عصر بازار

وام۶۰ میلیونی برای واحدهای کوچک

عصر اعتبار- در حالی دولت افزایش وام خرید خودرو و خرید مسکن را تصویب کرده است که برخی فعالان بازار مسکن معتقدند که اولویت دولت باید به جای خودرو، موضوع تولید مسکن باشد.

وام۶۰ میلیونی برای واحدهای کوچک
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۳ آبان ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از مهر، افزایش سقف وام خرید مسکن از 35 میلیون تومان به 60 میلیون تومان یکی از خبرهایی بود که هفته گذشته، جنب و جوشی را در میان فعالان بازار مسکن به وجود آورد، چرا که این بازار از حدود سه سال پیش درگیر رکود عمیقی است و فعالان این بخش در انتظار تصمیمات دولت برای خروج از رکود هستند.

    هرچند که دولت با اختصاص 1200 میلیارد تومان یارانه به بخش‌های مختلف از جمله بافت فرسوده موافقت کرده است، اما بازار مسکن نیاز به شوک‌های بزرگتری دارد تا از حالت رکود خارج شده و به رونق برسد به همین دلیل کارشناسان صنعت ساختمان معتقدند که ارایه تسهیلات باید در بخش های مختلف انجام گیرد تا کلیه بخش های این صنعت رونق پیدا کند.

    در واقع صنعت ساختمان که بطور مستقیم با بیش از 1200 بخش مرتبط بوده و 28 درصد نقدینگی کشور در این حوزه در گردش است، یکی از پیشران‌های اقتصاد محسوب می‌شود که به عنوان راهکار خروج از رکود اقتصاد کشور مطرح شده است.

    براساس این گزارش، فعالان صنعت ساخت و ساز معتقدند که بازار مسکن علاوه بر افزایش وام‌های خرید نیاز به وام هایی برای تولید دارد چرا که تورم در کشور، هزینه تمام شده ساختمان سازی را افزایش داده بنابراین وام‌های کنونی ساخت نمی‌تواند هزینه‌ها را پوشش دهد همچنین سود بالای بانکی یکی از موضوعاتی است که اجازه حضور فعالان ساخت و ساز را در بازار نمی‌دهد.

    کارشناسان این بخش معتقدند دولت می‌توانست به جای اینکه سهم زیادی از منابع بانکی را به وام خرید خودرو اختصاص دهد، به صنعت ساختمان توجه بیشتری کند چرا که تولید مسکن یک موضوع زمان بر است و هرروز به میزان تقاضای انباشه در کشور افزوده می شود.

    هرچند که نباید رونق صنعت خودرو را هم نادیده گرفت، اما مسکن به عنوان یکی از نیازهای اولیه انسان، بیش از صنعت خودرو نیاز به حمایت دولت دارد، بنابراین اختصاص سهم بیشتر به بخش مسکن می‌توانست رونق را برای بازارمسکن به همراه داشته باشد.

    دولت فکر عاجل برای مسکن داشته باشد
    دبیر کانون سراسری انبوه سازان در خصوص موضوع اختصاص وام 100 میلیون تومانی ساخت به انبوه سازان، گفت: وام 100 میلیون تومانی ساخت در حال حاضر هم به انبوه سازان پرداخت می شود اما بهره این وام 24 درصد است که در نهایت هم با هزینه بالای 30 درصد به دست تولیدکننده می رسد.

    فرشید پورحاجت با اشاره به اینکه ما انتظار داشتیم در بسته خروج از رکود دولت، موضوع وام 120 میلیون تومانی ساخت مسکن هم مورد توجه قرار گیرد، افزود: در بسته ای که از سوی انبوه سازان به دولت پیشنهاد شده، وام ساخت برای کلانشهرها و شهر تهران 120 میلیون تومان، برای سایر شهرها 100 میلیون تومان و شهرهای کوچک 60 میلیون تومان در نظرگرفته شده است.

    وی با بیان اینکه سود بانکی این وام ها هم بسیار کمتر از سود فعلی باید باشد، اظهار داشت: دولت باید در حوزه تولید تمهیدات بیشتری داشته باشد و سود وام ساخت مسکن را کاهش دهد تا تولید مسکن درکشور افزایش پیدا کند.

    این فعال صنعت ساختمان با تاکید بر اینکه افزایش سقف وام خرید به 60 میلیون تومان برای مناطق کمتر توسعه یافته مناسب است، گفت: این وام برای آپارتمان‌های کوچک و مناطق کمتر توسعه یافته می‌تواند تاثیرگذار باشد و در واحدهای بزرگتر هم در درازمدت تاثیر می‌گذارد.

    پورحاجت ادامه داد: دولت باید فکر عاجلی برای خط تولید مسکن داشته باشد و موانع تولید را از سر راه بردارد. در سال آینده موضوع مالیات های مستقیم مطرح است همچنین قانون پیش فروش ساختمان هم در این مدت، صنعت ساختمان را بلوکه کرده است بنابراین دولت باید فکری برای حمایت از تولید داشته باشد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر اعتبار (https://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی