عصر بازار

کمیته عالی کنترل های داخلی بانک مهر اقتصاد برگزار شد

عصر اعتبار- کمیته عالی کنترل های داخلی و ارتقای سلامت اداری و مالی بانک مهر اقتصاد به ریاست مدیر عامل بانک تشکیل شد.

کمیته عالی کنترل های داخلی بانک مهر اقتصاد برگزار شد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۶ آبان ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار»، سید ضیاء ایمانی – مدیر عامل بانک – در این نشست با تاکید بر نقش کنترل های داخلی و تاثیر آن در ارتقای سلامت اداری و مالی، توجه به علل و عوامل بروز تخلفات و ارائه راهکارهای پیشگیری از بازتولید آن را یکی از ضرورت ها و اولویت های بانک بر شمرد و بر لزوم تشکیل کمیته مذکور به طور مستمر تاکید کرد.
    وی با بیان اینکه باید مراقبت شود تا در رسیدگی ها دقت فدای سرعت نشود، گفت: مراجع نظارتی بانک شامل بازرسی و حسابرسی و حراست در فرآیند رسیدگی به تخلفات باید با سرعت و دقت اقدام نمایند و با جدیت، صلابت و قاطعیت با تخلفات برخورد کنند چرا که هیچگونه مماشات و اغماضی در این مسیر پذیرفته نیست.
    ایمانی خاطر نشان کرد: با انجام کامل  فعالیت های بانکی در بانک مهر اقتصاد، انواع ریسک ها نیز افزایش می یابد از این رو معاونت بازرسی و حسابرسی باید علاوه بر نظارت مدیریت شعب استان ها، واحدهای حوزه مرکزی را طی یک برنامه مدون نظارت نماید و مدیریت بازرسی و حسابرسی و حراست استان ها نیز نسبت به تقویت نظارت و کنترل در سطح استان اقدام کنند و پاسخگوی مسئولیت نظارتی خود باشند .
    در ادامه، غلامرضا نجمی - معاون بازرسی و حسابرسی بانک و دبیر کمیته عالی کنترل های داخلی و ارتقای سلامت اداری و مالی - با بیان اهمیت و ضرورت پرداختن به کنترل های داخلی در سازمان ها به ویژه در بانک ها و موسسات اعتباری، گفت: در مجموعه های اقتصادی خصوصا موسسات پولی، توجه به سلامت مالی و اداری در انجام امور بسیار حائز اهمیت است چرا که بی توجهی به این امر موجب بی انضباطی مالی و رشد فساد و در نتیجه بی اعتمادی به این موسسات می شود و آنها را با مخاطرات بزرگی حتی تا مرز عدم تداوم فعالیت مواجه خواهد نمود.
    وی با استناد به فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه "بی توجهی به گلوگاه های فساد مالی علت اصلی به وجود آمدن فساد است" پیشگیری و بازدارندگی را آسان تر و کم هزینه تر از درمان دانست و افزود: باید به امر تقویت کنترل های داخلی و سلامت اداری و مالی در هرسازمانی به ویژه بانک ها توجه ویژه نمود.
    نجمی انگیزه و نیاز، توجیه گری و فرصت و نقاط ضعف کنترل های داخلی را از اضلاع مثلث تقلب عنوان کرد و با ارائه تعریفی از کنترل های داخلی به بیان اهداف و اجزای کنترل های داخلی پرداخت.
    وی افزود: بانک مهر اقتصاد از دیرباز به موضوع کنترل های داخلی توجه داشته و با تاکید بر کنترل های پیشگیرانه به عنوان یکی از اولویت های راهبردی معاونت بازرسی و حسابرسی از سال 1386 اقدام به تشکیل و فعال سازی کمیته های ریشه یابی و پیشگیری از تخلفات نمود و در ادامه با تشکیل کارگروه ها و کمیته های منطقه ای با بهره گیری از تجربیات مناسب مدیران بازرسی و حسابرسی استان ها و کارشناسان حوزه مرکزی نسبت به بررسی حوزه های مطالعاتی با هدف شناسایی ضعف های کنترل های داخلی و بسترهای بروز تخلفات و ارائه راهکارهای پیشگیری اقدام نموده است .
    دبیر کمیته عالی کنترل های داخلی و ارتقای سلامت اداری و مالی بانک مهر اقتصاد علل و عوامل عمومی زمینه ساز بروز تخلف در سازمان ها و به ویژه بانک ها را ضعف در گزینش و نظام انتصابات، چرخش شغلی مدیران و کارکنان و بکارگیری طولانی افراد در یک شغل و پست سازمانی، عدم شفافیت شرح وظایف مدیران و کارکنان، وجود خلاء قانونی و ضعف در قوانین، ضوابط و مقررات، ضعف فرهنگ نظارت و کنترل، اعتماد نابجا و بیش از حد بین مدیران، کارکنان و مشتریان، تعدد دستورالعمل ها و ضوابط ابلاغی، عدم برخورد قاطع با متخلفین و ضعف بنیه معنوی کارکنان بر شمرد. معاون بازرسی و حسابرسی بانک  تصریح کرد: به یاری خدا با توجه به برخورداری بانک مهر اقتصاد از مدیران و کارکنان ارزشی، این معاونت متناسب با عوامل زمینه ساز تخلف، راهکارهایی را برای پیشگیری پیش بینی نموده که رویکردهای بانک باید به سمت اصلاح و بهبود آن باشد.
    در ادامه، چهره - رئیس اداره بررسی و رسیدگی به شکایات و تخلفات - با ارائه گزارشی از روند بررسی و مطالعه پرونده ها و حوزه های مطالعاتی در کمیته های منطقه ای ریشه یابی و پیشگیری از تخلفات به تشریح تخلفات شناسایی شده به تفکیک سرفصل های تراز پرداخت و نمونه هایی از فرم های تکمیل شده مربوطه با عناوین عوامل ایجادی، روش های شناسایی و کشف و راهکارهای پیشگیری و همچنین آسیب ها و چالش های شناسایی شده اخیر را برای اعضای جلسه تشریح نمود.
    گفتنی است در پایان این نشست هر یک از اعضا با ارائه نقطه نظرات خود به بحث و تبادل نظر در این رابطه پرداختند.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر اعتبار (https://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی