عصر بازار

پیوستن به سازمان تجارت جهانی تکلیف اقتصاد ایران را روشن می کند

عصر اعتبار- دبیرکل انجمن صادرکنندگان صنعتی، معدنی و خدمات مهندسی ایران با تاکید براینکه باید زیرساخت های لازم برای پیوستن به سازمان تجارت جهانی را سریعتر فراهم کنیم، گفت: پیوستن به این سازمان بین المللی تکلیف اقتصاد ایران را برای همیشه روشن خواهد کرد.

پیوستن به سازمان تجارت جهانی تکلیف اقتصاد ایران را روشن می کند
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایرنا، رحمان پورقربان مهمترین دستآورد پیوستن به سازمان تجارت جهانی(WTO)برای ایران را روشن شدن وضعیت اقتصادی کشور برشمرد و افزود: سازمان تجارت جهانی این امکان را برای ما فراهم خواهد کرد تا فعالیتهای اقتصادی براساس نظم آن سازمان شکل گیرد و وظیفه هر کس مشخص بوده و براساس آن عمل کند.
    وی با اشاره به اینکه اکنون وضعیت اقتصادی کشور مشخص نیست و نمی توان فهمید جایگاه بخش خصوصی در فعالیت های اقتصادی کجاست و وظیفه سایر بخش ها چیست، گفت: پیوستن به سازمان تجارت جهانی و پیروی از نظم و نسق آن میزان دخالت هر نهاد در فعالیت های اقتصادی را روشن خواهد کرد و هر نهاد براساس آن عمل کرده از دخالت در سایر بخش ها منع خواهد شد.
    پورقربان با بیان آنکه کشورهای متعددی در جهان به سازمان تجارت جهانی پیوسته و وضعیت بسیار خوبی در اقتصاد خود ایجاد کرده و از منافع آن بهره مند شده اند، تصریح کرد: ایران اکنون عضو ناظر این سازمان بین المللی است و به دلیل فراهم نبودن زیرساخت ها هنوز نتوانسته عضو دائم سازمان تجارت جهانی شده و از مزایای آن بهرمند شود.
    دبیرکل انجمن صادرکنندگان صنعتی، معدنی و خدمات مهندسی ایران با توجه به شرایط اقتصادی کشور باید هرچه سریعتر زیرساخت های لازم برای پیوستن به سازمان تجارت جهانی را فراهم کنیم، افزود: روشن شدن وضعیت بانکی و سودهای بانکی یکی از اساسی ترین مسایلی است که باید برای این امر مورد توجه جدی قرار گیرد.
    وی روشن شدن نرخ بهره را برای پیوستن به سازمان تجارت جهانی ضروری دانست و گفت: باید مسایل مربوط به عرضه و تقاضا در کشور نیز مورد توجه جدی قرار گیرد.
    پورقربان با تاکید بر اینکه خودداری دولت از تعیین قیمت و قیمت گذاری ها از مواردی است که می تواند روند پیوستن به سازمان تجارت جهانی را تسهیل کند، اضافه کرد: اینها مسایلی است که باید هرچه زودتر تکلیف آنها روشن شود تا بتوانیم در سازمان تجارت جهانی جایگاهی کسب کنیم.
    کارشناس اقتصادی ایران خواستار روشن شدن تکلیف اقتصاد که اگر براساس اقتصاد آزاد است چارچوب های آن رعایت شود و اگر بر اساس مکاتب دیگر است نیز براساس آن عمل گردد، گفت: اکنون اقتصاد ایران معلوم نیست از کدام مکتب اقتصادی پیروی می کند و این مانع اساسی برای بهره مندی از مزایای سازمان تجارت جهانی خواهد بود.
    وی تاکید کرد: باید تکلیف اقتصاد خود را کاملا روشن کرده و براساس چارچوب های آن عمل کنیم تا در جهان براساس آن مدل اقتصادی شناخته شویم و فعالیت های اقتصادی خود را پیش ببریم.
    پورقربان با تاکید براینکه پیوستن ایران به سازمان تجارت جهانی موجب خواهد شد تکلیف اقتصادی خود را روشن کند، عنوان کرد: در صورت پیوستن به این سازمان علاوه بر برخورداری از مزایای متعدد آن مراودات تجاری مان با جهان بیش از گذشته برقرار خواهد شد.
    دبیرکل انجمن صادرکنندگان صنعتی، معدنی و خدمات مهندسی ایران با بیان اینکه نمی توانیم با محصور کردن خود از روند تجارت جهانی محروم باشیم، گفت: آماده ایم برای برطرف شدن مشکلات پیش رو کمک کار دولت باشیم.
    وی توافق اخیر ایران و رفع تحریم های بین المللی را مهمترین عامل در تسریع روند ایران به سازمان تجارت جهانی دانست و افزود: بخش خصوصی آماده همکاری با دولت برای سرعت دادن به کارها است.
    گفتنی است، پس از حدود 9 سال سرانجام در نشست پنجم خرداد ماه در شهر ژنو سوئیس، تقاضای عضویت ایران پذیرفته شد. سازمان تجارت جهانی به اجماع با مذاکرات در مورد پیوستن ایران به این سازمان موافقت کرد و 148 کشور عضو از جمله آمریکا که مخالف عمده پیوستن ایران به این سازمان بود، به اجماع به پیشنهاد ایران برای عضویت پاسخ مثبت دادند. ایران اکنون عضو ناظر سازمان تجارت جهانی است که نخستین مرحله از روندی نسبتا طولانی و از نظر فنی و کارشناسی پیچیده است و در نهایت می تواند به عضویت کامل و رسمی جمهوری اسلامی ایران در سازمان تجارت جهانی بیانجامد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر اعتبار  ( https://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو