عصر بازار

مظلوم واقع شدن قالیبافان در عرصه بیمه

عصر اعتبار- رج‌های فرش آرام‌ ‌آرام بالا می‌رود و نقش‌های کاغذی روی تابلو می‌نشیند عده‌ای فرشبافی شغل نیاکانشان بوده است و عده‌ای دیگر نیز برای تامین زندگی و کم کردن باری از دوش همسران به این حرفه روی آورده‌اند.

مظلوم واقع شدن قالیبافان در عرصه بیمه
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۵ آبان ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار»به نقل از باشگاه خبرنگاران، قانون بیمه قالیبافان از آبان ماه سال 88 عملی و در فروردین ماه سال 89 به اجرا درآمد بر اساس این قانون، شاغلان در مشاغل قالی، قالیچه، گپه، صنایع دستی خانگی و غیر از آن در گروه‌های مصوب شناسه دار، تابلو بافان طرح پوستر، رنگریزان، چله کشان دستی ماهر، رفو گران و سایر شاغلان صنایع وابسته به تولید فرش، قالی و شاغلان خانگی پاره وقت که دارای مجوز فعالیت یا کارت شناسایی معتبر از وزارت بازرگانی، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هستند، مشمول این قانون می‌شوند.
    *در طرح پالایشی، سابقه افرادی که از بیمه قالیبافی محروم می‌شوند باقی می‌ماند

    از تمام مشکلات قالیبافان که بگذاریم این روزها درد سر بیمه‌ای این قشر پر رنگ تر دیده می‌شود .در طرح پالایشی، سابقه افراد که از بیمه قالیبافی محروم می‌شوند باقی می‌ماند و قرار است فقط برای یک بار مجوز ورود به بیمه اختیاری را بدون در نظر گرفتن شرط سن و سابقه به افراد حذف شده از این بیمه بدهند و این در حالی است که لغو بیمه افرادی که پس از خود اظهاری به بافنده بودن، از سوی بازرسی مشخص شود که بافنده نیستند، حق قانونی تامین اجتماعی خواهد بود و با محفوظ ماندن سابقه فرد، حق بیمه پرداخت شده آن ها قابل استرداد نیست.
    *قالیبافان واقعی نگران قطع بیمه نباشند
    سیروس نصیری مدیر کل امور فنی بیمه شدگان سازمان تامین اجتماعی با اشاره به افراد زیادی که شغلشان قالیبافی نیست ولی تحت پوشش این بیمه هستند، می‌گوید: ما تکلیف داریم که فقط قالیبافان واقعی را بیمه کنیم و نیز برای شناسایی قالیبافان واقعی، دستور العمل 3 جانبه‌ای بین سازمان تامین اجتماعی، سازمان گردشگری و مرکز ملی فرش، تدوین شده تا در این طرح پالایشی،  قطع بیمه افرادی که واقعی نیستند انجام شود لذا قالیبفان واقعی نگران حذف بیمه خود نباشند.

    *و اما گلایه قالیبافان واقعی
    آن ها معتقدند که بارها از مشکلات بیمه‌ای خود گله کرده‌ایم، اما هیچ نتیجه‌ای نگرفته‌ایم و هر بار با مراجعه به ادارات تامین اجتماعی برای پیگیری وضعیت بیمه‌مان، با شرط و شروط‌هایی مواجه شدیم که ترجیح دادیم از آن بگذریم.

    این که تامین اجتماعی در راستای طرح پالایش قالیبافان صوری، بیمه گذار جدیدی که از قالیبافان واقعی هستند را بیمه نمی‌کند خود مشکلاتی را به این قشر می‌افزاید. آیا این قشر باید در شغل دیگری فعالیت کنند ؟در حالی که درخواست بیمه بعضی از آن ها که شاید 60 تا 70 سال عمر خود را در این حرفه گذراندند، از کوچکترین خواسته‌هایشان است.
    توجه مسئولان و متولیان به قالیبافان که عمر خود را صرف رج زدن و بافتن زیباترین نقش‌ها کرده‌اند موجب دلگرمی و ادامه راهشان در این مسیر می‌شود که این حداقل توجه می‌تواند به مشکلات بیمه‌ای این قشر سامان دهد تا این افراد بتوانند با امید به آینده‌ای بهتر و حمایت و پشت گرمی از بازنشستگی‌شان، با آرامش خاطر به فعالیت ادامه دهند.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر اعتبار (https://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو