عصر بازار

عربستان با خطر ورشکستگی مواجه است

عصر اعتبار- کاهش بهای نفت و جنگ یمن، عربستان را با خطر ورشکستگی مواجه کرده است.

عربستان با خطر ورشکستگی مواجه است
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۳ آبان ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از باشگاه خبرنگاران، کارشناسان پیش بینی می کنند عربستان در پنج سال آینده تمامی ذخیره ارزی خود را مصرف کند. برخی از کارشناسان نیز معتقدند اگر اوضاع عربستان به همین منوال پیش برود این کشور ورشکست شود.

    پیش بینی می شود عربستان تمامی ذخیره ارزی خود را که 654 میلیارد دلار بر آورد می شود تنها در مدت پنج سال خرج کند.
    این مساله در گزارشی که صندوق بین المللی پول 21 اکتبر (29 مهر) درباره عربستان ارائه کرد، آمده است.

    این گزارش اعلام می کند عربستان در سال جاری میلادی با کسری 20 درصدی بودجه مواجه خواهد شد و در سال آینده نیز با کسری بودجه 19 درصدی مواجه خواهد بود. و اگر کسری بودجه عربستان با میانگین کنونی خود پیش رود عربستان در پنج سال آینده تمامی ذخیره ارزی خود را خرج خواهد کرد.

    گزارش صندوق بین المللی پول افزود عربستان همچون دیگر کشورهای نفتی حوزه خلیج فارس به شدت تحت تاثیر کاهش قیمت نفت در بازار جهانی قرار گرفته که این امر باعث شده است از نیمه سال میلادی گذشته 73میلیارد دلار ضرر کند و همین مساله عربستان را وادار کرد که 70 میلیارد از ذخیره ارزی خود را از نهادهای پولی جهان بیرون بکشد.

    گزارش صندوق بین المللی پول همچنین اضافه می‌کند عربستان از زمان به قدرت رسیدن ملک سلمان 32 میلیارد دلار برای بخشش ها و طرح های خدماتی داخل عربستان صرف کرده است.

    این گزارش توضیح داد عربستان در هزینه های نظامی از روسیه نیز پیشی گرفته و حائز رتبه سوم جهان شده است. بودجه نظامی عربستان به هشتاد میلیارد دلار رسیده است.

    کارشناسان اقتصادی معتقدند جنگ یمن که بار اصلی هزینه آن بر دوش عربستان است به علاوه هزینه های جنگی که عربستان در سوریه و لیبی انجام می دهد و تدابیر امنیتی داخلی عربستان و تعهدات خارجی عربستان باعث شده است که هزینه زیادی به این کشور تحمیل شود.

    مهم تر از همه این که صندوق بین المللی پول چهره ای منفی از آینده قیمت نفت ارائه کرده و اعلام کرده است که قیمت نفت تا دو سال آینده حدود 50  دلار برای هر بشکه باقی خواهد ماند و پس از دو سال قیمت نفت به 60 دلار خواهد رسید. این امر به معنای تداوم زیان های مالی عربستانی است که نود درصد درآمد آن از فروش نفت است.

    صندوق بین المللی پول از عربستان خواست تا تغییر عمده ای در سیاست های اقتصادی و مالی خود صورت دهد تا دچار ورشکستگی نشود. به عنوان مثال صندوق بین المللی پول از عربستان خواسته است تا قیمت مواد سوختی را در داخل عربستان افزایش دهد و مالیات بر در آمد وضع کند.

    به ویژه اینکه اقتصاد عربستان از کمبود عمده طرح های راهبردی و صنعتی که می تواند جبران کننده کاهش قیمت نفت باشد رنج می برد. علاوه بر این عربستان با خیل بیکاران روبروست و تنها راه بکارگیری جوانان بیکار عربستان در ادارات دولتی است.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر اعتبار (https://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو