عصر بازار

دلار قیمت طلا را شکست

عصر اعتبار- هفته‌ای که گذشت دوره‌ای تاثیر پذیر از سیاستهای اخیر فدرال رزرو (بانک مرکزی آمریکا) برای بازارهای عمده ارز، طلا و نفت بود.

دلار قیمت طلا را شکست
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، تحولات اقتصادی و ارزی کشورهای عمده در هفته منتهی به اول نوامبر 2015 بیانگر آن است که بازار ارز تحت تاثیر تصمیم فدرال رزرو و نوسان نرخ نفت قرار داشته است.

    آمارهای بانک مرکزی حاکی از آن است که متوسط ارزش دلار در هفته گذشته میلادی نسبت به متوسط ارزش آن در هفته ماقبل در برابر ین0.49 درصد یورو 2، فرانک 2.44 و پوند 0.50 درصد تقویت شده است.

    این در حالی است که به نرخ‌های پایان وقت بازار نیویورک در هفته اخیر هر یورو در محدوده 1.10 تا 1.9 دلار و هر پوند در محدوده 1.54 و 1.52 دلار در نوسان بود.

    دلیل بانک مرکزی برای تحولات اخیر این بوده که بعد از گمانه‌زنی‌های بسیار کمیته بازار باز، فدرال تصمیم گرفت نرخ بهره سیاستی را تغییر ندهد، اما راه را برای تغییر این نرخ در ماه دسامبر باز گذاشت. درعین حال که انتظار برای افزایش نرخ بهره موجب افزایش ارزش دلار در این هفته شد و اکنون دلار در بالاترین سطح خود نسبت به یورو در دو ماه اخیر قرار دارد.

    طلا هم ارزان شد

    در بازار طلا نیز روند به گونه‌ای پیش رفت که بهای آن با افت مواجه شد. طبق تحلیلی که بانک مرکزی داشته است اصلی‌ترین عامل رقم خوردن این افت به جلسه فدرال رزرو مربوط می‌شود که در آن فضا برای افزایش نرخ بهره فدرال رزرو در ماه دسامبر باز گذاشته شد و در پی تقویت دلار قیمت طلا کاهش یافت.

    نوسانات هفته گذشته قیمت طلا در بازار نیویورک در محدوده 1165.90 تا 1141.36 دلار برای هر اونس در نرخ‌های پایانی ثبت شده است. متوسط قیمت طلا در دوره مورد بررسی نسبت به هفته ماقبل آن 1.27 درصد کاهش دارد.

    افزایش بازار نفت پایدار نیست

    تحولات بازار نفت نیز نشان می‌دهد که در هفته منتهی به اکتبر 2015 متوسط بهای نفت خام پایه آمریکا نسبت به متوسط آن در هفته ماقبل 0.025 کاهش یافت.

    به نرخ‌های پایان وقت بازار نیویورک بهای هر بشکه نفت آمریکا در محدوده 43.20 تا 46.56 معامله شد و متوسط هفتگی بهای هر بشکه در سطح 45.15 دلار قرار دارد.

    متوسط قیمت نفت خام برنت دریای شمال هم 0.040 درصد نسبت به هفته ماقبل افزایش داشت و در دامنه 49.56 تا 46.81 دلار معامله شد و متوسط هفتگی هر بشکه آن به 48.35 دلار رسید.

    بنابر نرخ‌گذاری‌های پایان وقت بازار نیویورک بهای هر بشکه نفت اوپک نیز در محدوده 42.40 تا 44.34 دلار معامله شد. متوسط هفتگی قیمت هر بشکه آن نیز حدود 1.037 درصد کاهش یافت و در سطح 43.27 دلار قرار گرفت.

    بانک مرکزی گزارش داده که بازار جهانی نفت در پی تلاش دلالان نفتی برای ایجاد نوسان افزایشی شده است. این رشد بر خلاف واقعیت های اقتصادی در تعیین قیمت نفت بوده و روند پایداری نخواهد داشت.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر اعتبار  ( https://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو