عصر بازار

ساخت‌وساز و تولید در اروپا و چین کاهش یافت

تورم منفی در کمین منطقه یورو

عصر اعتبار- تازه‌ترین شاخص‌های بخش ساخت‌وساز و تولید در منطقه پولی یورو و همچنین چین، نشان‌دهنده بروز مشکلاتی در بخش تولیدات و در نتیجه کاهش قیمت‌های صنایع وابسته است.

تورم منفی در کمین منطقه یورو
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۳ آبان ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از اقتصادنیوز، ساخت‌وساز و تولید همواره از شاخص‌های نشان‌دهنده وجود پویایی اقتصادی یا رکود در یک اقتصاد است. این شاخص نشان می‌دهد که صنایع تحت تاثیر ساخت‌وساز و تولید در آینده می‌توانند فعالیت منطقی خود را داشته باشند یا به دلیل کاهش عملیات‌ عمرانی و تولیدی، تولید محصولات در صنایع وابسته نیز کاهش می‌یابد.

    آمارهای جدید از منطقه پولی یورو و همچنین چین به عنوان دومین قدرت اقتصادی جهان -که حجم زیادی از تولیدات صنایع وابسته به ساخت‌وساز و تولید در این کشور یا توسط تولیدکنندگان چینی در سایر کشورها استفاده می‌شود- ناامیدکننده است. کاهش شاخص ساخت‌وساز و تولید باعث می‌شود تولیدکنندگان محصولات اولیه در حوزه صنایع تولیدی همچون انواع فلزات (مس و فولاد و...) یا سیمان، برای جذب مشتری محصولات خود را با قیمتی پایین‌تر به‌ فروش برسانند.

    کاهش قیمت‌ها که منجر به پایین آمدن درآمد و در نتیجه سود تولیدکننده‌ها می‌شود، پیامدی جز کاهش تعداد نیروی کار در واحدهای تولیدی ندارد. توقف یا کاهش شاخص تولید و ساخت‌وساز می‌تواند به رشد آمار بیکاران یک کشور یا منطقه منجر شود که خود قدرت خرید اقشار مختلف جامعه را تحت تاثیر قرار می‌دهد و می‌تواند صنایع دیگر همچون گردشگری، لوازم خانگی، خوراک و پوشاک و ... را با رکود مواجه کند.

    این رکود می‌تواند تورم منفی ایجاد کند؛ اتفاقی که اروپا یا چین هیچ تمایلی به بروز آن ندارند. بانک مرکزی اروپا در ماه‌های اخیر به دنبال پیاده‌سازی برنامه‌هایی برای جلوگیری از توم منفی است، اما هر بار وقوع مشکلات در یکی از بخش‌های اقتصادی، این تلاش‌ها را با شکست مواجه می‌کند.

    طبق آخرین آمار، شاخص‌های بخش ساخت‌وساز و تولید در حوزه پولی یورو در ماه اکتبر 2015 رشد کندی داشته است. شاخص موسسه مالی و مطالعات اقتصادی مارکیت از این فعالیت‌ها به رقم 52.3 واحد رسیده که نسبت به ماه سپتامبر تنها 0.3 واحد افزایش دارد.

    این آمار نشان می‌دهد تدابیر حمایتی بانک مرکزی اروپا برای تقویت بنیه اقتصادی حوزه پولی یورو و سرعت بخشدین به رشد فعالیت‌های اقتصادی این منطقه تاثیر مورد انتظار را نداشته است و شرکت‌های فعال در این منطقه برای افزایش بازدهی به کاهش قیمت‌های محصولات خود روی آورده‌اند.

    افت فعالیت‌های بخش ساخت‌وساز و تولیدات در چین نیز در ماه اکتبر سال جاری ادامه پیدا کرده است. این سومین ماه پیاپی است که این بخش با چنین وضعیتی روبرو است. این بیلان منفی از ضعف بنیه اقتصادی دومین قدرت برتر اقتصادی دنیا حکایت دارد. شاخص موسسه مالی و مطالعات اقتصادی مارکیت از این بخش 48.3 واحد است. شاخص زیر رقم 50 نشان دهنده افت فعالیت‌های یک بخش اقتصادی است. این شاخص در ماه سپتامبر 47.2 واحد بوده است.

    رشد اقتصادی چین در سه‌ماهه سوم سال جاری میلادی 6.9 درصد بوده که پایین‌ترین میزان رشد از سال 2009 محسوب می‌شود. به این ترتیب کارشناسان خروج اقتصاد چین را از ورطه رکود و کاهش‌های پی‌درپی، سخت پیش بینی می کنند. به اعتقاد اقتصاددانان تاکنون اقدامات دولت چین برای ایجاد رونق اقتصادی در این کشور فایده جندانی نداشته است و از این به بعد نیز شاهد آمارهایی که نشان‌دهنده وضعیت بحرانی اقتصاد چین است، خواهیم بود.

    به دلیل مشکلات پیش‌آمده برای اقتصاد چین، تاکنون شاهد کاهش نرخ محصولاتی چون مس و سیمان و فولاد در بخش عمرانی بوده‌ایم که تمام بازارهای جهانی را تحت تاثیر قرار داده و تولیدکننده‌ها را مجبور به کاهش قیمت برای جذب مشتری کرده و این امر نتیجه‌ای جز ضرر برای تولیدکننده‌ها نداشته است.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر اعتبار  ( https://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    نویسنده: الهام زهره‌وند
    برچسب ها
    پورسعید خلیلی