عصر بازار

کاهش حدود ۲۲ دلاری طلای جهانی

عصر اعتبار- طلا در بازار جهانی پس از کاهش ۲۱.۸۰ دلاری در روز سه‌شنبه که تحت تاثیر دورنمای افزایش نرخهای بهره در آمریکا و ضعیف شدن تقاضای سرمایه‌گذاران برای این فلز ارزشمند روی داد، در معاملات روز جاری تغییر چندانی نداشت.

کاهش حدود ۲۲ دلاری طلای جهانی
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۳ آبان ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، هر اونس طلا برای تحویل فوری در معاملات روز جاری بازار سنگاپور با 0.4 درصد افزایش، 1121 دلار بود.

    در بازار نیویورک هر اونس طلا برای تحویل در دسامبر با 0.4 درصد افزایش، 1119 دلار بود. بهای معاملات این بازار که از زمان انتشار بیانیه نشست اخیر بانک مرکزی آمریکا تحت فشار قرار گرفته است، روز سه شنبه 21.80 دلار یا 1.9 درصد کاهش یافت و به 1114 دلار رسید. این بدترین کاهش قیمت طلا از 29 اکتبر بود که طی آن طلا 28.80 دلار یا 2.5 درصد سقوط قیمت را تجربه کرده بود.

    سرمایه گذاران و تحلیلگران بازار طلا آمار اقتصادی آمریکا را برای دریافت نشانه‌های بیشتر از زمان نخستین افزایش نرخهای بهره این کشور در حدود یک دهه گذشته دنبال می‌کنند، اما بسیاری بر این باورند که این آمار تصویر کاملی را فراهم نمی‌کنند و این فلز ارزشمند همچنان تحت فشار خواهد ماند.

    تحلیلگران دلیلی چندانی برای بهبود قوی قیمت طلا نمی‌بینند و پیش بینی می‌کنند قیمت این فلز زرد تا پایان هفته جاری ثابت خواهد ماند یا به سطح پایین‌تری نزول می‌کند.

    بانک مرکزی آمریکا در پایان نشست سیاستگذاری خود در چهارشنبه گذشته بدون اشاره به ریسکهای جهانی، اعلام کرد رشد اقتصادی ملایم مانده است و افزایش نرخهای بهره در نشست بعدی این بانک به آمار اشتغال و تورم بستگی دارد.

    بیانیه بانک مرکزی آمریکا سرمایه گذاران را غافلگیر کرد و احتمال تصویب افزایش نرخهای بهره در نشست دسامبر این بانک را افزایش داد. نرخهای بهره بالاتر جذابیت سرمایه گذاری در طلا را که برخلاف اوراق قرضه و سهام، دارایی بدون بازده است کمتر کرده و در مقابل از دلار پشتیبانی می‌کند.

    طلا هفته گذشته 1.9 درصد کاهش یافت که بزرگترین کاهش هفتگی در دو ماه گذشته بود با اینهمه در ماه اکتبر 2.4 درصد افزایش داشت.

    تحلیلگران موسسه مالی گولدمن ساش پیش بینی کرده اند بانک مرکزی آمریکا نخستین افزایش نرخهای بهره را در دسامبر تصویب خواهد کرد و تا سال 2016 نرخهای بهره به تدریج افزایش خواهد یافت. گولدمن ساش متوسط قیمت هر اونس طلا در سه ماهه چهارم امسال را 1100 دلار و کل سال را 1000 دلار پیش بینی کرده است.

    خروج سرمایه گذاران از صندوقهای سرمایه گذاری طلا ادامه دارد و ممکن است باعث کاهش قیمت بیشتری شود. ذخایر "اس پی دی آر گولد تراست" که بزرگترین صندوق سرمایه گذاری طلای جهان است، روز سه شنبه 0.43 درصد کاهش یافت و به 686.30 تن رسید که کمترین میزان در پنج هفته گذشته بود.

    سرمایه گذاران به طور کلی در حال خروج از صندوق‌های سرمایه گذاری فلزات ارزشمند هستند. بر اساس گزارش رویترز، صندوق‌های سرمایه‌گذاری تحت پشتیبانی پلاتین و پالادیم در ماه اکتبر شاهد بزرگترین کاهش ماهانه از زمان آغاز جمع آوری این آمار در سال 2010 بودند.

    در بازار سایر فلزات ارزشمند، هر اونس نقره برای تحویل در دسامبر با 0.2 درصد کاهش، به 15.28 دلار رسید. هر اونس پلاتین برای تحویل فوری با 0.1 درصد افزایش، به 964 دلار رسید در حالیکه هر اونس پالادیم پس از اینکه روز سه شنبه به کمترین قیمت در پنج هفته گذشته نزول کرد، بدون تغییر ماند و 645 دلار معامله شد.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر اعتبار  ( https://telegram.me/asretebar  ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی