عصر بازار

حرکت اونس به سوی مرز روانی ۱۱۰۰ دلار

طلا به زیر ۱۰۰۰ دلار می‌رسد؟

عصر اعتبار- نگرانی فلز زرد، قیمت اونس این کالای گرانبها را به محدوده ۱۱۱۰ دلار برده است. این امر باعث شده، برخی از اونس کمتر از ۱۰۰۰ دلاری در آینده نزدیک بگویند، اما برخی دیگر از پیش‌بینی‌ها هم از اونس ۱۵۰۰ دلاری تا پایان سال ۲۰۱۶ می‌گویند.

طلا به زیر ۱۰۰۰ دلار می‌رسد؟
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۴ - ۰۰:۱۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصراعتبار» به نقل از دنیای اقتصاد، هر اونس طلا که روز سه‌شنبه با 16 دلار سقوط به قیمت 1117 دلار رسیده بود، روز گذشته را نیز عمدتا به نوسان در همین محدوده گذراند. چهارشنبه تا ساعت 8 بعدازظهر به وقت تهران به قیمت 1113 دلار رسید، گرچه هم‌اکنون که شما این گزارش را می‌خوانید، ممکن است قیمت متفاوتی به‌عنوان قیمت نهایی سومین روز کاری هفته رقم خورده باشد. سقوط روز سه‌شنبه عمدتا ناشی از فروش فنی و تقویت ارزش دلار بود. پایگاه اینترنتی کیتکو در گزارش جمع‌بندی روز سه‌شنبه نوشت:‌ «فروشندگان فنی تهاجم خود به بازار طلا را تشدید کرده‌اند چراکه قیمت‌ها به سرعت افت کرده و دوباره به کمترین حد در 4 هفته گذشته رسیده است.» به این ترتیب اونس بار دیگر به مرز روانی 1100 دلار نزدیک شد. عامل دیگری که به این نزدیکی کمک کرد، رشد شاخص دلار به دلیل انتشار داده‌های خوب از میزان فروش خودرو در ایالات متحده بود.

    البته سه‌شنبه عامل دیگری نیز در روند کاهشی بازار فلزهای گرانبها دخیل بود. رشد بازارهای سهام از جمله بازارهای سهام آمریکا، باعث دور شدن سرمایه از دارایی‌های فیزیکی مانند فلزهای گرانبها شده است. البته در دومین روز کاری هفته، بازارهای سهام وضعیت یکپارچه‌ای نداشتند. دیگر خبر روز، کاهش تورم جهانی در ماه سپتامبر بود، امری که نگرانی عمده است و در بازار کالا نیز فشار روی قیمت‌ها را می‌افزاید. سازمان توسعه و همکاری‌های اقتصادی اعلام کرده که تورم سالانه در 34 اقتصاد عمده جهان در ماه سپتامبر تنها 4/ 0 درصد رشد داشته است. این رقم بسیار پایین‌‌تر از نرخ هدف 2 درصدی است که بسیاری از بانک‌های مرکزی جهان به دنبال آن هستند. رشد شاخص دلار و بازارهای سهام در صبح چهارشنبه نیز ادامه داشت تا فشار روی طلا محفوظ بماند. بازارهای سهام آسیا روز گذشته در پی بهبود ریسک‌پذیری سرمایه‌گذاران و صعود سهام تولیدکنندگان کالا، بازارهای وال‌استریت را دنبال کرده و صعود کردند.

    همزمان با ادامه نگرانی درباره افزایش نرخ بهره وجوه فدرال در نشست ماه دسامبر، کمیته بازار آزاد فدرال رزرو هم فروش طلا را ادامه داد. روز گذشته فشار فنی نیز در بازار طلا محسوس بود چراکه قیمت اونس کمتر از 20 دلار با مرز روانی 1100 دلار فاصله داشت. اونس روز چهارشنبه را با نوسان‌های کاهشی آغاز کرد و از کف یک ماهه نیز پایین‌تر آمد. البته روز گذشته رشد بهای نفت تا حدی به نفع طلا عمل کرد. اظهارات ماریو دراگی، رئیس بانک مرکزی اروپا مبنی احتمال تشدید سیاست‌های تحریکی این نهاد، ارز واحد اروپایی را تحت فشار قرار داد. اکنون که سیاست‌های محرک اقتصادی و اصلاح بازار مالی در چین، نگرانی سرمایه‌گذاران نسبت به دومین اقتصاد بزرگ جهان را تا حدودی تخفیف داده است، سرمایه‌گذاران به وضعیت رشد آمریکا معطوف شده‌اند. بازارها با انتظار برای انتشار گزارش آمار اشتغال بخش غیرکشاورزی آمریکا در روز جمعه و تاثیر این نتایج بر احتمال تصویب افزایش نرخ‌های بهره آمریکا در دسامبر ثابت مانده‌اند. صبح چهارشنبه تازه‌ترین تحلیل فنی نشان می‌داد که سطح مقاومتی قیمت طلا در کوتاه مدت 1123 دلار خواهد بود و اگر این سطح شکسته شود، قیمت تا 1131 دلار نیز افزایش خواهد یافت. سطح حمایتی قیمت طلا نیز 1118 دلار درنظر گرفته می‌شد، سطحی که گفته می‌شد اگر شکسته شود قیمت طلا احتمالا تا 1113 دلار کاهش خواهد یافت. از سوی دیگر، تحلیلگران اقتصادی «اینوستور گاید» بر این باورند که قیمت جهانی طلا تحت‌تاثیر عوامل مختلفی تا پایان امسال به کمتر از 1000 دلار خواهد رسید. به گزارش سایت طلا به نقل از پایگاه اینترنتی اینوستور گاید، قیمت جهانی هر اونس طلا از ابتدای ماه جاری میلادی تاکنون 2 درصد کاهش داشته و همچنان روند نزولی خود را دنبال می‌کند.

    بر اساس این گزارش قیمت طلا پس از افزایش نسبی در اواسط ماه اکتبر بار دیگر روند نزولی را در پیش گرفته است که علت اصلی آن گمانه‌زنی‌های مربوط به افزایش نرخ بهره فدرال رزرو در نشست دسامبر است. به‌نظر می‌رسد قیمت جهانی طلا با شکستن سطوح حمایتی بعدی تا پایان امسال به کمتر از 1000 دلار خواهد رسید. به اعتقاد تحلیلگران اقتصادی، در شرایط کنونی که احتمال افزایش نرخ بهره فدرال رزرو بیشتر شده، سرمایه‌گذاران تمایل کمتری برای سرمایه‌گذاری در بازار طلا دارند و ترجیح می‌دهند در سایر بازارها از جمله ارز و سهام سرمایه‌گذاری کنند. نظرسنجی بلومبرگ نیز نشان می‌دهد که اقتصاد آمریکا در ماه اکتبر 182 هزار فرصت شغلی جدید ایجاد کرده و نرخ بیکاری این کشور به کمتر از 5 درصد رسیده است. این داده می‌تواند احتمال افزایش نرخ بهره فدرال رزرو را در سال جاری مالی بیشتر کند. البته تمام پیش‌بینی‌ها برای فلز زرد کاهشی نیست. در حالی که روند نزولی قیمت طلا همچنان ادامه دارد و گمانه‌زنی‌های مربوط به افزایش نرخ بهره آمریکا فشار زیادی را بر قیمت طلا وارد کرده است، رئیس یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های معاملات طلای آلمان بر این باور است که فلز زرد در بلندمدت بار دیگر خواهد درخشید. ولفگانگ رزباخ، رئیس شرکت «دگوسا گلدهندل» آلمان در مصاحبه با استریت‌تایمز تاکید کرد: «قیمت طلا تا پایان سال آینده روندی کاملا صعودی خواهد داشت و به بیش از 1500 دلار در هر اونس افزایش خواهد یافت.»

    بر اساس این گزارش شرکت گلدهندل آلمان هفته گذشته نخستین دفتر فعالیت خود در آسیا را در سنگاپور افتتاح کرده است. قیمت طلا در سه سال اخیر روندی نزولی داشته است. قیمت طلا نسبت به رکورد 1882 دلاری در سپتامبر 2011 میلادی بیش از 39 درصد کاهش یافته است. رزباخ در این‌باره تصریح کرد: «ما مرحله‌ای طولانی از روند صعودی قیمت طلا را در سال‌های گذشته داشتیم که به‌نظر من این روند چندان سالم نبود و بخش زیادی از افزایش قیمت طلا در سال‌های قبل توجیه منطقی نداشته است. نااطمینانی و نگرانی نسبت به وضعیت اقتصادی جهان می‌تواند بار دیگر موجب افزایش چشمگیر قیمت طلا طی ماه‌های آینده شود. هنوز بسیاری از سرمایه‌گذاران بین‌المللی طلا را به‌عنوان مکان امن سرمایه‌گذاری در نظر می‌گیرند و اقدام به خرید می‌کنند.» او گفت: «چین را در نظر بگیرید. در حالی که ارزش سهام در بازار چین با نوسانات شدیدی روبه‌رو شده، مردم چین غیر از طلا در چه بازار دیگری می‌توانند سرمایه‌گذاری کنند؟ بی‌شک افزایش تقاضای فیزیکی در بازارهای جهانی به‌خصوص چین و هند می‌تواند تاثیر زیادی بر افزایش قیمت طلا داشته باشد. با افزایش مجدد تقاضای طلا و ثابت بودن عرضه و تولید، قیمت‌ها بار دیگر با افزایش روبه‌رو خواهد شد. بانک‌های مرکزی جهان نیز همچنان به خرید طلا ادامه می‌دهند. اگر شما همه این عوامل را در نظر بگیرید، دلایل مثبت زیادی داریم که نشان می‌دهد قیمت طلا طی ماه‌های آینده افزایش خواهد یافت. پیش‌بینی ما این است که قیمت هر اونس طلا تا پایان سال آینده به بیش از 1500دلار خواهد رسید.»

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر اعتبار  ( https://telegram.me/asretebar  ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی