عصر بازار

۳ دلیل عمده ضعف مدیریت مالی

چرا نمی‌توانیم پس‌انداز کنیم؟

عصر اعتبار- شاید بسیاری از افراد، نابرابری دستمزد و حقوق را بیش از عادات شخصی، عاملی مهم در ناتوانی از پس‌انداز کردن عنوان کنند؛ اما شما نباید اجازه دهید این توجیه باعث شود خودتان را گول بزنید.

چرا نمی‌توانیم پس‌انداز کنیم؟
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۴ - ۲۲:۵۵:۰۰

    به‌گزارش پایگاه خبری «عصراعتبار» به نقل از اقتصادنیوز، حتی وقتی هم که در مرز ورشکستگی یا بی‌پولی باشید، بازهم می‌توانید راهی برای پس‌انداز پیدا کنید. با حذف هزینه‌های غیرضروری، کم کردن وعده‌های غذایی رستوران و محدود کردن بودجه و متعهد ماندن به آن، می‌توانید پس‌انداز خود را افزایش دهید.

    به‌گزارش پایگاه اینترنتی چیت‌شیت، به نظر می‌رسد برخی افراد اهمیتی نمی‌دهند که چه تعداد مقاله درباره پس‌انداز خوانده و چه تعداد توصیه و پند راجع به آن شنیده باشند؛ به‌طور قطع، خواسته‌های امروز آنها بر نیازهای فردایشان می‌چربد. اما اگر شما با وجود حقوق و درآمد ثابت، بدهی‌های معوق دارید و عمدتا انتخاب‌های مالی اشتباه می‌کنید، احتمال اینکه به یک پس‌اندازکننده بد باشید، زیاد است.

    برای درک بهتر این مساله که چرا نمی‌توانید مقداری از درآمد خود را پس‌انداز کنید، سه دلیل و اشتباه مهم را به شما خاطرنشان می‌شویم. وقتی متوجه شدید کجای کار را اشتباه رفته‌اید، این مساله به شما کمک می‌کند تا در نهایت اشتباهات خود را اصلاح کنید.

    ارتقای مرفهانه سبک زندگی
    وقتی پاداش یا اضافه حقوق می‌گیرید، نخستین فکری که به ذهن‌تان خطور می‌کند این است که بیرون رفته و از خرج کردن پول لذت ببرید. اما خرید احساسی و هیجانی، یکی از خطرناک‌ترین عادت‌های مشتریان است که این مساله با رسیدن یک پول غیرمنتظره و بادآورده تشدید می‌شود. این همان چیزی است که افراد را وارد چرخه خطرناک و غیر ضروری می‌کند که این چرخه از این حقوق تا حقوق بعدی تکرار و تکرار می‌شود. شاید با خودتان فکر کنید که افزایش ثروت راهی برای کسب شهرت و مکنت اجتماعی است، اما درعوض، بهتر است از ثروت تازه کسب کرده خود برای شکستن عادت‌های قدیمی و اشتباهی خود استفاده کنید. اگر بتوانید در برابر وسوسه خرج کردن کل درآمدتان مقاومت کنید، قطعا خواهید فهمید که اندکی امنیت مالی، بیش از ارتقای سبک زندگی به شما آزادی عمل می‌بخشد.

    تعلل کردن
    برای اینکه اول از همه حق خودتان را بپردازید، یک دلیل اصلی وجود دارد که این دلیل قانون طلایی مدیریت مالی شخصی است. دلیل آن این است که اگر افراد از همین حالا پس‌انداز نکنند، هرگز نمی‌توانند این کار را بکنند. ایده اصلی در این شیوه این است که درصدی از حقوق دریافتی خود را برداشته و پس‌انداز کنید و مابقی آن را برای پرداخت بدهی‌ها، قبوض و سایر هزینه‌های زندگی اختصاص دهید. افرادی که پس‌اندازکننده خوبی نیستند، اغلب آدم‌های تنبلی هستند و مدام به خودشان می‌گویند: «بعدا پس‌انداز می‌کنم»؛ برای این افراد، پس‌انداز خودکار بهترین شیوه است به‌طوری‌که بخشی از حقوق ماهانه آنها به‌صورت خودکار روانه حساب پس‌انداز می‌شود و آنها هیچ راهی جز پس‌انداز ندارند. بنابراین نمی‌توانند به بهانه‌های مختلف‌پس‌انداز کردن را به تعویق اندازند.

    اعتقاد به این جمله: «پس‌انداز کردن اشتباه است»
    افرادی که پس‌اندازکننده خوبی نیستند، معمولا ادعا می‌کنند که «دوست دارند در زمان حال زندگی کنند» تا آنکه خود را برای آینده‌ای که مشخص نیست آماده کنند. اما آیا تابه‌حال شده که خود را اسیر حال امروز خود کنید؟ این وضعیت بسیار کسل‌آور و غیرقابل تحمل‌تر از چیزی است که به‌نظر می‌رسد. درچنین حالتی، اگر به دلیل نداشتن مدیریت صحیح مالی، دست‌تان همیشه خالی باشد و مدام مانند فرد بی‌پولی زندگی کنید، آن‌وقت در همین لحظه حاضر هم نمی‌توانید زندگی شادی داشته باشید. اما افرادی که پس‌انداز می‌کنند، اغلب تفریحات و شادی‌های بیشتری دارند زیرا هیچ‌وقت منتظر نمی‌مانند تا حقوق خود را بگیرند و بعد خود را خوشحال کنند.

    بهتر است به‌جای اینکه تمام فکر خود را به این متمرکز کنید که الآن و اینجا چه می‌خواهید، و درصورتی‌که به آن نرسیدید، ناامید شوید، به چیزی که واقعا می‌خواهید فکر کنید. اگر مشاهده کردید که انگیزه‌های لحظه‌ای‌ شما فورا رنگ باخت، آن وقت است که می‌بینید اهداف بزرگ به شما انگیزه می‌دهند. در این هنگام می‌بینید که پس‌انداز کردن دیگر خسته‌کننده و بیهوده نیست بلکه بلیت شما به سمت آزادی مالی است.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر اعتبار  ( https://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی