عصر بازار

تکاپوی اوراق ۶۰ میلیونی خرید مسکن در بنگاه‌های املاک

عصر اعتبار- پس از اعلام تصویب افزایش وام خرید مسکن از محل اوراق حق‌تقدم به ۶۰ میلیون تومان از سوی شورای پول و اعتبار رفت و آمد متقاضیان خرید مسکن به بنگاه‌های املاک در مناطق پایین شهر تهران و برای واحدهای زیر ۵۰ متر رونق گرفته است.

تکاپوی اوراق ۶۰ میلیونی خرید مسکن در بنگاه‌های املاک
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۸ آبان ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۰:۰۰

    به گزارشپایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از فارس، شورای پول و اعتبار، سه‌شنبه هفته گذشته در جلسه‌ خود، 9مصوبه برای خروج از رکود را از سر گذراند که 2 بند از این مصوبات به افزایش مبلغ وام مسکن اختصاص داشت.

    بر این اساس وام خرید مسکن که از محل اوراق حق‌تقدم و به‌طور فوری قابل دریافت است، از 35 به 60میلیون تومان در تهران افزایش یافت. در دیگر شهرهای بزرگ این وام به 50میلیون تومان و سایر شهرها نیز به 40میلیون تومان رسید. همچنین وام 80میلیونی مسکن با شرط سپرده‌گذاری که در سایر شهرها به غیر از تهران با مبالغ کمتری پرداخت می‌شد، به تمامی مراکز استان‌ها تسری پیدا کرد.

    بر اساس این گزارش، این اخبار مثبت در حوزه مسکن باعث شد تا برخی از متقاضیان خرید مسکن که قدرت خرید پایینی دارند به تکاپو افتاده و به بنگاه‌های مسکن مراجعه کنند.

    برخی از مشاوران املاک در مناطق پایین شهر تهران بر این اعتقاد هستند که وام 60 میلیونی خرید مسکن تنها بر رونق معاملات واحدهای کوچک و ارزان قیمت می تواند تاثیرگذار باشد.

    آنان معتقد هستند که متوسط قیمت یک واحد مسکونی در تهران بیش از 3 میلیون تومان است اما اگر در مناطق پایین شهر به دنبال خرید یک واحد مسکونی کوچک باشید وام 60 میلیونی حدود 40 تا 50 درصد یک واحد مسکونی چند سال ساخت را پوشش می دهد.

    همین پوشش 40 تا 50 درصدی قیمت یک واحد مسکونی کافی است تا متقاضیان خرید مسکن را وسوسه و آنها را به بهانه‌خانه دار شدن به بنگاه‌های مسکن بکشاند.

    *متقاضیان مسکن در حال حساب و کتاب برای چگونگی دریافت وام 60 میلیونی

    سعیدی یکی از بنگاهداران مسکن در منطقه 16 به خبرنگار فارس می گوید:افزایش وام خرید مسکن از 35 میلیون به 60 میلیون تومان این روزها در میان فعالان بازار مسکن به موضوع روز تبدیل شده و متقاضیان مسکن هم که تا ماه قبل به فکر خرید نبودند بلافاصله با شنیدن این خبر در حال حساب و کتاب برای چگونگی دریافت این وام و خرید خانه هستند.

    وی ادامه داد:در واقع متقاضیان بازار مسکن با جستجو در آگهی‌های املاک به دنبال خانه‌ای هستند که با وام 60 میلیون تومانی بتوان آن را خریداری کرد، البته به نظر می‌رسد با نرخ‌های کنونی بازار مسکن، انتخاب‌های آنها محدود باشد هر چند باید به این متقاضیان حق داد چرا که معتقدند پول مسکن را خدا می رساند و اگر با این وام 50 درصد قیمت یک ملک تامین شود مابقی را خدا خواهد رساند.

    کارشناسان مسکن معتقد هستند حال که دولت در سیاست‌های جدید خروج از رکود، برنامه تقویت تقاضا را در پیش گرفته است.در بخش مسکن نیز شرایط برای افزایش مبلغ تسهیلات فراهم شده است تا پیشنهادهای وزارت راه و شهرسازی پس از ماه‌ها به نتیجه برسد. هر چند تا پیش از این بانک مرکزی به‌دلیل مراقبت از سیاست‌های کنترل تورم در چند نوبت پیشنهاد افزایش مبلغ وام مسکن را ارائه داد اما بانک مرکزی از آن حمایت نکرده بود.

    مردم منتظر اعلام اقساط وام 60 میلیونی/خرید واحدهای 100 تا 120 میلیونی در تیررس

    صمیمی یکی دیگر از مشاوران املاک در منطقه 18 است که می گوید:در حال حاضر، نرخ هر مترمربع آپارتمان نوساز در مناطق متوسط و رو به پایین شهر تهران از متری 3 میلیون تومان شروع می‌شود و حتی تا حدود 3 میلیون و 800 هزار تومان هم پیش می‌رود؛ بنابراین برای خرید یک آپارتمان 100 متری باید 300 میلیون تومان پرداخت شود که فقط برای 60 میلیون تومان از این مبلغ می‌توان از وام مسکن استفاده کرد و مابقی باید از محل پس انداز خریداران تامین شود.

    وی ادامه داد:پس این وام 60 میلیون تومانی برای واحدهای کوچک و چند سال ساخت با قیمت هر متر مربع دو میلیون تومان مناسب است.

    وی گفت:این روزها متقاضیان زیادی برای تهیه و کسب اطلاع از وام 60 میلیونی و میزان اقساط ان به بنگاه املاک مراجعه می کنند اما ما با اعلام اینکه از میزان اقساط آن هنوز بی اطلاع هستیم آنها را به خرید مسکن در حد 100 تا 120 میلیون تومان با تهیه وام 60 میلیونی تشویق می کنیم.

    *برای تهیه وام 60 میلیونی 10 میلیون پول نیاز است

    سلامتیان یکی دیگر از مشاوران املاک جنوب تهران می گوید: خرید آپارتمان هایی با متراژ 80 تا 100 متر با وام 60 میلیونی در محلات متوسط رو به پایین بعید به نظر می‌رسد اما شاید متقاضیانی که به دنبال خرید خانه‌های کوچک تر و چند سال ساخت هستند، بتوانند آپارتمانی را خریداری کنند، بنابراین اگر خانواده‌ای یک واحد 40 متری خریداری کند باید 120 میلیون تومان بپردازد که در واقع نیمی از این مبلغ توسط وام 60 میلیونی مسکن پوشش داده می شود.

    وی افزود: در حال حاضر برای وام 45 میلیون تومانی مسکن باید حدود 7 میلیون تومان از فرابورس اوراق خریداری شود و اگر وام 60 میلیون تومانی بخواهد تهیه کند حداقل باید 10 تا 11 میلیون تومان هزینه کند پس در واقع خریدار باید حدود 70 میلیون تومان برای خرید این واحد 40 متری در اختیار داشته باشد تا بتواند با استفاده از وام 60 میلیون تومانی مسکن، یک واحد 40 متری با قیمت هرمترمربع 3 میلیون تومان در یکی از محلات رو به پایین شهر تهران را خریداری کند.

    *حذف یک طبقه تشویقی ساخت و ساز را کاهش داده است

    جهانبخش مالکی یکی دیگر از مشاوران املاک در منطقه 19 معتقد است که وام 60 میلیونی تنها برای واحدهای کوچک و زیر 50 متر مناساب خواهد بود اما قطعا این وام برای واحدهای بزرگ که هر متر آن 3 میلیون تومان است نمی تواند چندان تاثیرگذار باشد.

    وی با اشاره به اینکه این وام 60 میلیون تومانی می تواند 40 درصد قیمت یک واحد مسکونی کوچک و در حد 100 تا 120 میلیون تومان را تا حدودی پوشش دهد و قدرت خرید متقاضی را بالا ببرد گفت:به نظر بنده بهترین روش برای بالا بردن قدرت خرید مسکن این است که بانکها 40 درصد قیمت کارشناسی یک ملک را وام بدهند کاری که در تمام دنیا تا 80 درصد هم وام پرداخت می شود.

    مالکی گفت:این روزها بحث وام 60 میلیونی جنب و جوش زیادی میان متقاضیان واحدهای کوچک ایجاد کرده است اما بنده معتقد هستم تا زمانی که نرخ سود بانکها کاهش نیابد مسکن از این حالت رکودی خود خارج نمی شود.

    وی ادامه داد: متاسفانه حذف ساخت یک طبقه تشویقی از سوی شهرداری ها باعث شده تا برخی از سازندگان که با تجمیع چند واحد مسکونی اقدام به ساخت و ساز می کردند دیگر برای ساخت مسکن اقدام نکنند که این خود در آینده موجب کاهش عرضه مسکن خواهد شد.

    براساس این گزارش، تجربه کشورهای توسعه یافته نشان می‌دهد که اغلب وام های مربوط به خرید مسکن، حدود 80 درصد از قیمت تمام شده را پوشش می‌دهد در حالیکه این رقم در ایران در خوشبینانه ترین حالت برای واحدهای کوچک حدود 50 درصد را پاسخگو است.

    در این باره، مسئولان وزارت راه و شهرسازی معتقدند که وام 60 میلیون تومانی در درازمدت بر بازار مسکن اثر گذار است و تاثیر کوتاه مدتی در رونق مسکن ندارد.

    علی چگنی گفته بود این مصوبات در بلندمدت خوب است و به سمت هدف وزارت راه و شهرسازی که افزایش توان خریداران است، می رود اما در کوتاه مدت تاثیر چندانی ندارد.

    بنابر اعلام دفتر برنامه‌ریزی و اقصاد مسکن، ثبات نسبی قیمت مسکن در شرایطی ادامه داشته که نرخ تورم عمومی با وجود سیر نزولی طی دو سال اخیر، همواره بالغ بر 11 درصد بوده است، لذا قیمت حقیقی مسکن به صورت مداوم کاهش یافته و حباب قیمت مسکن تخلیه شده است.

    کارشناسان مسکن ایجاد حباب را منجر به کاهش قدرت خرید مردم، رکود و مشکلات تولید و اشتغال در بخش مسکن می دانند و می گویند بخش مسکن می‌تواند حدود 1200 شغل ایجاد کند که ظرفیت بالایی برای اشتغال است اما نوسانات همواره اشتغال در این بخش را دچار چالش می‌کند.

    دفتر برنامه ریزی و اقتصاد مسکن همچنین اعلام کرده است: در صورت ادامه ثبات قیمت مسکن در سال 1394 ، سیر نزولی قیمت حقیقی مسکن همچنان ادامه می یابد به طوری که قیمت حقیقی مسکن (قیمت اسمی تعدیل شده با شاخص تورم عمومی) در شهریور ماه سال 1394 برابر با قیمت اسمی مسکن در فرورین ماه سال 1390 است.

    در شرایطی که دولت طی روزهای اخیر بسته "سیاست‌های دولت برای تسریع در رونق اقتصادی" را رونمایی کرده و در این بسته با اشاره به مشکل رکود مسکن، بر ضرورت نوسازی بافت‌های فرسوده تاکید شده و نیز در حالی که ظاهرا قیمت مسکن به قدرت خرید متقاضیان نزدیک می‌شود دولت باید مراقبت کند تا قیمت مسکن مجددا با جهش مواجه نشود.

    پس تقاضای بالقوه‌ای برای مسکن در کشور وجود دارد، اما به دلیل اینکه مردم پول ندارند این تقاضا بالفعل نمی‌شود و اگر با سیاست درست، پولی به این بخش تزریق شود، سایر بخش‌ها را نیز به حرکت در خواهد آورد. رونق ساخت و ساز در بازار مسکن می‌تواند صنایع وابسته ساختمانی که از مهمترین صنایع کشور هستند را نیز به حرکت وادارد.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر اعتبار  ( https://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو