عصر بازار

ارزش سهام، طلا، دلار و نفت افت کرد

هراس دو عاملی در بازارهای جهانی

عصر اعتبار- بازارهای جهانی هفته جدید کاری را با دو خبر قدیمی آغاز کردند. ادامه ترس برخی بازارها از افزایش نرخ بهره وجوه فدرال آمریکا در آینده نزدیک و همچنین تداوم نگرانی درباره کاهش رشد اقتصادی چین، روز دوشنبه بسیاری از بازارها را تحت‌تاثیر قرار داد.

هراس دو عاملی در بازارهای جهانی
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۴ - ۰۰:۳۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصراعتبار» به نقل از دنیای اقتصاد، صبح دوشنبه، در حالی که نگرانی درباره روند رشد دومین اقتصاد بزرگ جهان -که با انتشار گزارش تازه از شاخص مدیران خرید چین تشدید شده- بازارهای سهام آسیا را تحت فشار قرار داده بود، بازارهای سهام اروپایی نیز با نگرانی‌هایی مشابه رو به افت گذاشتند. همزمان بهای نفت خام نیز به دلیل نگرانی معامله‌گران این بازار از کاهش تقاضای غول اقتصادی آسیا، با افت مواجه شد. کاهش ریسک‌پذیری در بازارهای جهان به طرز جالبی دلار ایالات‌متحده را نیز متاثر کرد تا شاخص دلار با افت روبه‌رو شود؛ اما افت شاخص دلار نتوانست، بهای فلز زرد را بالا ببرد؛ چراکه طلا تحت‌تاثیر چند عامل کاهشی قرار داشت. در حالی که احتمال افزایش نرخ‌های بهره فدرال رزرو در نشست ماه دسامبر کمیته بازار آزاد فدرال رزرو فشار روی طلا را تشدید کرده، کاهش رشد چین که بزرگ‌ترین مصرف‌کننده طلا در جهان است هم معامله‌گران فلز زرد را در نگرانی نگه داشته است. صبح دوشنبه علاوه‌بر این دو عامل، کاهش بهای نفت خام نیز به ضرر طلا عمل کرد.

    هر اونس فلز زرد که هفته گذشته با 23 دلار افت به قیمت 1141 دلار رسیده بود، روز گذشته تا ساعت 7 شب به وقت تهران به بهای 1134 دلار رسید که کمترین بها در یک ماه گذشته بود، گرچه هم‌اکنون که شما این گزارش را می‌خوانید ممکن است قیمت متفاوتی به‌عنوان قیمت نهایی نخستین روز کاری هفته رقم خورده باشد. این روند در حالی رقم خورد که میان کارشناسان حرفه‌ای و سرمایه‌گذاران خرد درباره روند کوتاه‌مدت بازار فلزهای گرانبها، اختلاف‌نظر به وجود آمده است. در آخرین نظرسنجی پایگاه اینترنتی کیتکو از مخاطبان، 272 نفر شرکت کرده‌اند که از این میان 154 نفر معادل 57 درصد، افزایش و 90 نفر معادل 33درصد کاهش قیمت‌ها را پیش‌بینی کرده‌اند. 28 نفر معادل 10 درصد نیز نظری خنثی داشته‌اند؛ اما کارشناسان حرفه‌ای بازار فلزهای گرانبها، چنین حس افزایشی را بازتاب نداده‌اند. در نظرسنجی جدید کیتکو از کارشناسان، 17 نفر شرکت کرده‌اند که از این میان 10 نفر معادل 59 درصد، کاهش و 6 نفر معادل 35 درصد، افزایش قیمت‌ها در هفته کاری جاری را پیش‌بینی کرده‌اند. یک نفر معادل 6 درصد پاسخ‌دهندگان نیز نظری خنثی داشته ‌است.

    تحلیلگران اقتصادی «اینوستینگ» بر این باورند که قیمت جهانی طلا در روزهای آینده تحت‌تاثیر گمانه‌زنی‌های مربوط به افزایش نرخ بهره فدرال رزرو آمریکا در ماه‌های آینده و انتشار آمارهای مهم اقتصادی این کشور از جمله گزارش بازار اشتغال و نرخ بیکاری قرار خواهد داشت. به گزارش سایت طلا به نقل از این پایگاه اینترنتی، گمانه‌زنی‌های مربوط به افزایش نرخ بهره فدرال رزرو در نشست دسامبر تاثیر زیادی بر افت شدید قیمت طلا در روزهای کاری گذشته داشته است. فدرال رزرو آمریکا در پایان نشست دو روزه خود در ماه اکتبر تصمیم گرفت تا نرخ بهره را بدون تغییر حفظ کند؛ ولی برای نخستین بار از سال 1999 میلادی به‌طور مستقیم به احتمال افزایش نرخ بهره در نشست آتی اشاره کرد. پیش از انتشار بیانیه فدرال رزرو آمریکا بسیاری از سرمایه‌گذاران و تحلیلگران اقتصادی معتقد بودند که فدرال رزرو در مارس 2016 میلادی نرخ بهره را افزایش خواهد داد.

    نرخ بهره آمریکا از سال 2006 میلادی تاکنون افزایش نیافته است. اکنون گمانه‌زنی‌های زیادی درخصوص زمان افزایش نرخ بهره فدرال رزرو مطرح شده و این گمانه‌زنی‌ها تاثیر زیادی بر روند نوسانات ارزش دلار و قیمت طلا داشته است. تازه‌ترین تحلیل فنی «اف اکس استریت» هم نشان می‌دهد که قیمت طلا پس از کاهش قابل‌توجه هفته گذشته احتمالا در روزهای آینده نیز با افت بیشتری روبه‌رو خواهد شد. این پایگاه اینترنتی نوشته که سخنرانی روز چهارشنبه جنت یلن، رئیس فدرال رزرو آمریکا در نشست استماع سنا نیز تاثیر زیادی بر روند نوسانات ارزش دلار و قیمت طلا دارد. اف اکس استریت صبح دوشنبه نوشت که سطح مقاومتی قیمت طلا در شرایط کنونی 1142 دلار است و اگر این سطح شکسته شود قیمت طلا تا 1149 دلار افزایش خواهد داشت. سطح حمایتی قیمت طلا نیز 1133 دلار است و اگر این سطح شکسته شود قیمت طلا تا 1131 دلار کاهش می‌یابد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر اعتبار  ( https://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی