عصر بازار

خوش‌بینی کارشناسان و سرمایه‌گذاران جهانی به صعود طلا در هفته جاری

عصر اعتبار- انتظار سرمایه گذاران برای گسترش اجرای سیاست پولی ارزان در جهان، خوش بینی در میان سرمایه گذاران خرد و کارشناسان بازار طلا در مورد جهت حرکت طلا در هفته جاری را افزایش داد.

خوش‌بینی کارشناسان و سرمایه‌گذاران جهانی به صعود طلا در هفته جاری
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۲ آبان ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصراعتبار» به نقل از ایسنا، بهای معاملات طلای بازار کامکس نیویورک برای تحویل در دسامبر، روز جمعه ابتدا تحت تاثیر اقدام بانک مرکزی چین که نرخهای بهره را به 4.35 درصد کاهش داد، صعود کرد با اینهمه عمر این صعود کوتاه بود و طلا تحت تاثیر صعود دلار با 0.3 درصد کاهش، به 1162 دلار در هر اونس رسید و هفته را با 1.7 درصد کاهش به پایان رساند.

    طلا در دو هفته قبل تحت تاثیر آمار اقتصادی ضعیف‌تر از حد مطلوب در آمریکا که احتمال به تاخیر افتادن افزایش نرخهای بهره توسط بانک مرکزی این کشور را تقویت کرد، صعود کرده بود. طبق آمار بلومبرگ، احتمال تصویب افزایش نرخهای بهره در نشست دسامبر بانک مرکزی آمریکا 38 درصد برآورد شده است که کمتر از 43 درصد در ماه گذشته است. نرخهای بهره بالاتر جذابیت طلا را که سرمایه گذاری بدون بازده است، کمتر می‌کند.

    با وجود کاهش قیمت طلا، اکثر سرمایه گذارن خرد همچنان انتظار دارند شاهد افزایش قیمت طلا در کوتاه مدت باشند. در نظرسنجی آنلاین کیتکونیوز برای هفته جاری، 235 نفر شرکت کردند که از میان آنها 128 نفر یا 54 درصد افزایش قیمت و 71 نفر یا 30 درصد کاهش قیمت طلا را پیش بینی کردند در حالیکه 36 نفر یا 15 درصد هم نظری نداشتند.

    اگرچه خوش بینی در بازار طلا همچنان وجود دارد اما در مقایسه با هفته گذشته که 78 درصد سرمایه گذاران صعود این فلز زرد را پیش بینی کرده بودند، به میزان قابل توجهی کمتر است.

    اما در میان کارشناسان بازار، هیچ گروهی از اکثریت برخوردار نبود. از میان 35 کارشناس بازار که در نظرسنجی هفتگی کیتکو شرکت می‌کنند، 18 نفر پاسخ دادند که از میان آنها هشت نفر یا 44 درصد افزایش قیمت، شش نفر یا 33 درصد کاهش قیمت طلا در هفته جاری را پیش بینی کردند و چهار نفر یا 22 درصد هم نظری نداشتند.

    سیاست پولی اخیر بانک مرکزی چین، نظرات متفاوتی را در میان تحلیلگران بازار به دنبال داشت. یک روز قبل هم بانک مرکزی اروپا اعلام کرده بود احتمال گسترش سیاستهای محرک مالی این بانک در دسامبر وجود دارد. بعضی از تحلیلگران اقدام بانک مرکزی اروپا را سرآغاز دور جدیدی از اجرای سیاست پولی آسان در سطح جهانی می‌بینند.

    تحلیلگران کومرس بانک با بیان اینکه قیمت طلا تنها زمانی ثبات پیدا می‌کند که ابهام درباره زمان افزایش نرخهای بهره به پایان برسد، قیمت هر اونس این فلز ارزشمند تا پایان امسال را 1150 دلار پیش بینی کرده اند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر اعتبار (https://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی