عصر بازار

رئیس ستاد زکات کشور:

مالیات جای زکات را نمی‌گیرد

عصر اعتبار- رئیس ستاد زکات کشور گفت: در موارد مصرف زکات، باید اولویت‌ها را رعایت کرده و اصل را بر مصرف برای فقرا اختصاص دهیم.

مالیات جای زکات را نمی‌گیرد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، آیت‌الله حسن عالمی در جلسه شورای زکات استان همدان، با بیان این‌که «اکثر ائمه جمعه از موارد مصرف زکات گلایه داشتند» اظهار کرد: طبق مصوبه اخیر شورای مرکزی زکات در تقسیم‌بندی موارد مصارف زکات، 60 درصد به فقرا و 40 درصد به ساخت ابنیه اختصاص یافته است.

    عالمی زکات را فریضه اصلی دانست که شرط قبولی همه عبادات حتی نماز است و گفت: در کمتر استانی شاهد هستیم که ستادهای زکات آنها از اعتبارات دولتی جذب داشته باشند در حالی که استان همدان این جذب را داشته و این موضوع نشان‌دهنده توجه ویژه استان به امر زکات است.

    وی آمارهای ارائه شده را تنها مربوط به کمیته امداد امام خمینی(ره) عنوان کرد و گفت: مردم از گذشته مبادرت به دادن زکات داشتند و الان نیز از راه‌های گوناگون، زکات خود را پرداخت می‌کنند.

    رئیس ستاد زکات کشور تصریح کرد: زکات و مالیات دو امر جداگانه بوده و نمی‌توانند جای یکدیگر را بگیرند و هر یک جای خود را دارد.

    وی موارد شامل زکات را نقدین، انعام ثلاثه و غلات اربع عنوان کرد و گفت: با توجه به نیازهای جدیدی که در جامعه پدید آمده، باید بررسی شود که آیا این موارد جبران‌کننده آسیب‌دیدگان است یا خیر؟ و مراجع توجه کنند که آیا انتظاری که جامعه از زکات دارد، حاصل می‌شود یا خیر؟

    وی تاکید کرد: موضوع اضافه شدن مواردی که زکات به آنها تعلق می‌گیرد باید به بحث و بررسی گذاشته شود تا به مقصد و هدفی که از زکات انتظار می‌رود، دست پیدا کنیم.

    عالمی خاطرنشان کرد: مصرف زکات باید زیرنظر ائمه جمعه باشد و کمیته امداد خمینی(ره) موارد مصرفی را به ائمه جمعه ارائه دهد و در صورت تایید آنها مصرف شود.

    همچنین مدیرکل امور اجرایی زکات کشور در این جلسه گفت: مسیر هزینه‌کرد زکات باید در سمت‌وسویی قرار داشته باشد که منجر به فقرزدایی در جامعه اسلامی شود.

    حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی دهقان اظهار کرد: جمع‌آوری زکات امر دشواری است اما هزینه کردن آن به مراتب دشوارتر است و باید به گونه‌ای مصرف شود که منجر به فقرزدایی در جامعه شود.

    وی با اشاره به رویکرد مقام معظم رهبری در رابطه با فقرزدایی، ادامه داد: فقر تنها فقر مالی نیست و ما با فقرهایی همچون فقر فرهنگی و اعتقادی نیز در کنار فقر مادی مواجه هستیم که زندگی بسیاری از مردم را درگیر خود کرده است و باید در رفع این فقرها در جامعه تلاش شود.

    دهقان تاکید کرد: براساس رویکرد جدید ستاد زکات، 60 درصد موارد مصرفی زکات به فقرا و 40 درصد به امور پروژه‌ای اختصاص یافته است.

    وی با بیان این‌که «استان همدان در بحث زکات بسیار موفق عمل کرده است» افزود: در تمام دنیا افراد به فقر مالی بی‌توجه نیستند و برای رفع آن در دنیا تلاش می‌کنند پس تفاوت کشور ما با سایر نقاط دنیا باید در رفع گونه‌های دیگر فقر باشد و بتوانیم روزی علاوه بر جشن نیکوکاری، جشن عقلی، جشن استقلال و خودکفایی مردم از صدقه و زکات را برگزار کنیم.

    مدیرکل امور اجرایی زکات کشور با تاکید بر فرهنگ‌سازی زکات در جامعه، تصریح کرد: اگر مردم از آثار و برکات و نتایج زکات در جامعه و در زندگی خود آگاه باشند و بدانند که زکات دادن باعث افزایش مهرورزی، همدلی، عشق و محبت در جامعه می‌شود، خود مشتاقانه به دنبال این خواهند بود که زکات بدهند.

    وی زکات را باعث تطهیر و پاکی جامعه دانست و گفت: زکات 32 بار به صورت مستقیم و 27 بار در کنار نماز در قرآن ذکر شده است، باید آرام آرام فرهنگ زکات را در درون بچه‌های خود و در مدارس پیاده کنیم تا شاهد نمایان شدن این موضوع در خانواده و اجتماع خود باشیم.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر اعتبار  ( https://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو