عصر بازار

آیا اوضاع اقتصادی آمریکا بحرانی است؟

بروز نشانه‌های رکود در کارخانه‌های آمریکایی

عصر اعتبار- از اتفاقاتی که در بخش صنایع آمریکا می‌افتد، اغلب به‌عنوان مولفه و شاخص میزان رکود در آمریکا یاد می‌شود و وقتی با دقت و وسواس زیاد به آن نگاه می‌کنیم، متوجه هشدار دهنده بودن این وضعیت می‌شویم.

بروز نشانه‌های رکود در کارخانه‌های آمریکایی
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۳ آبان ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از اقتصادنیوز، روز گذشته شاخص فعالیت‌های تولیدی (ISM) در آمریکا که از سال 1915 میلادی به صورت رسمی میزان فعالیت‌های بخش‌بخش تولید این کشور را مورد سنجش قرار می‌دهد، برای چهارمین ماه مستمر کاهش یافت.

    به‌گزارش بخش مالی سی‌‌ان‌ان‌، این شاخص روز گذشته 50.1 درصد اعلام شد که بدین‌ترتیب در مرز وضعیت قرمز (هشدار) قرار دارد. افت این شاخص به کمتر از 50، نشانه انقباض فعالیت‌های تولیدی است.

    اما تحلیل‌گران، آسیب بخش تولید آمریکا را ناشی از سه عامل: افت جدی قیمت نفت، کندی اقتصاد جهان و تقویت دلار می‌دانند که بعید به‌نظر می‌رسد هیچ‌کدام از این عوامل به زودی تغییر کند.

    انتظار می‌رود قیمت نفت و گاز، به‌دلیل اشباع بازارهای جهان همچنان پایین بماند. در همین حال، دلار آمریکا نیز احتمالا همچنان قدرتمند باقی خواهد ماند و کالاهای تولیدی این کشور را در مقایسه با محصولات مشابه اروپایی گران‌تر می‌کند.

    هم‌اکنون این نگرانی‌ می‌رود که این عوامل روی اشتغال در آمریکا تاثیر منفی بگذارند. از زمان وقوع رکود بزرگ در سال 2008 به بعد، بخش فعالیت‌های تولیدی در آمریکا بهبود قابل توجهی کسب کرد و بیش از 850 هزار شغل دوباره احیا شد. بنابراین، اگر مجددا بخش تولید آمریکا به‌طور رسمی تحلیل رود، تمام این دستاوردها نقش برآب خواهد شد.

    اوضاع آن‌قدرها هم بد نیست
    با تمام این اوصاف، برخی کارشناسان همچنان معتقدند که فعالیت‌های تولیدی در آمریکا، نقش اندکی در اقتصاد امروز آمریکا، نسبت به گذشته بازی می‌کند. در دهه 1950 میلادی، فعالیت‌های تولیدی، 27 درصد اقتصاد آمریکا را به خود اختصاص می‌داد اما امروز این رقم تنها 12 درصد است. درحال حاضر، پیشرانه اصلی اقتصاد آمریکا، بخش خدمات است.

    «کریس هاورلند»، استراتژیست جهانی در موسسه «ولز فارگو» می‌گوید: باور ما این است که در آستانه سال 2016، بخش خدمات ایالات متحده بازهم به روند رو به رشد خود ادامه دهد که این رشد می‌تواند ضعف‌های ناشی از کندی بخش تولید را پوشش دهد. هاورلند همچنین اشاره می‌کند که بخش تولید در آمریکا طی سالیان اخیر رونق داشته و طبیعی است که اکنون شاهد اندکی کندی باشیم. این درست مانند اتفاقاتی است که در نوامبر 2012 افتاد که درآن شاخص ISM به زیر 50 کاهش یافت که البته این اتفاق تنها یک‌ماه دوام داشت.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر اعتبار  ( https://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو