عصر بازار

مسکن با برنامه کوتاه مدت از رکود خارج نمی‌‌شود

عصر اعتبار- عضو کارگروه تخصصی مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه در برنامه ششم توسعه سالانه ۹۵۰ هزار مسکن باید احداث شود، گفت: اگر چرخه اقتصادی نرمال بود قطعاً مسکن از رکود خارج می‌شد.

مسکن با برنامه کوتاه مدت از رکود خارج نمی‌‌شود
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصراعتبار» به نقل از فارس، فردین یزدانی در خصوص جلسات و نشست‌های کارگروه مسکن برای برنامه ششم توسعه گفت:در نشست کارگروه مسکن که حدود دو هفته پیش برگزار شد به تدوین برنامه و رئوس و سیاست‌گذاری و پیش‌بینی برنامه ششم توسعه پرداخته شد و قرار هم نیست که در این نشست‌ها دستور کار و یا دستورالعملی نهایی شود.

    *پیش‌بینی‌های کارگروه مسکن برای برنامه ششم توسعه

    وی در خصوص پیش‌بینی‌های کارگروه مسکن برای برنامه ششم توسعه گفت: تقریباً همان پیش‌بینی‌های طرح جامع مسکن است که ساخت مسکن را در سال کمتر از یک میلیون و در حدود 950 هزار واحد مسکونی پیش بینی کرده است.

    یزدانی در پاسخ به این سؤال که به هر حال طرح جامع مسکن در حال اجرا شدن است، گفت: بنا به امکانات دولت باید طرح جامع مسکن اجرا شود.

    عضو کارگروه تخصصی مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی در پاسخ به این سؤال که معاون مسکن و ساختمان، وزیر راه و شهرسازی اعلام کرده‌اند که دولت برای خروج مسکن از رکود برنامه‌هایی دارد، آیا این برنامه‌ همان پرداخت تسهیلات و افزایش سقف تسهیلات است، گفت: به هر حال دولت دنبال افزایش سقف تسهیلات مسکن با این موضوع که قیمت مسکن را تحت‌تأثیر قرار دهد و جهش قیمت رخ دهد نیست، حال اینکه این سقف را چه میزان از سوی سازمان مدیریت تصویب و افزایش یابد، باید منتظر ماند و دید.

    *برنامه کوتاه‌مدت برای مسکن معنی نمی‌دهد

    وی در پاسخ به این سؤال که آیا بسته 30 بندی دولت برای خروج از رکود که چند بند آن در خصوص مسکن بوده می تواند به طور مشخص تا پایان سال مسکن را از رکود خارج کند، گفت: برنامه کوتاه‌مدت برای مسکن معنی نمی‌دهد مگر اینکه سفته‌بازی (speculation) تقویت شود تا مسکن در طول شش ماه آینده از رکود خارج شود و تصور نمی‌کنم که دولت هم موافق این اقدام و تقویت سفته بازی باشد.

    *چرخه اقتصادی کشور نرمال بود مسکن از رکود خارج می شد

    یزدانی در پاسخ به این سؤال که به هر حال رکود و رونق یک امر طبیعی برای مسکن بوده و هست، اما این‌بار ظاهراً فرق می‌کند و در حال حاضر سومین سال خود را هم سپری کرده است، گفت: چون سیکل و چرخه اقتصادی کشور نرمال نیست، اگر چرخه اقتصادی نرمال بود قطعاً مسکن از رکود خارج می‌شد.

    وی در پاسخ به این سؤال که پایین بودن قدرت خرید متقاضیان مسکن چه میزان در رکود حاکم بر بازار و ساخت و ساز مسکن تأثیرگذار بوده است، گفت: قدرت خرید متقاضیان مسکن پایین است، اما به هر حال رکود مسکن و رکود صنایع نیز ناشی از پایین بودن میزان خرید است و می‌بینیم که موجودی انبارهای کارخانه‌ها بالاست و دروازه کشور هم که باز است و اجناس خارجی وارد می شود.

    وی ادامه داد: یکی از دلایل کاهش قدرت خرید متقاضیان تحریم و سیاستگذاری غلط در اقتصاد است.

    یزدانی در پاسخ به این سؤال که گفته می‌شود دلیل رکود، کنترل تورم از سوی دولت است، خاطرنشان کرد: در سال 91 که تورم خیلی بالا بود، دولت سیاست انقباضی اعمال کرد و قاعدتاً آن سیاست انقباضی و کنترل نقدینگی تورم را کنترل می‌کند، از این طرف هم نمی‌توان این ایراد را گرفت که رکود است، چون سال گذشته کشور رشد اقتصادی داشت و امسال هم به دلیل افت قیمت نفت و حل نشدن تحریم‌ها و مسائل سیاست خارجی دست به دست هم داده رکود ادامه پیدا کرده است.

    *انقباض پولی اجرا نمی‌شد، تورم بنیان کشور را به باد می‌داد

    وی ادامه داد: آن انقباض پولی را اگر دولت اجرا نمی‌کرد، تورم کل اقتصاد کشور و بنیان کشور را به باد می‌داد، پس لازم بود که جلوی رشد نقدینگی گرفته شود، بنابراین این رکودی هم که حاکم شده و خیلی نسبت به آن هشدار می‌دهند در نامه چهار نامه وزیر نشان داده شد که رکود در بخش مالی مورد توجه قرار گرفته و متأسفانه بخش تولید چندان دغدغه نبوده است.

    یزدانی گفت: در صورتی که بازار مالی یک نوع سفته‌بازی نیز محسوب می‌شود و اگر خیلی هم رونق پیدا نکند هیچ اتفاقی نمی‌افتد.

    وی ادامه داد: در سال 91 که وضعیت اقتصاد کشور خیلی خوب نبود، بازار مالی و بورس همینطور رشد می‌کرد پس این رشد دلیل بر مفید بودن و خوب بودن اقتصاد نبود.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر اعتبار  ( https://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو