عصر بازار

رسیدن به اقتصاد مقاومتی بدون کارآفرینان ممکن نیست

عصر اعتبار- رئیس اتحادیه فناوران رایانه تهران معتقد است سیاست‌های اقتصادی اخیر در نهایت برای تولیدکننده‌های کوچک اقتصادی فایده‌ای به دنبال ندارد در حالی که اگر قصد تحقق اهداف پیش‌بینی شده از منظر اقتصاد مقاومتی را داشته باشیم لازم است در وهله اول به کارآفرینان و صنایع کوچک دقت کنیم.

رسیدن به اقتصاد مقاومتی بدون کارآفرینان ممکن نیست
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۳ آبان ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، سیدمهدی میرمهدی در خصوص مباحثی چون تحریم‌های اقتصادی و برداشته شدن آنها، بسته رونق اقتصادی دولت و اقتصاد مقاومتی به اظهار نظر پرداخت.

    او درباره بسته اقتصادی دولت ادامه داد: مبلغ 10 هزار میلیارد تومان نقدینگی که برای تزریق صنعت در نظر گرفته شده آنقدر کم است که پاسخگوی این بخش نخواهد بود و تنها با این اتفاق شرایطی ایجاد می‌شود که این رقم هم از بین برود چرا که اکنون صنعت ما آنقدر بیمار است که با این مبالغ به جایی نمی‌رسد.

    میرمهدی در عین حال اظهار کرد: به نظر می‌رسد در طراحی و تعریف این بسته بیشتر بخش‌های بالادستی و کلان را دیده‌اند و در بررسی‌های خود به شرکت‌های بزرگی مانند شرکت‌های فعال در صنعت خودرو پرداخته‌اند اما این شرکت‌ها سال‌هاست فعالیت می‌کنند و اکنون حالت فرسوده پیدا کرده‌اند و هر قدر که به آن‌ها نقدینگی تزریق شود فایده‌ای نخواهد داشت. متأسفانه در این برنامه به بنگاه‌های کوچک و تولیدگران کوچک کمتر فکر شده و این بخش که می‌تواند زودبازده باشد و اشتغال‌زایی هم ایجاد کند نادیده گرفته شده است.

    رئیس اتحادیه فناوران رایانه تهران همچنین متذکر شد: زمانی که چرخ تولید شده ما نباید بار دیگر بخواهیم آن را از نو اختراع کنیم اما متأسفانه آنچه به شخصه در بسته رونق اقتصادی دیدم چنین نظریه‌ای را به ذهن می‌رساند که دولت دوباره در موارد مختلف کار را از نقطه صفر شروع کرده است.

    وی در ادامه با تأکید بر لزوم توجه به سیاست‌های اقتصاد مقاومتی اظهار کرد: اگر قرار باشد ما تمام توجه خود را به صنایع بالادستی و شرکت‌های بزرگ معطوف کنیم قطعا هیچ‌گاه به اهداف برنامه‌ریزی شده در اقتصاد مقاومتی نمی‌رسیم.

    میرمهدی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به صنعت ICT کشور اشاره کرد و با تأکید بر اینکه در بسته رونق اقتصادی کشور به این بخش توجهی صورت نگرفته عنوان کرد: سال‌هاست دولت از ایجاد دولت الکترونیک صحبت می‌کند اما اگر چنین نیتی وجود دارد باید در زمان صحبت از مباحث اقتصادی نیز به بخش ICT توجه شود و حال ما از مردان اقتصادی کشور با تجربیات بسیاری که دارند متعجبیم که چرا در این بسته به این بخش هیچ توجهی صورت نگرفته است.

    رئیس اتحادیه فناوران رایانه تهران با اعلام این پیش‌بینی که به نظر می‌رسد با اجرای سیاست‌های در نظر گرفته شده در بسته رونق اقتصادی دولت تورم کشور افزایش پیدا کند، گفت: این اقدام در درازمدت به کشور ضربه خواهد زد و به نفع کشور و صنعت نخواهد بود.

    این کارشناس اقتصادی در ادامه صحبت‌های خود در خصوص لغو تحریم‌ها و بحث برجام اظهار کرد: اگرچه در حوزه سیاست خارجی،‌ دولتمردان زحمت بسیاری کشیده‌اند اما اگر قرار باشد با برداشتن تحریم‌ها ما فقط واردکننده اجناس کشورهای دیگر باشیم هیچ اتفاق مثبتی در کشور رخ نخواهد داد. بر همین اساس لازم است حتما توجه داشته باشیم که اگر قرار است وارداتی صورت بگیرد همراه با تکنولوژی و دانش آن بخش باشد.

    وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود نیز به بانک مرکزی اشاره کرد و گفت: متأسفانه تا زمانی که بانک مرکزی جزو زیرمجموعه‌های دولت به شمار می‌رود نمی‌توان انتظار اتفاق‌های مثبت اقتصادی داشت.

    این کارشناس اقتصادی در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به اینکه در کشور توان، هوش و استعداد بالایی برای تحقق اهداف پیش‌بینی شده از منظر اقتصاد مقاومتی وجود دارد، گفت: اگر کمی کاغذبازی‌های داخلی برداشته شود و ادارات و سازمان‌های دولتی به کارآفرینان و تولیدکنندگان اعتماد کرده و احترام بگذارند می‌توان آینده خوبی برای اقتصاد کشور در نظر گرفت اما در غیر این صورت شاید خواسته‌های مقام معظم رهبری در این زمینه عملیاتی نشود.

    به گفته او بر همین اساس اگر دولتمردان معتقدند که باید به سیاست‌های تأکید شده از نظر مقام معظم رهبری پاسخ داده شود لازم است احترام به کارآفرینان و شرکت‌های دانش بنیان را مورد توجه قرار دهند. در غیر این صورت ما باید مصرف‌کننده کالای بی‌کیفیت درجه 3 و 4 چین باشیم.

    میرمهدی در پایان یادآور شد: حال چه تحریم‌ها از بین برود و چه از بین نرود در مجموع ما باید بحث اقتصاد مقاومتی را مورد توجه جدی قرار داده و در هر شرایطی این موضوع را مد نظر داشته و برای رسیدن به اهداف آن تلاش کنیم.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر اعتبار (https://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو