عصر بازار

گرفتاری سکه در ابتدای کانال ۹۴۰

کلیشه‌های رفتاری در بازار ارز

عصر اعتبار- در بازار ارز کلیشه‌هایی رفتاری وجود دارد که روند قیمت در کوتاه مدت را تحت‌تاثیر قرار می‌دهند. افزایش تقاضا در ماه‌های منتهی به انتهای پاییز به دلیل افزایش سفارش کالا برای سال نو و پایان دهه ابتدایی محرم دو نمونه از این کلیشه‌ها و انتظارات سنتی هستند که بازار ارز را متاثر می‌کنند.

کلیشه‌های رفتاری در بازار ارز
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۵ آبان ۱۳۹۴ - ۰۰:۵۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از دنیای اقتصاد، در روزهای اخیر این توقعات موجب شده که قیمت دلار بدون ورود خریداری عمده، در مسیر افزایشی قرار بگیرد. در ادامه این روند، روز دوشنبه شاخص بازار ارز 10 تومان رشد را تجربه کرد و به قیمت 3475 تومان رسید. در این اوضاع، میان معامله‌گران سکه بازار سبزه‌میدان نیز معامله چندانی انجام نمی‌شود، عاملی که موجب شده این فلز گرانبها در روزهای اخیر تغییر قیمت چندانی را تجربه نکند و در ابتدای کانال 940 هزار تومان گرفتار بماند. در ادامه این مسیر دوشنبه، سکه تمام بهار آزادی نوسانی را تجربه نکرد و به قیمت 941 هزار تومان رسید. برخی معامله‌گران دلار انتظار دارند که ورود سکه بازان به معاملات، قیمت این ارز را نیز تحت‌تاثیر قرار دهد، چراکه معامله‌گران سکه بعضا برای حمایت از دارایی خود، به زمین دلار وارد می‌شوند و این ارز را با خرید و فروش‌های خود دچار نوسان می‌کنند.

    ماه‌های افزایشی دلار
    به‌طور سنتی در بازار ارز این دیدگاه وجود دارد که دلار در برخی ماه‌های سال کشش رشد بیشتری را دارد. شهریور و ماه‌های منتهی به انتهای پاییز یعنی آبان و آذر از جمله ماه‌هایی هستند که انتظار افزایش قیمت در آنها بالاست؛ شهریور به دلیل افزایش سفرهای مسافرتی و آبان و آذر به دلیل رشد تقاضای تجاری و نزدیک شدن به روزهای پایان ثبت‌سفارشات.
    دلار در شهریور 93 معادل 2/ 2 درصد و در آذر 93 بیش از 8 درصد رشد قیمت را تجربه کرد تا این انتظارات افزایشی چندان بیراه هم به نظر نرسد. البته برخلاف این روند، اثرات روانی بهبود ارتباطات بین‌المللی موجب شد قیمت در شهریور 92 راه خود را کج کند و در جاده کاهشی قرار بگیرد. در پاییز سال جاری جدا از انتظار افزایش ثبت‌سفارش،‌ عامل انتظاری افزایش دیگری نیز به بازار ارز اضافه شده است که آن هم قرار گرفتن در ماه محرم و پایان دهه ابتدایی آن است. در نتیجه این توقعات و کلیشه‌های رفتاری، قیمت دلار در روزهای اخیر با خرید و فروش‌های جزئی در مسیر افزایشی قرار گرفته است.

    دلار از تاریخ 28 مهر کاهش قیمتی را تجربه نکرده و تا تاریخ 4 آبان، 30 تومان افزایش قیمت را به خود دیده است. شاخص بازار ارز که در تاریخ 27 مهر تا قیمت 3445 تومان پایین رفته بود، از سه‌شنبه گذشته در مسیر افزایشی قرار گرفت و نهایتا دوشنبه به قیمت 3475 تومان رسید.
    به گفته فعالان، در سومین روز هفته، دلار معاملات خود را با رقم 3465 تومان آغاز کرد که تغییری نسبت به قیمت بسته شده روز پیشین نداشت؛ اما در ادامه روز، این ارز در مسیر افزایشی قرار گرفت. به اعتقاد آنها، برخی معامله‌گران جدا از توقعات کلیشه‌ای یاد شده، انتظار دارند از روز سه‌شنبه با آغاز معاملات سکه در بازار سبزه‌میدان پس از تعطیلات، قیمت دلار نوسانات بیشتری را تجربه کند. هر چند نشانه‌ای قوی دال بر تایید این ادعا وجود ندارد.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر اعتبار (https://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.
     

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی