عصر بازار

رییس سازمان بهزیستی کشور:

آزمایشات ژنتیک بیمه شود سالانه ۳۰ هزار معلول به دنیا نخواهند آمد

عصر اعتبار- رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: همانطور که بیمه پایه برای هر ایرانی اجباری شده است باید بیمه مشاوره ژنتیک پیش از ازدواج نیز تحت بیمه قرار گیرد تا از تولد سالانه ۳۰ هزار معلول جلوگیری شود.

آزمایشات ژنتیک بیمه شود سالانه ۳۰ هزار معلول به دنیا نخواهند آمد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۳ آبان ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از تسنیم، انوشیروان محسنی بندپی در سمینار کشوری مشاوره ژنتیک و پیشگیری از معلولیت‌ها اظهار داشت: سلامت یک نعمت خدادادی است و همه استعدادها را به کار گرفته است تا آن را حفظ و ارتقا دهد. پس از پیروزی انقلاب نیز تلاش‌های دست‌اندرکاران سلامت برای ارتقای سطح بهداشت فردی کشور بود و شاهد بودیم بیماریهای عفونی در ایران ریشه‌کن شد و امید به زندگی نیز افزایش یافت. همچنین مرگ و میر مادران باردار و کودکان زیر یک سال نیز رو به کاهش پیدا کرد.

    وی ادامه داد: ولی علی‌رغم این تلاشها جامعه ایرانی از یکسری بیماریها رنج می‌برد و به آن پرداخته نشده است از جمله آن بیماریهای ژنتیکی است در حالی که امروز 20 هزار بیماری ژنتیکی شناخته شده است که می‌تواند باعث معلولیت و محدودیت افراد در جامعه شود.

    محسنی بندپی تصریح کرد: مثلا هم اکنون 10 درصد جامعه ایرانی دارای دیابت هستند که اگر به این بیماری توجه نشود فرد بیمار دچار عوارض معلولیت، قطع عضو و نابینایی می‌شود همانطور که در تصادفات نیز معلولیت‌ها به حساب می‌آید و ما در این حوزه جزو کشورهایی با آمار بالای معلولیت براساس تصادفات هستیم که ناشی از استاندارد نبودن خودروها و جاده‌ها و دیگر موارد است که باعث حوادث ترافیکی می‌شود.

    رئیس سازمان بهزیستی کشور ادامه داد: یکی از مهمترین عوامل معلولیت‌ها و به نوعی 50 درصد معلولیت‌ها به دلیل عوامل ژنتیکی است و وقتی هم که فردی معلول می‌شود نقش موثر خود را در جامعه از دست می‌دهد و نمی‌تواند نقش اصلی‌اش را در مباحث اجتماعی و اقتصادی  ایفا کند.

    وی عنوان کرد: بنابر این هنوز به عوامل بیماری‌زای ژنتیکی و به صورت عمقی و ریشه‌ای نپرداختیم در حالی که سالانه 30 تا 40 هزار نوزاد معلول با بیماریهای ژنتیکی که منجر به معلولیت می‌شود متولد می‌شوند. بنابراین یک معلول در خانواده می‌تواند کل خانواده را دچار استرس و مشکل کند.

    محسنی بندپی با مطرح کردن این سوال بیان داشت: براساس سرزمین جغرافیایی چطور می‌توان در اروپا شاهد کاهش معلولیت‌ها بر اثر بیماری‌های ژنتیک باشیم ولی در ایران همچنان اینگونه معلولیت‌ها را مشاهده کنیم و پاسخ آن این است که آنها از علم استفاده کردند تا بتوانند این معلولیت‌ها را ریشه‌کن کنند  کما اینکه ما هم پیشرفت علمی و پزشکی داشتیم به طوری که در سال‌های پیش بایدبرخی آزمایش‌ها ژنتیکی را به خارج ارسال می‌کردیم ولی امروزه این ارسال آزمایشات کمتر شده است ولی هنوز هم تعدادی از آزمایشات به خارج از کشور ارسال می‌شود.

    رئیس سازمان بهزیستی کشور ادامه داد: بنابر این مشکل بر سیاست‌های راهبردی و وضع قوانین‌مان است.

    محسنی بندپی تصریح کرد: امروز سازمان بهزیستی به دلیل به کار نگرفتن علم باید افرادی را تحت پوشش قرار دهد که به خاطر همین عدم به کارگیری علم دچار معلولیت شدند و باید از آنها نگهداری و توانبخشی کند.

    وی گفت: برنامه بیماریهای ژنتیک علی‌الخصوص آزمایشات آن را از سال 76 بهزیستی ورود کرده است. بنابر این باید نقاط ضعف را پیدا کرد و نقاط قوت را بیشتر کنیم. براین اساس پیشگیری در اولویت است و با پیشگیری می‌توانند عدالت بیشتری را در جامعه زنده کرد.

    رئیس سازمان بهزیستی کشور  گفت: براین اساس استراتری بهزیستی پرداختن به مسائل پیشگیری برای سلامت اجتماعی است و از سوی دیگر یک استراتژی دیگری هم داریم تا بتوانیم از همه سازمانها و مراکز خصوصی به عنوان همکار بهره‌مند شویم و بستری را برای ارائه خدمت فراهم کنیم. د راین راستا توسعه مراکز ژنتیک و حمایت از مراکز خصوصی از آن جمله است. کما اینکه امروزه فقط 10 درصد مراکز ژنتیک دولتی است و روش صحیح هم همین است که مراکز خصوصی ورود کنند.

    وی ادامه داد: ولی به دلیل تغییر نگرش‌ها هنوز خیلی از مردم جامعه از خدمات مراکز ژنتیک بی‌اطلاع هستند بنابر این باید از اینگونه مراکز حمایت بیشتری شود.

    محسنی پندپی عنوان کرد: بنابراین حمایت از مراکز ژنتیک در زمینه منابع نسبت به حمایت از چاقوبه‌دست‌ها (جراحان) باید در اولویت قرار گیرد زیرا امروز شاهد غفلت در آزمایشات ژنتیک پیش از ازدواج هستیم و هنوز اجباری و بیمه نشدند. در حالی که در این مشاوره‌های ژنتیک پیش از ازدواج حتی مشاوره‌های تغذیه‌ای نیز ارائه می‌شود.

    وی با تاکید مجدد نسبت به بیمه شدن مشاوره و آزمایشات ژنتیک قبل از ازدواج عنوان کرد: همچنین باید این خدمات ارتقا و استانداردسازی به روز شود تا بتوان بیماری‌های ژنتیک را کشف کرد و در نهایت دسترسی به این خدمات برای آحاد مردم افزایش یابد.

    محسنی بندپی عنوان کرد: نباید مراکز مشاوره ژنتیک فقط معطوف به استانها شود بلکه براساس عوامل ژنتیکی در مناطق مختلف کشور این مراکز مشاوره ژنتیک در شهرها و استانهایی که اینگونه بیماریها بیشتر شایعه است گسترش یابد.

    رئیس سازمان بهزیستی در خاتمه خاطرنشان کرد: بنابراین همانطور که در برنامه توسعه بیمه کردن هر ایرانی که متولد می‌شود اجباری شده است باید پوشش بیمه‌ای مشاوره ژنتیک پیش از ازدواج نیزمحقق شود. تا شاهد تولد سالانه 30 هزار معلول براثر بیماریهای ژنتیک نباشیم.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر اعتبار  ( https://telegram.me/asretebar  ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو