عصر بازار

بزرگترین کاهش هفتگی دوماه گذشته در انتظار طلای جهانی

عصر اعتبار- طلا در بازار جهانی روز جمعه در پایین ترین قیمت سه هفته گذشته باقی ماند و تحت تاثیر انتظار سرمایه گذاران برای افزایش نرخهای بهره آمریکا تا پایان امسال، به سوی بزرگترین کاهش هفتگی در دو ماه گذشته پیش می رود.

بزرگترین کاهش هفتگی دوماه گذشته در انتظار طلای جهانی
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۸ آبان ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، هر اونس طلا برای تحویل فوری در معاملات روز جاری بازار سنگاپور 1146 دلار در مقایسه با 1144 دلار در روز پنج شنبه بود.

    در بازار نیویورک هر اونس طلا برای تحویل در دسامبر با 0.04 درصد کاهش، 1146 دلار بود. بهای معاملات این بازار روز پنج شنبه 28.80 دلار کاهش یافت و به 1147 دلار رسید که کمترین قیمت از هشتم اکتبر بود.

    قیمت طلا روز چهارشنبه به بالاترین سطح در یک هفته گذشته صعود کرده بود اما پس از بیانیه نشست دو روزه بانک مرکزی آمریکا، در معاملات الکترونیکی کاهش یافت.

    این فلز ارزشمند از روز دوشنبه تاکنون 1.5 درصد کاهش نشان می دهد که بزرگترین کاهش قیمت از هفته منتهی به 28 اوت به این طرف است.

    بانک مرکزی آمریکا در این بیانیه بدون اشاره به ریسکهای جهانی، اعلام کرد رشد اقتصادی ملایم مانده است و افزایش نرخهای بهره در نشست بعدی این بانک به آمار اشتغال و تورم بستگی دارد.

    طبق آمار بلومبرگ، احتمال تصویب افزایش نرخهای بهره در نشست دسامبر بانک مرکزی آمریکا از 34 درصد در هفته گذشته به 50 درصد افزایش یافته است.

    اکنون که دورنمای افزایش نرخهای بهره آمریکا پیش از پایان سال 2015 قوت گرفته است، تحلیلگران و معامله گران طلا سقوط قیمت بیشتری برای این فلز زرد پیش بینی می کنند. بالا رفتن نرخهای بهره به جذابیت سرمایه گذاری طلا که دارایی بدون بازده به شمار می رود، لطمه می زند و در مقابل از ارزش دلار پشتیبانی می کند.

    طلا اوایل ماه جاری با این احتمال که کندی رشد اقتصاد جهانی بویژه چین موجب خواهد شد بانک مرکزی آمریکا افزایش نرخهای بهره را به سال آینده موکول کند، صعود کرده بود.

    قوی شدن ارزش دلار هم طلا را تحت فشار قرار داده است. ارز آمریکا پس از نشست بانک مرکزی به بالاترین سطح در دو ماه و نیم گذشته صعود کرد.

    طلا با سه درصد کاهش قیمتی که از ابتدای سال 2015 تاکنون داشته است، به سوی سومین کاهش سالانه متوالی پیش می رود. بر اساس گزارش بلومبرگ، این فلز که در سالهای گذشته به دلیل پایین ماندن تورم و نرخهای بهره نزدیک به صفر، به پناهگاه مطمئن سرمایه تبدیل شده بود، از رکورد قیمت سال 2011 حدود 40 درصد کاهش نشان می دهد.

    تحلیلگران موسسه مالی گولدمن ساش در گزارشی به تاریخ 21 اکتبر پیش بینی کرده بود بانک مرکزی آمریکا نخستین افزایش نرخهای بهره را در دسامبر تصویب خواهد کرد و تا سال 2016 نرخهای بهره به تدریج افزایش خواهد یافت. این بانک پیش بینی کرده است متوسط قیمت هر اونس طلا در سه ماهه چهارم امسال به 1100 دلار و برای کل سال به 1000 دلار می رسد.

    در بازار سایر فلزات ارزشمند، هر اونس نقره برای تحویل در دسامبر با 0.3 درصد افزایش، 15.61 دلار بود. هر اونس پلاتین برای تحویل فوری با 0.2 درصد افزایش، 994 دلار معامله شد. هر اونس پالادیم با 0.2 درصد افزایش، 669 دلار بود.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر اعتبار  ( https://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی