عصر بازار

پژوهشگر «واندا سکیوریتیز» در تلویزیون «بلومبرگ» تحلیل کرد

همبستگی رشد و رکود در اقتصادهای بزرگ

عصر اعتبار- اریک لیو، رئیس بخش تحقیقات شرکت «واندا سکیوریتیز»، با حضور در شبکه تلویزیونی «بلومبرگ» به بررسی و تحلیل آمارهای رشد اقتصادی چین در سه‌ماهه سوم سال ۲۰۱۵ و دورنمای اقتصاد این کشور در ارتباط با اقتصاد جهان پرداخت.

همبستگی رشد و رکود در اقتصادهای بزرگ
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۲ آبان ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصراعتبار» به نقل از اقتصادنیوز، اریک لیو اشاره کرد که مردم بیش از اندازه به داده‌‌های اقتصادی کشورهای مختلف فکر می‌کنند و گفت: اگر به وضعیت صادرات و تجارت جهانی نگاه کنیم، اکنون در قلمرو منفی قرار داریم. در نتیجه وقتی داده‌های اقتصادی چین یا گزارش صادرات ژاپن منفی می‌‌‌شود، بیش از آنکه به اقتصاد خود کشور مربوط باشد، به اقتصاد جهان مرتبط است.

    مجری «بلومبرگ» با رجوع به اظهارات برخی اقتصاددان از جمله جیمی دایمن (رئیس فعلی جی‌پی مورگان) که ادعا کرده‌اند هر هفت سال یک بار رکود اقتصادی رخ می‌دهد، از لیو پرسید: آیا اکنون پس از گذشت هفت سال از رکود اقتصادی بزرگ جهانی، به پایان این چرخه و رسیدن یک رکود دیگر نزدیک می‌شویم؟

    اریک لیو پاسخ داد: به نظرم خیلی مسائل باعث تأخیر در فرآیند بهبود اقتصاد آمریکا شد و یکی از آن عوامل قطعاً اروپا بود و دیگر اینکه رشد چین هرگز نمی‌توانست در سطح دو رقمی دوام بیاورد و به همین ترتیب رشد بازارهای نوظهور. بنابراین به نظرم داریم به یک استاندارد جدید می‌رسیم و در این محیط نرخ رشد به اندازه 10-15 سال پیش نخواهد بود.

    مجری «بلومبرگ» خاطرنشان کرد که از بانک مرکزی چین و سیاست‌‌گذارها توقع می‌رود برای نجات اقتصاد کشور، موضع‌گیری تهاجمی‌تری داشته باشند.

    لیو در این خصوص اظهار کرد: به عقیده من حداقل سیاست‌گذاران مالی چین به این درک رسیده‌اند که مدت زیادی به یک ریسمان چنگ زده بودند و نتیجه‌ای که گرفته‌اند، به اندازه هزینه‌‌شان نبوده است. من پیش‌بینی می‌کنم تأکید بیشتری بر سیاست‌های مالی خواهیم دید. قطعاً در چین توقع می‌رود از محرک‌های مالی استفاده شود که قبلاً این اتفاق افتاده است. تنها تفاوت این دفعه این است که مثل سال 2008 و 2009 انفجار بزرگ رخ نخواهد داد.

    رئیس بخش تحقیقات شرکت «واندا سکیوریتیز»، در این خصوص که آیا بهبود نسبی در اقتصاد چین دیده شده و این بهبود به منزله کارکرد سیاست‌ها است، گفت: به نظر من این‌طور بوده و سیاست‌گذاری‌ها تا حدی نتیجه بخش بوده‌اند. اما وقتی رشد کاهش می‌یابد، راحت‌ترین دستاویز برای حمله به سیاست‌گذاری است. در واقع برای ازرش‌گذاری داده‌ها هیچ فرقی ندارد که اقتصاد چین با نرخ 5 درصد رشد کند یا 7 درصد.

    به گفته لیو، اقتصاد چین توسط سرمایه‌گذاری هدایت می‌شود. چین ظرف 4 سال اخیر اقتصادش را رو به پایین مدیریت کرده است و در واقع شرایط فعلی چندان غافلگیرکننده نیست. به عقیده اریک لیو تمام سروصدایی که در تابستان بلند شد، صرفاً به خاطر این بوده که داستان جالب‌تری وجود نداشت!

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر اعتبار (https://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو