عصر بازار

بازی دولتی‌ها با تیغ دولبه

افزایش نرخ ارز در بازار برنامه‌ریزی شده است

عصر اعتبار- یک کارشناس اقتصادی با بیان اینکه علائم اقتصادی نشان می‌دهد دولت و بانک مرکزی با هدف توسعه صادرات سیاست افزایش نرخ ارز را در دستور کار قرار داده‌اند، گفت: با توجه به اینکه قیمت‌ کالا و خدمات در ایران به نرخ ارز گره خورده است، یکی از نتایج این سیاست افزایش نرخ تورم خواهد بود.

افزایش نرخ ارز در بازار برنامه‌ریزی شده است
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از فارس، محمود الهیاری  با بیان اینکه اگر مکانیزم‌های اقتصادی کارکرد بهینه داشته باشد، در تمامی بخش‌های اقتصادی و بازارها تعادل خواهیم داشت، اظهارداشت: در تمام دنیا نرخ ارز مبتنی بر قدرت توازن خرید است.

    وی افزود: این تئوری اقتصادی می‌گوید نرخ ارز تابعی است از نسبت شاخص‌های بهای مصرف کننده‌ای کالاهایی که بین کشورها تبادل می‌شود، به بهای ارز خارجی. به عبارت دیگر اگر بتوانید در اقتصاد سطح عمومی قیمت‌ها را کنترل کنید لزوما نباید در نرخ ارز تغییر معنادار ایجاد شود.

    این اقتصاددان تصریح کرد: براساس این تئوری وقتی نرخ تورم روند نزولی دارد پس مبنایی برای افزایش نرخ ارز نیست.

    این اقتصاددان با بیان اینکه در نظریه دیگری باید سه فاکتور تراز پرداخت‌های خارجی، نرخ ارز و نرخ بهره بانکی را مدنظر قرار دهید، گفت: اگر این سه بخش به خوبی عمل کنند، می‌توان یک مدل اقتصادی مناسب در نظر گرفت اما هم‌اکنون اقتصاد ما در این سه بخش به روش‌های مختلف دستخوش یک سری دخالت‌هایی است که مبنای اقتصادی و علمی ندارد.

    الهیاری اظهارداشت: اگر وضعیت تراز پرداخت‌ها، نرخ سود، نرخ ارز و توازن قدرت خرید را در نظر بگیریم می‌بینیم که هیچ کدام از اینها کارکرد منطقی ندارند.

    وی با طرح این پرسش که اگر تورم روند نزولی دارد، دلیل افزایش نرخ ارز چیست؟، گفت: دولت معتقد است رکود فعلی ناشی از کمبود تقاضاست و با توجه به اینکه تحریک عوامل موثر بر تقاضا به غیر از افزایش صادرات تورم‌زاست باید صادرات را توسعه داد.

    این کارشناس اقتصادی ادامه داد: مهمترین ابزار برای توسعه صادرات افزایش نرخ ارز است؛‌ افزایش صادرات کالا موجب مثبت شدن تراز پرداخت‌ها و افزایش رشد اقتصادی خواهد شد؛ اما اینکه این ایده یا نظر چقدر صحیح است و در چه شرایطی می‌تواند اجرا شود جای تامل دارد.

    الهیاری با بیان اینکه در اقتصاد ایران سطح عمومی قیمت‌ها با نرخ ارز گره خورده است، گفت: وقتی نرخ ارز افزایش می‌یابد به سرعت بازار واکنش نشان می‌دهد و سیکل افزایش قیمت در اقتصاد به وجود می‌آید و در نتیجه سیاست کنترل تورم و تک رقمی کردن آن را دچار خدشه می‌کند.

    وی با تاکید بر اینکه بررسی شرایط و علائم اقتصادی نشان می‌دهد دولت و بانک مرکزی چنین سیاستی را دنبال می‌کنند، افزود: به نظر می‌رسد هدف از افزایش نرخ ارز در بازار این است که ثبات نرخ ارز موجب افزایش واردات نشود و تولید ملی که قیمت تمام شده بالا یا مزیت نسبی پایینی دارد را با مشکل مواجه نکند.

    این اقتصاددان گفت: دلیل دیگر اتخاذ این رویکرد که تحریک تقاضا از محل افزایش صادرات است تا تولید افزایش یابد، تراز پرداخت‌ها مثبت شود و هدف افزایش رشد اقتصادی تحقق پیدا کند.

    وی با بیان اینکه لازمه تحقق این هدف این است عدم وجود مشکل در سایر عوامل تولید است، تصریح کرد: به دلیل مشکلات متعددی که در این سال‌ها با آن مواجه هستیم، اقتصاد ما به حالت کما رفته و به همین دلیل نگاه فعالان اقتصادی ما به نرخ ارز و خارج است، در چنین شرایطی رشد نرخ ارز موجب افزایش سطح عمومی قیمت‌ها شده و در نتیجه هدف کنترل تورم و به تبع آن مدیریت بازار دارایی‌ها از دست می‌ورد.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر اعتبار  ( https://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو