عصر بازار

معاون طرح و توسعه بیمه مرکزی:

گزارش مراحل بررسی اصلاح قانون بیمه شخص ثالث

عصر اعتبار- معاون طرح و توسعه بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران گزارش مراحل بررسی اصلاح قانون بیمه شخص ثالث را اعلام کرد.

گزارش مراحل بررسی اصلاح قانون بیمه شخص ثالث
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۷ آبان ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار»، رحیم مصدق معاون طرح و توسعه بیمه مرکزی گفت: قانون بیمه شخص ثالث در کشور ما برای اولین بار پس از تصویب در سال 1347، از ابتدای سال 1348 اجرایی شد. پس از انقلاب و با توجه به تصویب قانون مجازات اسلامی و تعارضاتی که بین این قانون و قانون بیمه شخص ثالث وجود داشت صنعت بیمه اقدام به ارائه پیشنهاداتی برای اصلاح قانون بیمه شخص ثالث نمود که اصلاحات پیشنهادی تحت عنوان «قانون اصلاح قانون بیمه اجباری مسئولیت مدنی دارندگان وسایل نقلیه موتوری زمینی در مقابل شخص ثالث» در تاریخ 16/04/1387 به تصویب مجلس شورای اسلامی و در تاریخ 16/05/1387 به تأیید شورای نگهبان رسید و از تاریخ 20/05/1387 لازم‌الاجراء شد.
    وی افزود: بیمه مرکزی با توجه به پایان مدت پنج‌ساله اجرای آزمایشی این قانون در شهریور ماه 1392، از بهمن ماه 1390 با تشکیل کارگروه تخصصی و نظرخواهی از شرکت‌ها، صاحب‌نظران و کارشناسان اقدام به بررسی قانون فوق‌الذکر نمود و پیشنهادات اصلاحی خود را در تاریخ 01/08/1391 به وزارت امور اقتصادی و دارایی ارسال کرد که پس از بررسی در وزارتخانه مذکور، در تاریخ 12/12/1391 لایحه پیشنهادی اصلاح قانون فوق‌الاشاره جهت طرح در هیأت وزیران برای معاون اول رییس جمهور وقت ارسال گردید. با توجه به عدم ارسال لایحه مذکور از سوی دولت به مجلس، مجلس شورای اسلامی در شهریورماه سال 1392 دوره اجرای آزمایشی این قانون را تا پایان سال 1393 تمدید نمود.
    متعاقباً بیمه مرکزی با توجه به تجربیات حاصل از دوره آزمایشی اجرای قانون و بررسی تجربیات بین‌المللی و برگزاری مجدد جلسات کارشناسی با صاحب‌نظران و پیرو جلساتی که متعاقب ارجاع لایحه ارسالی قبلی به معاونت حقوقی و امور مجلس ریاست جمهوری با معاونت مذکور برگزار شده بود، متن لایحه جدید را در تاریخ 07/03/1393 به وزارت امور اقتصادی و دارایی ارسال کرد.
    مصدق خاطر نشان ساخت که متن لایحه پیشنهادی جدید در جلسات متعدد کمیته تخصصی کمیسیون امور اجتماعی و دولت الکترونیک هیأت دولت مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت و در نهایت در تاریخ 25/08/1393 به تصویب هیأت وزیران رسید و در تاریخ 01/10/1393 برای طی تشریفات قانونی به مجلس شورای اسلامی ارسال شد. با توجه به طولانی شدن سیر مراحل بررسی و تصویب این لایحه، مدت اجرای آزمایشی قانون اصلاح قانون بیمه شخص ثالث بر اساس بند «و» تبصره 14 قانون بودجه 1394 کل کشور تا پایان سال 1394 تمدید شد.
    مصدق افزود: لایحه مذکور به همراه «طرح اصلاح قانون بیمه اجباری مسئولیت مدنی دارندگان وسایل نقلیه موتوری زمینی در مقابل شخص ثالث» و «طرح دائمی شدن قانون اصلاح قانون بیمه اجباری مسئولیت مدنی دارندگان وسایل نقلیه موتوری زمینی در مقابل شخص ثالث» جهت بررسی در مجلس شورای اسلامی به کمیسیون اقتصادی به عنوان کمیسیون اصلی ارجاع شد که پس از برگزاری جلسات متعدد در کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی که با حضور اعضای کمیسیون، کارشناسان و صاحب‌نظران صنعت بیمه و کارشناسان مرکز پژوهش‌های مجلس و سایر سازمان‌ها و ارگان‌های ذیربط برگزار گردید، مورد بحث و تبادل نظر و جمع‌بندی قرار گرفت و ضمن ادغام طرح‌ها و لایحه فوق‌الذکر با اصلاحاتی در جلسه تاریخ 06/02/1394 کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید که این مصوبه در تاریخ 05/05/1394 از سوی ریاست کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی به ریاست محترم مجلس ارائه شده و در نوبت طرح در صحن علنی مجلس قرار گرفته است.
    گفتنی است بیمه مرکزی در حال پیگیری موضوع طرح این قانون در صحن علنی مجلس شورای اسلامی است و امید می‌رود با تصویب مصوبه کمیسیون اقتصادی مجلس در صحن علنی، بسیاری از ایرادات و اشکالات قانون فعلی برطرف شود.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر اعتبار  ( https://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی