عصر بازار

پیروزی قاطع «عدالت‌وتوسعه» با اقتصاد ترکیه چه کرد؟

اقتصاد پساانتخابات ترکیه در ۴ نمودار

عصر اعتبار- بعد از پیروزی قاطع حزب عدالت و توسعه در انتخابات پارلمانی ترکیه -که روز گذشته برگزار شد- بازارها، لیر و رئیس‌جمهور اردوغان امروز را در اوج به سر بردند.

اقتصاد پساانتخابات ترکیه در ۴ نمودار
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از بلومبرگ،‌ حزب عدالت و توسعه ترکیه با کسب اکثریت ارا در دومین انتخابات این کشور در سال 2015 به برتری رسید. رجب طیب اردوغان به جای ایجاد دولت ائتلافی بعد از انتخابات بی‌نتیجه 5 ماه گذشته این کشور، برگزاری انتخابات جدید را خواستار شده بود.

    رای 49 درصدی حزب عدالت و توسعه در انتخابات دیروز، منجر به کسب 316 کرسی از پارلمان ترکیه شد. اردوغان،‌ نخست‌وزیر ترکیه در سال‌های 2003 تا 2014 و رهبر حزب عدالت و توسعه، از آگوست 2014 به عنوان رئیس جمهور این کشور انتخاب شده است و به دنبال گسترش قدرت ریاست‌جمهوری است.

    با این حال به دلیل کسب کمتر از 330 کرسی مجلس همچنان مجبور است این درخواست را به رفراندوم بگذارد.


    بر اساس این گزارش، سرمایه گذاران از خبر پیروزی حزب عدالت و توسعه استقبال کردند، شاخص بورس استانبول با رشد شدید 5 درصدی در صبح دوشنبه مواجه شد.

    خوش‌بینی ها در بازار ارز نیز منعکس شد. جایی که لیر ترکیه در برابر دلار به شدت تقویت شد و با ثبت رشد 3.87 درصدی بیشترین رشد خود را از ماه می تجربه کرد. با وجود صعود امروز و رشد متوسط هفته های آخر کمپین‌های انتخاباتی،‌ لیر در سال 2015 افتی 21 درصدی در برابر دلار داشته است.

    بسیاری از سرمایه‌گذاران با روی کار آمدن دوباره حزب عدالت‌و‌توسعه ترکیه صاحب فرصت خواهند شد، ولی این احساس برای تمامی شرکت‌های بزرگ ترک مشترک نخواهد بود. سهام واحدی از شرکت معدنی کوزا-ایپک با نزول ناگهانی قیمت در روز دوشنبه مواجه شد.

    کوزا-ایپک به تامین مالی توسط فتح‌الله گولن متهم است. گولن که در گذشته از متحدان رئیس جمهور بوده، در حال حاضر از مخالفان اردوغان و متهم به فساد مالی و رهبری سازمان‌های تروریستی است. واحدهای معدن و فلزات شرکت کوزا-ایپک در روز دوشنبه با سقوط شدیدی مواجه شدند.

     

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر اعتبار  ( https://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو