عصر بازار

یک کارشناس مطرح کرد

چرا می‌گویند قیمت مسکن به کف رسیده است؟

عصر اعتبار- یک کارشناس، اعلام آمار مبنی بر رسیدن قیمت مسکن به کف را ایجاد جو روانی برای خروج مسکن از رکود و حل مشکل اشتغال عنوان کرد.

چرا می‌گویند قیمت مسکن به کف رسیده است؟
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، اخیرا بانک مرکزی اعلام کرده در مهرماه سال جاری متوسط قیمت خرید و فروش یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران 3.9 میلیون تومان بوده که نسبت به ماه قبل 0.5 و نسبت به ماه مشابه سال قبل 0.9 درصد افزایش یافته است.

    در این خصوص یک کارشناس مسکن اظهار کرد:براساس اعلام بانک مرکزی میانگین قیمت خانه بین 3 تا 8 میلیون تومان است. حال آن‌که هزینه ساخت بین یک تا 2 میلیون تومان است و مابقی این قیمت متعلق به سود سازندگان و قیمت زمین است و تا زمانی که این دو مولفه با شرایط اقتصادی کشور در تعادل قرار نگیرند نمی‌توان گفت قیمت مسکن به کف واقعی خود رسیده است.

    محمد عدالت‌خواه افزود: در گذشته با توجه به این‌که قیمت مسکن مرتب بالا می‌رفت و سود بیشتری نسبت به سایر بخش‌های اقتصاد داشت، عده‌ای به ساختمان‌سازی مشغول شدند و به سودهای کلان عادت کردند اما جامعه باید این عادت غلط را کنار بگذارد.

    وی تاکید کرد: اگر دولت به خاطر ایجاد اشتغال و رفع رکود مسکن مرتب بگوید قیمت‌ها به کف رسیده یا برخی تشکیلات قصد احتکار مسکن را دارند و بعدا تکذیب کنند قیمت مسکن هیچ‌گاه به کف واقعی خود نمی‌رسد.

    این کارشناس اقتصادی مسکن با بیان این‌که دولت اجازه بدهد بازار تعیین کند قیمت خانه به کف رسیده یا خیر، افزود: این راه حل درستی نیست که به بازار جو بدهیم بلکه قیمت مسکن، سود سازندگان و ارزش زمین باید منطقی شود. در آن صورت می‌توانیم بگوییم قیمت مسکن واقعی شده است.

    عدالت‌خواه خاطرنشان کرد: این‌که ملاکمان قیمت‌های گذشته باشد و نسبت به آن بگوییم قیمت مسکن ساکن شده منطقی نیست. کدام منطق می‌گوید اگر مدتی قیمت‌ها ثابت بود به کف رسیده است؟ این شایعات از نظر روانشناسی روی بازار اثر منفی دارد و به نفع مصرف‌کنندگان نیست بلکه به نفع مالکان است.

    بانک مرکزی در نتیجه آمار و ارقامی که از بازار مسکن در مهرماه منتشر کرد در تحلیلی اعلام کرده است که بررسی تغییرات قیمت مسکن در تهران در ماه‌های اخیر بیانگر آن است که علی رقم کاهش حجم معاملات نسبت به دوره مشابه سال قبل ثبات نسبی قیمت‌ها در بازار برقرار است؛ بنابر این با توجه به اینکه قیمت مسکن در دو سال اخیر تغییر چندانی نداشته، وضعیت فعلی تا حدودی بیانگر کف قیمت مسکن در بازار تهران است. بر این اساس ماه‌های پیش رو، زمان مناسبی برای ورود خریداران مصرفی بازار مسکن ارزیابی می شود.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر اعتبار  ( https://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو