عصر بازار

استاد دانشگاه استرلینگ انگلیس گفت:

۷۵۰۰ میلیارد تومان اثر تورمی ندارد

عصر اعتبار- عضو هیات علمی دانشگاه استرلینگ انگلیس بسته خروج از رکود دولت را مسکنی کم اثر بر اقتصاد ایران دانست و گفت با توجه به اینکه چرخ اقتصاد ایران قفل شده چنین بسته‌هایی نمی ‌تواند اثر بخشی قابل ملاحظه‌ای بر خروج از رکود داشته باشد.

۷۵۰۰ میلیارد تومان اثر تورمی ندارد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۶ آبان ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از اقتصادنیوز، سیدکاظم اورعی با بیان اینکه اقتصاد ایران هم اکنون در شرایط ویژه‌ای به سر می‌برد افزود: اقتصاد ایران به مانند خودرویی است که چرخ آن قفل شده است. چه یک نفر و چه 10 نفر تا زمانی که قفل چرخ این خودرو باز نشود قادر نیستند آن را به حرکت درآورند.

    استاد دانشگاه استرلینگ انگلیس افزود: دولت برای خروج از رکود دست روی بد بخشی گذاشته و گمان می‌کند با تحریک تقاضا در بخش خودرو می تواند اقتصاد ایران را متحول کند این در حالیست که بخش های دیگری نظیر سیمان، فولاد و سایر فلزات اساسی و صنایع معدنی ما در رکود به سر می برند که راه خروج آنان از رکود تحریک پروژه‌های عمرانی و طرح‌های نیمه تمام کشور است.

    اورعی افزود: بهتر است دولت سازوکاری را در نظر گیرد که تسهیلات در نظر گرفته شده مستقیما در اختیار بانک‌ها قرار گیرد چون بانک‌ها آنقدر گرفتاری دارند که بعید است اجازه دهند بخش‌های تولیدی خارج از نظام بانکی تسهیلاتی را کسب کنند. حتی گفته شده که سپرده قانونی آنها نزد بانک مرکزی، از 13 به 10 درصد کاهش یابد که به نظر من این منابع برای رفع مشکلات نظام بانکی اختصاص خواهد یافت و ریالی گیر تولید نمی‌آید.

    او گفت: این نگرانی جدی وجود دارد که همین منابع ناچیز 7 هزار و 500 میلیارد تومانی به جاهایی غیر از تولید سرازیر شود و دوباره چند وارد کننده بخواهند در صف این تسهیلات قرار گرفته و بخواهند برای شب عید مردم پرتقال وارد کنند!

    استاد دانشگاه استرلینگ انگلیس افزود: منابعی که دولت در بسته خروج از رکود در نظر گرفته بسیار ناچیز است و اثر زیادی بر تورم نخواهد گذاشت و تورم ناشی از آن قابل کنترل خواهد بود. این منابع به آن می‌ماند که فردی دچار سردرد شده باشد و برای آرام شدن نیاز به دو مسکن قوی داشته باشد اما یک چهارم قرص را فقط در اختیار داشته باشد. آیا سردرد او با این میزان قرص خوب خواهد شد؟

    اورعی تصریح کرد: خروج از رکود به تصمیمات جسورانه‌تری نیاز دارد مثلا دولت می‌تواند با توجه به حل شدن موضوع هسته‌ای منابع بیشتری را برای رونق به کار گیرد و نرخ بهره را برای بخش تولید واقعی با توجه به کاهش تورم پایین‌تر بیاورد.

    او گفت: اینکه تخصیص منابع را به بانک‌ها محول کنیم سبب خواهد شد تا آنها فقط به فکر رفع مشکلات خودشان باشند. دولت مسوول اقتصاد کشور است نه بانک‌ها پس بهتر است به دنبال سازوکاری باشد که بخش تولید واقعی آسیب نبیند و مشکلات نقدینگی‌اش حل شود.

    این استاد دانشگاه افزود: در اقتصاد ایران آنقدر خطوط قرمز وجود دارد که به نظر می‌رسد دولت، مجلس و قوه‌قضائیه باید یک پاک‌کن در دست گیرند و این خطوط را پاک کنند تا کارآفرینان و فعالان اقتصادی در فضای بهتری به تولید بپردازند.

    اورعی تصریح کرد: هم‌اکنون مهم‌ترین وظیف اقتصادی دولت این است که کشور را از رکود خارج کند چون اگر به رشد اقتصادی نرسیم و در رکود بمانیم هم تولید کاهش می یابد و هم اینکه تعداد زیادی از جمعیت شاغل کشور بیکار می شوند.

    او گفت: بهتر است دولت کاری کند که تولیدکنندگان بتوانند تنفسی داشته باشند تا بدهی های معوق‌شان به بانک‌ها را با استمهال بیشتری بپردازند و از این لحاظ فشاری به آنان وارد نشود. سپس منابعی در اختیارشان قرار دهد تا بتوانند رفته رفته جان گیرند و با حداکثر ظرفیت خود به تولید پرداخته و از رکود خارج شوند.

    استاد دانشگاه استرلینگ انگلیس افزود: راه انداختن پیشران‌های تولید به مانند طرح‌های عمرانی سبب خواهد شد تا صنایعی نظیر فولاد، سیمان و کاشی و سرامیک نیز تحرک دوباره‌ای به خود گیرند و فعال شوند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر اعتبار  ( https://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی