عصر بازار

انتشار بیانیه «فدرال رزرو»، انتظار برای «بانک ژاپن»

اونس طلا بی‌ملاحظه شد

عصر اعتبار- نشست ماه اکتبر کمیته بازار آزاد فدرال رزرو روز گذشته به پایان رسید تا کمیته سیاست‌گذار پولی مهم‌ترین بانک مرکزی جهان در سال ۲۰۱۵ تنها یک نشست دیگر داشته باشد.

اونس طلا بی‌ملاحظه شد
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۷ آبان ۱۳۹۴ - ۰۰:۱۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از دنیای اقتصاد،  پوشش بیانیه پایانی این نشست و اثر آن بر بازارهای مختلف مالی و کالایی، در این گزارش ممکن نبود، اما بازارها صبح چهارشنبه نیز مانند روزهای سه‌شنبه و دوشنبه واکنش‌های انتظاری محتاطانه‌ای داشتند. البته در این میان بازار طلا شاهد رشد بهای اونس تحت تاثیر «پوشش کوتاه مدت»، «شناسایی سود» و عوامل خارجی افزایشی بود. بازارها اکنون در انتظار بیانیه پایانی نشست «بانک ژاپن» در روز جمعه هستند.


    واکنش صبح چهارشنبه بازارها محتاطانه بود؛ چراکه با وجود کمرنگ شدن احتمال افزایش نرخ‌های بهره فدرال رزرو، در نشست دوروزه اکتبر، عدم قطعیت همچنان در بازار وجود داشت. با این همه روز گذشته در حالی که بازارهای سهام آسیا رو به افت گذاشته بودند، بازار فلزهای گرانبها شاهد افزایش قیمت‌ها بود. بازارهای سهام آسیایی صبح گذشته در پی سقوط بهای نفت خام به کمترین سطح در دو ماه گذشته افت کردند، اما انتظار برای اعلام نتیجه نشست فدرال رزرو افت شاخص‌های آسیایی را محدود کرد. افت بهای نفت خام می‌توانست بهای فلز زرد را با افت مواجه کند،‌ اما افت شاخص‌های سهام، بهای طلا را بالا برد. اونس طلا که روز سه‌شنبه با 4 دلار رشد به قیمت 1167 دلار رسیده بود، روز گذشته تا ساعت 8 بعدازظهر به وقت تهران به قیمت 1179 دلار رسید، گرچه هم‌اکنون که شما این گزارش را می‌خوانید ممکن است قیمت متفاوتی به‌عنوان قیمت نهایی سومین روز کاری هفته رقم خورده باشد، به ویژه از آن رو که بیانیه فدرال رزرو اواخر شب گذشته منتشر شد.

    خنثی شدن عامل نفت

    اونس طلا روز سه‌شنبه را بیشتر به نوسان پیرامون مرز 1165 دلار گذراند که با توجه به انتظار برای بیانیه چهارشنبه شب، موضوع عجیبی نبود. پایگاه اینترنتی کیتکو بازار چهارشنبه را آرام توصیف کرده است. روز سه‌شنبه بهای نفت خام به کمترین سطح در دو ماه پیش از آن رسید تا فشار روی طلا بیشتر شود. ادامه افت بهای نفت که دوباره به مرز 40 دلار نزدیک شده است، نگرانی‌ها درباره وضعیت بازار کالاهای پایه و چشم‌انداز تورم و رشد در اقتصاد جهان را تشدید کرده است. دیگر عامل مهم خارجی بازار طلا یعنی ارزش دلار، روز سه‌شنبه با رشد روبه‌رو بود تا آن هم به ضرر طلا عمل کند. با این همه طلا که در انتظار بیانیه فدرال رزرو بود رشد محدودی را ناشی از نگرانی‌ها تجربه کرد. نگرانی‌ها بازارهای سهام را نیز تحت‌تاثیر قرار داده است. بازارهای سهام اروپا روز سه‌شنبه تحت‌تاثیر افت بهای نفت، با افت شاخص روبه‌رو شدند. بازارهای سهام آسیا وضعیت یکپارچه‌ای نداشتند؛ در حالی که شاخص شانگهای با رشد مواجه شده بود، نیکی ژاپن تضعیف شد.

    بازارهای آسیا فعلا بیشتر بر نشست برنامه‌ریزی اقتصادی حزب کمونیست چین متمرکز شده‌اند که از دوشنبه آغاز شده و امروز پایان می‌گیرد. احتمالا در پایان این نشست، برنامه 5 ساله تازه‌ای اعلام خواهد شد. چین این روزها با یک خبر دیگر نیز مورد توجه است. نزدیک شدن ناو آمریکایی همراه با چند هواپیمای جنگنده به جزایر مصنوعی ساخت چین، توجه همگان را به خود جلب کرده است. هر تنشی در این ناحیه می‌تواند به نفع پناهگاه‌های سرمایه تمام شود. روز سه‌شنبه، اقتصاد آمریکا داده‌های ضعیفی منتشر کرد، اما انتظار بازار، اثر این داده‌ها را محدود کرد.

    رشد در حالت انتظار

    صبح چهارشنبه، چنان‌که اشاره شد بازار طلا شاهد رشد قیمت‌ها بود. این در حالی بود که کارشناسان انتظار نداشتند اعضای کمیته بازار آزاد بانک مرکزی آمریکا برای نخستین افزایش نرخ بهره وجوه فدرال در 10 سال گذشته قانع شده باشند. صبح روز گذشته انتظار می‌رفت بانک مرکزی آمریکا در نشست اکتبر نرخ‌های بهره را همچنان بدون تغییر و نزدیک به صفر نگه دارد تا بعد برای متقاعد کردن سرمایه‌گذاران بدبین درباره انقباض سیاست پولی خود تا پایان امسال و در شرایطی که اقتصاد آمریکا و جهان با موانعی روبه‌رو است، به سختی تلاش کند. این روند، به افت شاخص دلار منجر شد. جزئیات بیانیه فدرال رزرو و اثر آن بر بازارها را در گزارش بعدی «دنیای اقتصاد» بخوانید. افزایش نرخ‌های بهره فدرال رزرو به نفع دلار و به ضرر طلا تمام خواهد شد. همزمان، سیاست‌های پولی دیگر بانک‌های مرکزی عمده نیز مورد توجه بازارها است. در حالی که چین هفته گذشته نرخ بهره خود را دوباره کاهش داد و بانک مرکزی اروپا نیز احتمالا به زودی سیاست‌های تحریکی تازه‌ای را تصویب خواهد کرد، سیاست‌های بانک مرکزی ژاپن نیز برای معامله‌گران حائز اهمیت است. نگرانی‌های اقتصادی در بسیاری از اقتصادهای جهان، سیاست‌گذاران را وادار به تحریک اقتصاد از طریق برنامه‌های انبساطی کرده است. در این میان چین که دومین اقتصاد بزرگ جهان است توجه بیشتری به خود جلب می‌کند. با این همه، یک تحلیلگر ارشد شورای جهانی طلا می‌گوید باوجود انتشار آمارهای نگران‌کننده درخصوص وضعیت رشد اقتصادی چین در ماه‌های اخیر، این مساله تاثیری بر تقاضای طلای این کشور نخواهد داشت. رولاند وانگ می‌گوید:‌ «با وجود نگرانی‌ها درباره اوضاع اقتصادی چین، شورای جهانی طلا همچنان معتقد است که تقاضای طلا در دومین اقتصاد بزرگ و دومین بازار بزرگ طلای جهان با روند صعودی روبه‌رو خواهد بود.» او پیش‌بینی کرده که تقاضای طلای چین در سه ماه نخست 2016 میلادی با افزایش چشمگیری روبه‌رو خواهد شد که علت اصلی آن تقاضای فصلی خواهد بود. این کارشناس برجسته ادامه می‌دهد:‌ «البته روند صعودی تقاضای طلای چین در شرایط فعلی با اوج تقاضای طلا در سال 2013 میلادی قابل مقایسه نیست، اما می‌توان گفت تقاضای طلای چین به وضعیت عادی بازگشته است.»

    رشد 7 درصدی تقاضای فیزیکی

    از سوی دیگر، تحلیلگران مرکز تحقیقاتی «جی‌اف ام اس» اعلام کرده‌اند که رشد تقاضا برای سکه و شمش و افزایش خرید از سوی بانک‌های مرکزی جهان موجب شده تا تقاضای فیزیکی طلا در سه ماه سوم امسال با رشد 7درصدی روبه‌رو شود. به گزارش سایت طلا به نقل از خبرگزاری رویترز، موسسه جی اف ام اس در حالی از افزایش 7 درصدی تقاضای جهانی طلا در سه ماه سوم امسال خبر داده است که بازار طلا همچنان در این مدت با مازاد عرضه به میزان 51 تن روبه‌رو بوده است. تقاضا برای شمش و سکه طلا در این مدت با 26 درصد رشد نسبت به مدت مشابه سال قبل روبه‌رو شده است. تقاضای سرمایه‌گذاری خرده‌فروشی نیز در بازارهای هند، چین و آلمان به ترتیب با رشد 30 و 26 و 19 درصدی روبه‌رو شده است.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر اعتبار (https://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی