانکها بیان کرد: تفاوت‌های میان بانک‌ها را باید درخصوص موضوع رتبه‌بندی از نظر تنوع وکاربرد آنها به خصوصی یا دولتی و تخصصی یا تجاری مورد توجه قرار داد.

    وی افزود: بانکها از جهت موقعیت تبلیغی، جذب سپرده و حفظ پایگاه خود نیازمند مواردی هستند تا با استفاده از آنها بطور مکرر فتح و برتری خود را تبلیغ کنند و در همین راستا این رتبه‌بندی‌ها که از سوی بانک مرکزی اعمال می‌شود، می‌تواند اثربخش باشد.

    ندیمی در ادامه شاخصهای درنظر گرفته شده برای اعمال رتبه‌بندی را میزان جذب معوقات بانکی، پرداخت تسهیلات و مواردی از این قبیل دانست و اظهار داشت: وقتی که بانکها از طول عمر و قدمت خودشان بصورت تبلیغی استفاده می کنند پس می‌توان انتظار داشت تا درخصوص میزان موفقیت خود در کسب رتبه در میان رقبای دیگر تلاش بیشتری را از خود نشان دهند.

    عضو کمیسیون اقتصادی همچنین گفت: رتبه‌بندی بانکها توسط بانک مرکزی صورت گرفته اما تاکنون بدلایل خاصی همچون مشکلات مربوط به جذب نقدینگی و سپرده‌ها و یا در بعضی از موارد نگرانی برای از دست دادن سپرده گذاران با برون رفت منابع آنها باعث شده تا  بصورت موردی اعلام شود.

    وی در ادامه عملکرد دولت یازدهم را در این خصوص مورد ارزیابی قرار داد و تصریح کرد: دولت یازدهم با توجه به معوقات به جای مانده از دولت قبل و پوشش بخشی از مشکلات ایجاد شده بانکها به نسبت منابع و امکانات و اعتبارات آنها ضعیف ظاهر نشده است اما به نسبت مطلوبات و انتظارات قطعاً نمی تواند پرونده درخشانی داشته باشد.

    ندیمی در پایان بخش عمده کسری‌هایی که اجازه جولان و قدرت نمایی را از دولت یازدهم گرفت ‌را در رویکرد دولت گذشته دانست و تأکید کرد: در چنین شرایطی نیز بانکهایی بودند که با تفاوت های اساسی از جهت تغییر نسبت‌ها یا مسایل مربوط به جلب و جذب بدهی‌ها و پرداخت معوقات آنها سعی کردند تا در شرایط رکود فعلی کمک‌های قابل اعتنایی را به نظام اقتصادی کشور داشته باشند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی