عصر بازار

نوسان‌گیری با تقاضای همسایه

دلار سومین افزایش پیاپی خود را تجربه کرد

عصر اعتبار- شاخص بازار ارز تحت‌تاثیر بالا رفتن تقاضای معامله‌گران کشورهای همسایه و جوسازی بازیگران فردایی در مسیر افزایشی قرار گرفت تا نهایتا با ۱۰تومان افزایش به قیمت ۳۴۸۵ تومان برسد.

دلار سومین افزایش پیاپی خود را تجربه کرد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۶ آبان ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از دنیای اقتصاد، سه‌شنبه، شاخص بازار ارز تحت‌تاثیر بالا رفتن تقاضای معامله‌گران کشورهای همسایه و جوسازی بازیگران فردایی در مسیر افزایشی قرار گرفت تا نهایتا با 10تومان افزایش به قیمت 3485 تومان برسد. به گفته فعالان بازار، در چهارمین روز هفته ارزش دلار بازار داخلی پایین‌تر از بازار ترکیه و سلیمانیه عراق بود تا پاساژ افشار پس از مدت‌ها یک‌بار دیگر شاهد نوسانگیری جغرافیایی معامله‌گران باشد. در کنار این عامل، بازیگران فردایی نیز با جوسازی و برخی رفتارهای هیجانی از جمله بالا بردن پیش خریدهای ارزی، سعی کردند که قیمت را با افزایش بیشتری مواجه کنند. روز گذشته همسو با افزایش نرخ دلار، سکه تمام بهار آزادی نیز راه رشد را در پیش گرفت و با 4 هزار تومان افزایش به قیمت 945 هزار تومان رسید.

    فراز و فرود سه‌شنبه
    در چهارمین روز هفته، شاخص بازار ارز نوسانات بیشتری را نسبت به روزهای گذشته تجربه کرد. سه‌شنبه، دلار تا آستانه قیمت 3495 تومان بالا رفت، ولی در ادامه روز، از اوج روزانه پایین آمد و نهایتا به قیمت 3485 تومان رسید. روز گذشته، دلار معاملات خود را با قیمت 3478 تومان آغاز کرد که افزایشی 3 تومانی نسبت به نرخ بسته شده روز دوشنبه داشت. در ادامه روز، این ارز به افزایش خود ادامه داد و تا ساعت یک ظهر قیمت 3493 تومان را نیز لمس کرد. با این حال، از این ساعت مسیر قیمتی دلار تغییر کرد و تا ساعت 3 ظهر این ارز به قیمت 3485 تومان رسید. ثبت این نرخ موجب ادامه روند رو به رشد این ارز و افزایش انتظارات معامله‌گران برای ورود قیمت به کانال بالاتر شد. در 3 روز ابتدایی اولین هفته کاری آبان ماه، دلار 25 تومان رشد قیمت را تجربه کرده است تا تنها 15 تومان با سطح 3500تومانی فاصله داشته باشد.

    هیجان معامله‌گران
    سه‌شنبه، هیجان و تحرک معامله‌گران ارزی به واسطه افزایش تقاضا بیشتر از روزهای پیش بود. به گفته فعالان، تقاضای آربیتراژی در کنار ورود برخی معامله‌گران سکه به بازار ارز موجب شده بود که دلار در روز سه‌شنبه برای حرکت خود مسیر صعودی را انتخاب کند. با این حال، مدیریت بازارساز و عرضه ارز توسط بازیگران او موجب شد که دلار در سقف قیمتی روزانه پایدار نماند و در نیمه دوم روز در مسیر کاهشی قرار بگیرد.

    مشاهدات میدانی نشان‌دهنده آن بود که ورود تقاضا پس از دهه ابتدایی محرم موجب شده که برخی معامله‌گران هیجان‌زده از آغاز حرکت دلار به سوی کانال بالاتر سخن بگویند، حال آنکه پیش از این اثرات روانی صدور فرمان لغو تحریم‌ها موجب شده بود که انتظار افت قیمت‌ها میان این گروه بیشتر باشد. جدا از قابل پیش‌بینی نبودن بازار، این مساله اشاره به این موضوع دارد که بازار ارز داخلی در مقاطعی بیشتر از عوامل بنیادی، از عوامل روانی تاثیر می‌گیرد.

    جهت آینده بازار
    اکثر معامله‌گران ارزی با رشد روزهای اخیر، انتظار افزایش بیشتر قیمت را دارند. حال آنکه با توجه به تاثیر عوامل روانی، انتشار هرگونه خبری مبنی بر پیشرفت در اجرایی شدن برجام می‌تواند انتظارات این دسته را معکوس کند. در این میان، از جهت سنتی انتظار بازار این است که پس از پایان ماه محرم و نزدیک شدن به انتهای پاییز، تقاضا در بازار ارز بالا رود، در نتیجه باید دید واکنش عرضه‌کننده رسمی بازار به ورود این بخش از تقاضا چه خواهد بود و در نهایت تقابل عرضه و تقاضا این ارز را به کدام‌سو هدایت خواهد کرد؟

    افزایش معاملات سکه
    در چهارمین روز هفته جاری، حجم معاملات سکه بالا رفت تا این فلز گرانبها از سکون نسبی قیمتی چند روز اخیر دل بکند و نهایتا در میانه کانال 940 هزار تومان آرام بگیرد. سه‌شنبه ثبات نسبی اونس در بازارهای جهانی تا ساعت 3 بعدازظهر موجب شد که سکه تمام بیشتر از نوسانات شاخص بازار ارز تاثیر بگیرد. افزایش دلار و بالا رفتن حجم معاملات، رشد 4 هزار تومانی سکه و رسیدن آن به قیمت 945هزار تومان را رقم زد. این افزایش موجب شد که سرانجام این فلز گرانبها از ابتدای کانال 940هزار تومان فاصله بگیرد. سکه از تاریخ 30مهر قیمت بالای 942هزار تومان را تجربه نکرده بود و روزهای یکشنبه و دوشنبه هفته جاری روی قیمت 941 هزار تومان به‌کار خود پایان داده بود.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر اعتبار  ( https://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی