عصر بازار

بورس بهاری شد

عصر اعتبار- بورس تهران بعد از مدتها دست و پنجه نرم کردن با رکود و افزایش زیان سهامداران، در هفته پایانی مهر ماه روند دیگری به خود گرفت و روی خوشی به سهامداران نشان داد.

بورس بهاری شد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۳ آبان ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، بورس تهران بعد از چندین ماه حاکم شدن فضای رکودی و ناامیدی، همراهان خود را امیدوارد کرد و در اولین ماه پاییز روی دیگر سکه را به فعالان تالار شیشه‌ای نشان داد و با رشد نسبی قیمت ها کارنامه قابل قبولی نسبت به دیگر ماه ها ثبت کرد

    به این ترتیب بورس تهران که از تیر ماه وارد فاز منفی شده و با ناامیدی و بی انگیزگی سهامداران روزانه با افت قیمت سهام شرکتها رو به رو می شدند، در هفته پایانی مهر ماه به خبرهای منتشر شده در فضای سیاسی و اقتصادی واکنش بسیار مثبتی نشان داد و برای چند روز از روند ریزشی دست کشید.

    تصویب کلیات و جزئیات برجام در مجلس اولین محرک آغاز روند رو به رشد بورس بود که با صحبت های امیدوار کننده رئیس جمهور در خصوص جهش اقتصادی و سیاست‌های پولی جدید و نیز بسته جدید اقتصادی دولت و همچنین اجرایی شدن برجام در ابتدای هفته گذشته به اوج خود رسید و موجب ثبت رشد 2.6 درصدی شاخص در مهر ماه شد.

    اما در حالی که انتظار می رفت بورس تهران پس از رفع تحریم‌های بین‌المللی و همچنین رونمایی از بسته خروج از رکود حداقل برای چند روز متوالی مثبت باشد، اما بعد از یک هیجان کوتاه مدت با فشار عرضه از سوی نوسان گیران و افت قیمت‌ها و همچنین کاهش ارزش و حجم معاملات مواجه شد و بی انگیزگی مجدد سرمایه‌گذاران را مشاهده کرد.

    بی اعتمادی سرمایه‌گذاران به تصمیمات اقتصادی دولت، نمایان نشدن اثرات تصمیمات اقتصادی و سیاسی در بنگاه‌های اقتصادی و نگرانی سهامداران از گزارش‌های 6 ماهه شرکتها و همچنین بودجه سال آینده از عوامل کم رمق شدن مجدد بورس و افزایش فشار فروش در روزهای پایانی مهر ماه عنوان می شود.

    با این حال طی 21 روز معاملاتی، دماسنج بازار سرمایه نوسان های متعددی را تجربه کرد و در نهایت با هزار و 598 واحد رشد از کانال 61 هزار و 576 واحد نجات پیدا کرد و به کانال 63 هزار واحد رسید.

    این در حالی است که با وجود رشد شاخص‌های بورس، حجم و ارزش معاملات در این ماه به طور متوسط با افت مواجه شد اما بعد از انتشار خبرهای مثبت حجم و ارزش معاملات روزانه رشد چشمگیری را تجربه کرد با این حال در مجموع 9 هزار و 212 میلیون سهم به ارزش 16 هزار و 161 میلیارد ریال داد و ستد شد که این میزان نشان دهنده افت 41 درصدی ارزش، 25 درصدی حجم معاملات نسبت به ماه گذشته است.در این ماه همچنین دفعات معاملات به بیش از 638 هزار دفعه رسید و تعداد خریداران با افت 2.3 درصدی در سطح 194 هزار و 336 نفر باقی ماند.

    بر این اساس و در حالی نشانه هایی از رونق مجدد در بورس تهران مشاهده شد که در این ماه صنایع شیمیایی، فرآورده‌های نفتی و بانک‌ها از صنایع پیشرو بودند و توانسته‌اند بخش مهمی از معاملات این ماه را به‌خود اختصاص دهند.

    کارشناسان معتقدند در حالی روند بورس تهران تا پایان سال و با نمایان شدن آثار اقدامات سیاسی و اقتصادی افزایش یا کاهش شدیدی را تجربه نمی کند اما ادامه افزایش قیمت های جهانی و همچنین اجرای سریع بسته خروج از رکود و نیز اجرایی شدن برجام در ماه‌های آینده می توان شاهد بهبود نسبی در وضعیت بورس بود.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر اعتبار (https://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی