عصر بازار

خوشبینی به صنعت بیمه در پسابرجام

عصر اعتبار- در جهان امروز رشد و توسعه اقتصادی هر کشور جایگاه بین‌المللی آن را تعیین می‌کند. در این میان صنعت بیمه به عنوان یکی از شاخص‌های توسعه‌یافتگی، از سویی به عنوان یکی از نهادهای اقتصادی مطرح است و از سوی دیگر فعالیت نهادهای دیگر را پشتیبانی می‌کند، به گونه‌ای که نقش بیمه در دنیای کنونی از حالت مدیریت ریسک فراتر رفته و به یک تجارت بین‌المللی تبدیل شده است.

خوشبینی به صنعت بیمه در پسابرجام
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از اقتصادنیوز، در جهان امروز رشد و توسعه اقتصادی هر کشور جایگاه بین‌المللی آن را تعیین می‌کند. در این میان صنعت بیمه به عنوان یکی از شاخص‌های توسعه‌یافتگی، از سویی به عنوان یکی از نهادهای اقتصادی مطرح است و از سوی دیگر فعالیت نهادهای دیگر را پشتیبانی می‌کند، به گونه‌ای که نقش بیمه در دنیای کنونی از حالت مدیریت ریسک فراتر رفته و به یک تجارت بین‌المللی تبدیل شده است. در حال حاضر گروه بیمه با در اختیار داشتن 0.6 درصد از ارزش بازار سهام به عنوان یکی از گروه‌های کوچک بورسی به شمار می‌رود.

    کارشناسان بر این باورند که صنعت بیمه در سال‌های گذشته تحت تاثیر تحریم‌های سنگین در حوزه‌های مختلف و عدم همکاری شرکت‌های بین المللی با شرکت‌های داخلی شرایط نامطلوبی را سپری کرده است . با این وجود چشم‌انداز مثبت به حصول توافق جامع هسته‌ای در چند ماه گذشته رفتار این صنعت را با تغییرات مثبت مواجه و باعث روند رو به رشد در بسیاری از شرکت‌ها شده است .

    رشد پاییزه در شرکت‌های بیمه

    شاخص صنعت بیمه از ابتدای پاییز تا کنون رشد 2.6درصدی را تجربه کرده است . این در حالی است که این صنعت از ابتدای سال همچنان افت بیش از 6 درصد را در کارنامه خود دارد . بررسی  عملکرد گروه بیمه در ماه‌های مختلف سال جاری نشان می‌دهد که این صنعت در تیر ماه با بازدهی 9.6درصدی شاخص بهترین عملکرد را در سال 94 به ثبت رسانده است .

    به زعم بسیاری از کارشناسان چشم‌انداز روشن به مذاکرات هسته‌ای در این بازه زمانی با توجه به مذاکرات وین  باعث شد تا این صنعت با چشم‌اندازی مثبت به فعالیت خود ادامه دهد.

    با این وجود در دوران تحریم که اروپاییان بازار بکر ایران را از دست داده بودند ، برخى کشورها مانند امارات و عربستان بیشترین حجم سرمایه‌گذارى وبهره‌بردارى را از اقتصاد ایران داشتند. اما پیش‌بینی  لغو تحریم‌ها بخصوص در حوزه کشتی‌رانی و صنعت خودرو  این احتمال را قوت بخشید که کشورهایی با  اقتصاد‌های بزرگ جانشین مناسبى براى این کشورها باشند تا سرمایه‌هاى عظیم اقتصادى آنها به طرف ایران سرازیر شود.

    در این بین، بررسی‌های «اقتصاد نیوز» رشد 3 درصدی این صنعت را از ابتدای آبان‌ماه نشان می‌دهد که بسیاری دلیل  آن را انتشار گزارش‌های نسبتا مطلوب در نماد‌های این گروه بیان کرده‌اند. اغلب این شرکت‌ها در ماه‌های گذشته به دلیل تغییر قوانین و تعرفه‌ها درخصوص بیمه‌هاى مختلف با مشکل سود‌دهی مواجه بوده‌اند ، اما در طرف مقابل چشم‌انداز ورود سرمایه‌گذارهای خارجی و همچنین گسترش ارتباطات بین‌الملل در شرکت‌های خصوصی تا حد قابل توجه از اثر مشکلات این صنعت کاست .

    همچنین از ابتدای پاییز  از میان 6 نماد فعال این صنعت سه نماد با رشد قیمتی و سه نماد دیگر افت قیمتی را به ثبت رسانده‌اند . شرکت بیمه البرز با نماد «البرز» از ابتدای پاییز با بازدهی حدود 15.5 درصد از شرکت‌هایی به شمار می‌رود که عملکرد خوبی را در میان دیگر نماد‌های این صنعت به همراه داشته است . در مقابل  بیمه ما با نماد «ما» که زمان زیادی از ورود آن به بورس نمی‌گذرد با ثبت زیان 10درصدی (تا تاریخ  11 آبان)  بدترین عملکرد را در میان دیگر نماد‌های این صنعت داشته است .

    شرکت بیمه البرز به عنوان پربازده‌ترین نماد در این صنعت بر اساس عملکرد شش‌ماهه خود سود هر سهم خود را با تعدیل مثبت 0.7درصد،  رقم 147 ریال اعلام کرده است . بیمه ما نیز در گزارش 6 ماهه بدون تغییر قابل توجهی نسبت به قبل ، سود هر سهم خود را رقم 434ریال در نظر گرفته  و در شش ماه حدود 48درصد از آن را محقق ساخته است.

    بازدهی گروه بورسی بیمه در سال 94 به تفکیک ماه

    ماه

    بازدهی گروه بیمه (درصد)

    بازدهی نمادهای بیمه‌ای فعال در بورس از ابتدای پاییز تا یازده آبان

     

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر اعتبار  ( https://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی